چرا فست فود مضر است؟

جعبه مربع پیتزای گرد برش های مثلثی واقعا گیج کننده است.

فست فود در دنیای مدرن به نوعی سبک زندگی تبدیل گردید. یکی از مهمترین مزیت‌های فست فودها آماده سازی سریع است. اما با این وجود دارای آثار مخربی نیز هست و در طولانی مدت اثرات مخرب خود را بر روی سلامت بدن،پوست و مو نشان می­دهد. 

در حال حاضر مصرف فست‌فودها در سراسر دنیا نسبت به چند دهه گذشته افزایش پیدا کرده است. از همین رو تعداد رستوران‌های فست فود نیز بسیار زیاد میباشد. اما موضوعی که وجود دارد این است که با وجود آگاهی از ناسالم بودن فست‌فودها، متاسفانه غذاهای فست‌فودی در میان پرفروش‌ترین غذاها قرار دارند. باید بدانید که فست‌فودها روی تمام سیستم‌های بدن اعم از گوارش، عصبی و تنفسی تاثیرات منفی می‌گذارند. و لازم است که مصرف آن‌ها کاهش پیدا کند. در ایرانکده به بررسی تاثیر فست فود بر بدن و مضرات مصرف این نوع غذاها می‌پردازیم.

تاریخچه ایجاد فست فود

بر اساس منابع تاریخی، از قدیم در سطح دنیا محل های عرضه غذاهای آماده وجود داشته است. برای نمونه می توان گفت در روم باستان دکه‌های فروش نان و زیتون وجود داشت. یا در شرق آسیا دکه هایی برای عرضه نودل یا رشته فرنگی از دیرباز به این شغل سرگرم بودند. در غرب آفریقا نوعی کباب چوبی را با نام بروشت و در هند انواع دکه های غذای آماده از قدیم بود و امروزه نیز در شهرهای این کشور دیده می شوند.

نخستین رستوران فست فود که تقریبا به شکل امروزی به وجود آمد، اتومات نام داشت و در سال 1922 میلادی و در امریکا ایجاد شد. در این رستوران غذاهای از قبل آماده شده در محفظه‌ های گرم کننده شیشه ‌ای نگهداری می‌شد و مشتری از طریق دستگاه‌های سکه ای برای خرید آن اقدام می کرد. پس از مدتی استقبال خوبی که از این رستوران شد، که باعث گسترش آن و با افتتاح شعبه های مختلف در امریکا، به سرعت پیشرفت کرد و در حدود بیست سال بی رقیب ماند. شعار این فست فود این بوده که “ما کار مادران را کم کرده‌ایم.” از آن پس رستوران های دیگری چون وست کسل، مک دونالد، کی اف سی؛ برگر کینگ و غیره بر وارد بازار شدو روش‌های نویی برای ارائه غذاهای خود ارائه نمودند.

مضرات فست فودها روی بدن

فست فودها در همه گروه­ های سنی به خاطر اینکه یک غذای فوری است طرفداران خاص و بسیاری دارد و خیلی از افراد حداقل برای یک­بار فست فود میل نمودند. اما بهتر است بدانید که مضرات خوردن فست فودها بسیار زیاد است و باید مصرف آن را هرچه زودتر به حداقل برسانید.

در ادامه در ایرانکده مواد پایه فست فودها و اثرات آن­ها بر روی سلامت پوست و موی شما را بیان می‌کنیم.

تاثیر فست فود روی سیستم گوارشی و قلبی عروقی

فست فود

بیشتر فست فودها حاوی کربوهیدرات هایی با فیبر کم هستند. بعد از خوردن فست فود بدن شروع به تجزیه و جذب آن می کند و کربوهیدرات آن باعث افزایش قند خون می شود. لوزالمعده در جواب به افزایش قند خون انسولین ترشح می‌کند. انسولین باعث می شود قند خون وارد سلول ها و سلول ها از آن ها تغذیه کند و به فعالیت خود ادامه دهد، این باعث می شود که قند خون به حالت عادی برگردد. این فرایند توسط بدن کنترل می شود و تا جایی که بدن سالم و کربوهیدرات زیاد نباشد، بدن می تواند چرخه قند خون را کنترل کند.

خوردن مداوم فست فودها و دریافت مقادیر زیاد کربوهیدرات( فست فودها کربوهیدرات خوبی دارند)  باعث تکرار این چرخه می شوند، این باعث می شود که کم کم پاسخ بدن به انسولین کاهش و بدن نسبت به انسولین مقاوم شود. کاهش پاسخ به انسولین باعث افزایش وزن و دیابت نوع دو می شود.

تاثیر فست فود بر استخوان ها و سیستم اسکلتی

تاثیر فست فود روی دندان ها واقعیت دارد کربوهیدرات موجود در فست فودها باعث تولید و افزایش اسیدهای دهان می شود. این اسیدها باعث تجزیه مینای دندان می شوند، وقتی که مینا از بین برود دندان ها بیشتر در خطر باکتریایی شدن قرار می گیرند و آسیب می بینند.

همچنین فست فود باعث افزایش وزن می شود و استحکام استخوان را کم می کند و خطر شکست استخوان را در افراد مسن بالا می برد. بارها شنیدیم که مصرف نوشابه باعث پوکی استخوان می شود؟ بهتر است برای جلوگیری از پوکی استخوان ورزش کنید و تغذیه تان را درست کنید.

افزایش مقدار کلسترول و چربی روی پوست انسان

فست فودها سرشار از قند مصنوعی و نمک هستند که به مرور زمان باعث چرب شدن پوست، افزایش سطح چربی و کلسترول خون می‌شود و خون‌رسانی بدن را با مشکل رو به رو می‌کنند. فشار خون بالا باعث تیرگی رنگ پوست و بافت پوست را از حالت یک‌دستی خارج می کند. همچنین باعث ایجاد پف زیر چشم می­‌شود و حالتی خسته و کسل به چهره میدهد.

فست فود

ایجاد آلرژی پوستی

مواد اولیه فست فودها برای یعضی از افراد عامل آلرژی است. این آلرژی ها معمولا به صورت خارشهای پوستی، حساسیت،التهاب و دانه ­های ریز خود را نشان می­دهند. بهتر است قبل از مصرف فست فودها حتما مطمئن شوید که به مواد تشکیل دهنده آن حساسیت ندارید. برای بررسی این موضوع استفاده از برندهای معروف و مطمئن و یا رفتن به رستوران­های معتبر بهترین روش آگاهی درباره این مسئله است.

بروز لک و آکنه پوستی

فست فودها دارای قند مصنوعی، اسیدها و چربی­های مضرند که باعث عدم تعامل­های هورمنی بخصوص در نوجوان­ها و ایجاد التهاب­‌های پوستی، جوش­ های چرکی و در برخی موارد نیز کیست­های پوستی می شود. به منظور جلوگیری از ایجاد آکنه و جوش شما می­توانید از رژیم غذایی و ماسک‌های مناسبی برای جوش صورت استفاده کنید و به با جوش‌هایتان خداحافظی کنید.

اختلالات هورمونی موثر بر پوست

مضرات فست فود بسیار زیاد است، علاوه بر ایجاد جوش و آکنه، می‌توانند باعث اختلال هورمونی نیز در بدن انسان شوند. فست فودها به­ خاطر استفاده از مواد نگهدارنده ، قندها و چربی‌های بسیار زیاد موجود، می‌توانند تعادل هورمون‌های بدن را بهم میریزد و باعث بروز انواع جوش سرسیاه و چرکی، آکنه و تحریک بیماری‌هایی مثل سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا همان (PCOS) گردند.

در پایان

ممکن است به هر دلیلی مجبور باشید که از این غذاها استفاده کنید، حالا درمان چیست؟

در بالا تاثیرات فست فود روی بدن را معرفی کردیم پس برای جلوگیری از مضرات فست فود روی بدن چه کاری انجام بدهیم؟ بهتر است به تغذیه تان موارد زیر را اضافه کنید:

  • مصرف پروتئین
  • مصرف آهن
  • مصرف میوه های متفاوت
  • ویتامین سی
  • مصرف روزانه بیوتین و مکمل های ب کمپلکس
  • آب بنوشید و دمنوش های گیاهی و مواد آنتی اکسیدان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا