چطور کولر آبی را سرویس کنیم؟

تو مانند نسیمی خنک در یک بعد از ظهر کسالت‌بار تابستانی حسی خوشایند در من ایجاد می‌کنی.

با شروع فصل‌های گرم سال باید به فکر راه‌اندازی وسایل سرمایشی باشیم.در هوای گرم طاقت‌فرسا، تنها چیزی که آرامش‌بخش خواهد بود، هوای خنک خانه است. پس باید قبل از آمدن فصل گرم سال به فکر سرویس و راه‌اندازی کولرمان باشیم..

با توجه به هزینه‌های بالای کولرهای گازی و همچنین خشک‌بودن آب‌وهوا در بیشتر مناطق کشور، تعداد مصرف‌کنندگان کولرهای آبی خیلی بیشتر است. در ایرانکده تمام اقدامات اولیه برای نحوه سرویس کولر آبی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اقدامات اولیه راه اندازی کولر آبی

قبل از شروع فرآیند سرویس باید مطمئن شد که برق کولر وصل نباشد، به دلیل اینکه محیط داخل و خارج آن مرطوب است و بدنه‌ آن فلزی است، کولر امکان برق‌گرفتگی بسیار زیاد است. قبل از شروع مطمئن شوید که کلید پمپ و موتور آن خاموش است. اگر کولر فیوز جداگانه دارد آن را قطع کنید. در نهایت فازمتر را روی بدنه کولر قرار دهید تا از نبود جریان برق مطمئن شوید اگر فازمتر نداشتید با پشت دست‌تان به بدنۀ کولر ضربه بزنید.

تنظیم دریچه های کولر آبی

دریچه های خروجی باد کولر را در اتاق ها و سالن های منزل باز کنید تا در صورت شروع به کار به موتور آن فشار وارد نشود. برای سرویس کولر آبی دمپایی پلاستیکی با کفی ضخیم استفاده کنید. اگر کولر روی بلندی قرار گرفته است، لزوماً از چهارپایه پلاستیکی و یا چوبی برای رسیدن به کولر استفاده کنید..

در آپارتمان‌ها معمولا روی پشت بام کولرهای زیادی قرار دارد که مشخص نیست هر یک متعلق به کدام واحد است. به همین دلیل قبل از آغاز سرویس، به فردی که پایِ کلید کولر ایستاده بگویید یک بار آن را روشن و خاموش کند تا مطمئن شوید کولر خودتان را سرویس می‌کنید.

هنگام روشن کردن از دستمال خیس برای دریچه های کولر آبی استفاده کنید.

در هنگام روشن کردن آزمایشی، حداقل یکی از دریچه‌های کولر را باز کنید تا به موتور دستگاه فشار وارد نشود.

معمولا کولرها نه ماه از سال خاموش هستند وبه همین علت خاک زیادی در کانال کولر و دریچه‌ها جمع شود. به محض اینکه کولر را برای تست روشن کنید، این خاک از دریچه‌ها و توسط باد به داخل خانه می­ریزد.

 بنابرای توصیه ما در ایرانکده این است به فرد یا افرادی که در خانه هستند بگویید به محض روشن شدن کولر با دستمال خیس جلوی دریچه‌های آن را بگیرند تا خاک خانه را پر نکند. مخصوصاً اگر خود شما یا یکی از اعضای خانه حساسیت و مشکل تنفسی دارید این نکته را هرگز فراموش نکنید..

قطعات و تجهیزات کولر آبی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند

– الکتریکی: شامل کلید سه دکمه‌ای قطع و وصل، پمپ آب و موتور
– مکانیکی: شامل توربین هوا، تسمه و شناور
– ثابت: دریچه‌ها، بدنه، اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

تعویض پوشال‌های کولر آبی

پوشال‌ها یکی از بخش‌های مهم کولرهای آبی هستند که بیشتر مواقع لازم است هر سال تعویض شوند. پوشال‌ محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست که در طول زمستان بین تار و پود پوشال‌ رشد می‌کنند. وقتی که کولر شروع به کار می‌کند و آب روی پوشال‌ها جاری می‌شود، این باکتری‌ها فعال و سبب می‌شوند هوای نامطبوع و بدبو وارد خانه شود.

 اما این باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی برای ساکنین خانه شوند. به همین دلیل هر سال باید  پوشال ها را بررسی کرد اگر بعد از بررسی دیدید که پوشال هنوز نو است و می‌تواند یک سال دیگر هم کار کند، خوب آن را بشویید. در غیر این صورت، حتما آن را تعویض کنید. قیمت پوشال هم چندان زیاد نیست و تعویض آن هزینه‌ زیادی روی دستتان نمی‌گذارد. هرگز از یک پوشال بیش از دو سال استفاده نکنید.

سايه بانی بر سر كولرها

بدنه فلزي كولر در تابش مستقيم آفتاب، گاهي آنقدر داغ مي‌شود كه حتي لمس كردنش ممکن نیست. انتظار خنك کردن كامل از كولري با اين شرايط، چندان منطقي نيست. پس سايه‌باني براي كولر تعبيه كنيد تا خنك بماند و خنك کند. در ضمن مصرف انرژي كولر با سايه‌بان هم پايين مي‌آيد.

شست‌وشوی كولر فراموش نشود

پيش از روشن كردن كولر، از محكم بودن پيچ و مهره‌هايي كه به چشم می آيند، مطمئن شويد. بعد از آچاركشي، به سراغ كف كولر برويد و حتماً آن را بشوييد. شست‌وشوی كف كولر بايد با فرچه پلاستيكی انجام شود تا به رنگ آن آسيبی نرسد.

باد خنک گاهي هدر مي‌رود

پيش از روشن كردن كولر، از محكم بودن پيچ و مهره‌هايي كه به چشم می آيند، مطمئن شويد. بعد از آچاركشي، به سراغ كف كولر برويد و حتماً آن را بشوييد. شست‌وشوی كف كولر بايد با فرچه پلاستيكی انجام شود تا به رنگ آن آسيبی نرسد.
كولر ممكن است پس از چند سال، کمی جابه‌جا شود. اين‌جابه‌جايي معمولا به‌دليل تكان‌هايي كه موتور كولر به بدنه آن مي‌دهد، ايجاد مي‌شود.

هم راستا نبودن خروجي كولر با دهانه كانال، باد خنك را هدر مي‌دهد، بنابراين يكي از مهم‌ترين نكاتي كه هنگام سرويس كردن كولر آبي بايد بدانید، هم راستابودن خروجی و دهانه كانال است كه با يک پارچه ضد‌آب و ضخيم مثل برزنت، پشتيبانی می شود. پارچه‌هاي برزنتي هم به‌تدريج آسيب مي‌بينند و ممكن است در گوشه و كنارشان، درزهايي پديد بيايد. هواستان باشدكه چنين درزهايي وجود نداشته باشد و باد خنكي كه كولر توليد می شود، هدر نرود.

در پایان فصل تابستان

  با پایان فصل گرما آب تشتک را خالی کرده و شیر ورودی آب کولر را ببندید.
روی کولر را با برزنت مخصوص بپوشانید تا از گرد و خاک و باد و باران در امان بماند.
در فصولی که از کولر استفاده نمی کنید دریچه آن را خوب ببندید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا