قاره آمریکا و ساکنین اصلی این قاره

همه چیز درباره قاره آمریکا

تاریخچه قاره آمریکا

نخستین انسانهای ی که به قاره آمریکا رسیدند از مردمانی بودند که از آفریقا گذر کردند. آنها به قاره های دیگر رفته بودند، عده ای از این مردمان حدوداً 100هزار سال پیش ابتدا به قاره آسیا و اروپا مهاجرت و بعد از عبور از اقیانوس آرام به استرالیا رسیدند. سرانجام در حدود 14 هزار سال پیش از آسیا و از راه تنگه برینگ به قاره آمریکا وارد شدند.

این قاره یکی از هفت قاره کره زمین است که مساحتش حدودی ۳/۸ درصد از کل مساحت زمین است. همینطور ۴/۲۸ درصد از مساحت خشکی‌ها و ۱۴ درصد از کل جمعیت جهان را شامل می‌شود. قاره آمریکا در سه بخش: آمریکا شمالی، مرکزی و جنوبی خلاصه می‌شود. این قاره را می‌توانید در نیمکره غربی نقشه زمین ببینید.

در حال حاضر از  ۳۵ کشور مستقل اعم از ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، کوبا، ونزوئلا، بولیوی، کاستاریکا، توباگو، السالوادور، هائیتی، شیلی، گواتمالا، پاراگوئه، آرژانتین، برزیل، پاناما، جامائیکا، هندوراس و… به عنوان کشورهای این قاره‌اند.

کشف قاره آمریکا

کشف آمریکا توسط کریستف کلمب در طی چهار سفر انجام شد. کلمب در واقع اولین فردیست که به دنبال راهی مستقیم به آسیا بود. او در طی این سفر به دنیای جدیدی به نام آمریکا برخورد کرد. او در اولین سفرش در سال 1492 کشتی ‌هایش سانتا ماریا ، پینتا و نینا ، به جزیره آراواکس (باهاما) رسید. بومیان این منطقه کلمب و افرادش را به گرمی پذیرفتند.

در زمان ورود کلمب احتمالاً حدود 1.5 میلیون سرخ پوست آمریکایی در منطقه ای که اکنون قاره ایالات متحده است زندگی می کردند. در سفر دوم کلمب جزایر کارائیب را پیدا نمود؛ ساکنین این منطقه باور داشتند که آنها و کشتی‌هایشان در واقع خدایانی بودکه از آسمان آمدند.

جزیره هیسپانیولا

در آن زمان طبق تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر کلمب به برخی از افراد خود دستور داد که در آنجا قلعه ای بسازند و با ساکنان تجارت کنند. پس از مدتی اسپانیایی ها طلا و نقره را در جزیره هیسپانیولا کشف نمودند. اسپانیایی‌ها در جزایر دیگر کارائیب به جست و جو مشغول و شمال قاره آمریکا را بررسی کردند.

سرخ پوستان پالئو در قاره آمریکا

قاره آمریکا

باستان شناسان تصور می‌کنند که سرخپوستان سرخپوش، که گاهی اوقات به آنها مردم کلوویس نیز می‌گویند، از اولین کسانی بودند که در قاره آمریکا زندگی می‌کردند. این قبیله باستانی در اواخر آخرین عصر یخبندان در قاره ظاهر شدند و از آسیا وارد قاره شدند. نام آنها، Paleo در واقع از واژه یونانی “palaios”، به معنی باستان آمده است. آنها بین ۱۰،۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ سال در جنوب غربی ایالات متحده و شمال مکزیک زندگی می‌کردند.

وایکینگ‌های آمریکایی

پانصد سال قبل از کلمبوس، یک گروه جسور از وایکینگ‌ها به رهبری لیف اریکسون پا به آمریکای شمالی گذاشتند و یک شهرک ایجاد کردند. اولین محوطه تاریخی مربوط به این گروه در سال ۱۹۶۰ در منطقه نیوفاندلند کشف شد. این کشف نشان می‌دهد که حضور وایکینگ‌ها در قاره، بیش از ۵۰۰ سال قبل از کریستوفر کلمب بود.

اولین تلاش اروپایی‌ها برای استعمار دنیای جدید در حدود سال ۱۰۰۰ بعد از میلاد زمانی رخ داد که وایکینگ‌ها از جزایر انگلیس به گرینلند رفتند، مستعمره‌ای تأسیس و سپس به لابرادور، جزایر بافین و سرانجام نیوفاندلند رفتند. آنها در آنجا کلونی به نام واینلند (به معنای منطقه حاصلخیز) تأسیس کردند. و از آن پایگاه با تماشای گیاهان، جانوران و مردم بومی در امتداد ساحل آمریکای شمالی حرکت کردند. به طور غیر قابل توضیح، واینلند تنها پس از چند سال رها شد. اگرچه وایکینگ‌ها هرگز به آمریکا برنگشتند اما، سایر اروپاییان از دستاوردهای آنها مطلع شدند.

مستعمره بریتانیا در آمریکا

حدود سال 1606 پادشاه جیمز اول انگلستان به شرکت ویرجینیا اجازه داد تا یک مستعمره انگلیسی را در منطقه چساپیک آمریکای شمالی مستقر کند. رهبران این شرکت ثروتمندان و ماجراجویان تجاری و نظامی خوش ذوقی بودند که به راه های جدید سرمایه گذاری علاقه داشتند. در نهایت نیروهای این شرکت با چهار کشتی به نام‌ های سارا ، کنستانت ، گادسپید و دیسکاوری برای جستجوی طلا و ساختن مستعمره به سمت آمریکای شمالی سفر کردند.

طبق تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر این افراد رودخانه مجاور را به نام پادشاه جیمز استعمار و از همین رو استعمار گران این شهرک را جیمزتاون نامیدند. پس از آن استعمار گران مورد حمله سرخپوستان آلونکوئی قرار گرفتند. و کمبود غذا نیز در نهایت باعث از بین رفتن تعداد زیادی از انگلیسی ها شد. و تعداد بسیار کمی از آنها توانستند از این شرایط جان سالم به درآورند.

هلندی ها در آمریکا

در اوایل قرن هفدهم هلندی ها مالکیت قلمرویی را در امتداد رودخانه هادسون آمریکا ، ادعا کردند ؛ ده ها سال بعد حدود سی خانواده هلندی در تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر به این ناحیه مهاجرت و آن را هلند نو نامیدند ، تعداد این هلندی‌ها در آمریکا به مرور زیاد شد و در نهایت آنها سکونتگاه بزرگی را در جزیره منهتن ایجاد کردند و بزرگ ترین بندر این منطقه نیو آمستردام نامیدند.

انقلاب مردم آمریکا

تغییرات اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی در مستعمرات قبل از سال 1750 و مهمتر از آن ، جنگ فرانسه و هند ، روابط بین مستعمرات و کشور خود را تغییر و در نهایت به انقلاب مردم آمریکا دامن زد. در این هنگام حدود سیزده مستعمره علیه حکومت بریتانیا شورش کردند.

در نهایت طبق تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر ایالت متحده توانست با کمک فرانسه و اسپانیا ، بر نیروها انگلیسی غلبه کرده و در سال 1776 کنگره قاره ای اعلامیه استقلال آمریکا را امضا کرد. آرمان های ملت جدید بر اندیشه‌های روشنگری لیبرال و جمهوری خواهی استوار بود و روشن گری لیبراسم را این چنین توصیف می کردند: «که همه انسان‌ها برابر آفریده شدند، توسط خالق خود دارای حقوق معینی بوده که شامل زندگی ، آزادی و جستجوی خوشبختی است.»

دوران طلایی آمریکا

سال های پایانی قرن نوزدهم و سال های پس از جنگ داخلی میتوان به عنوان دوران طلایی آمریکا یاد برد. در این دوران جمعیت افزایش یافت و اقتصاد رونق یافت. در سال 1890 تولید و درآمد آمریکایی ها افزایش یافته و حدود 22 میلیون نفر بین سال های 1880 تا از سراسر اروپا 1914 به ایالات متحده مهاجرت کردند. امروزه نیز افراد زیادی برای کار کشور آمریکا را انتخاب می‌کنند.

حق رای زنان در آمریکا

در تاریخ کشور آمریکا از گذشته تا معاصر نه تنها اقتصاد بلکه دیگر جنبه های زندگی نیز گسترش یافت. برای مثال حق رای زنان یکی از موضوعات بسیار پرطرفدار این دوره بود. از همین رو جنبش زنان در اوایل سال 1848 آغاز شد، اما تا پس از جنگ داخلی قدرت کافی پیدا نکرد؛ سوزان بی آنتونی ، الیزابت استانتون و لوکرتیا مات از جمله اولین رهبران جنبش زنان بودند، همچنین در اکثر ایالت های غربی در اواخر قرن نوزدهم به زنان حق رای، مالکیت و حضانت دادند. در نهایت در در اوت 1920 این قانون در سراسر آمریکا با اصلاحیه “هر شهروند ایالات متحده را از حق رای بر اساس جنسیت محروم نمی کند.” تصویب شد.  

قاره آمریکا در جنگ جهانی اول

آمریکا در جنگ جهانی اول ، در سال 1918 خواستار سیاست بی طرفانه بوده و ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی اول تا سال 1917 اتفاق نیفتاد که اختلاف نظر با آلمان در مورد استفاده از زیردریایی ها به وجود آمد ؛ طی این جنگ حدود سه میلیون نفر به خدمت سربازی اعزام شده و روزانه ده هزار نفر به جبهه های جنگ فرانسه فرستاده می شدند ؛ در اواخر جنگ جهانی اول ، آمریکا از نظر نظامی و اقتصادی به مقام مهمی دست پیدا کرده و به عنوان قدرت جهانی شناخته شد.

آمریکا در جنگ جهانی دوم

درحالی که آمریکا و دیگر کشورهای دنیا با مشکلات اقتصادی مختلف دست و پنبه نرم می کردند؛ اروپا توسط آلمان نازی ، فاشیست ها از ایتالیا و صدای امپراتوری ژاپن در شرق آسیا محاصره شد؛ فرانسوی ها و انگلیسی ها به تلاش خود ادامه دادند و سعی کردند از جنگ در سراسر اروپا اجتناب کنند.

در نهایت در سال 1939 آلمان به لهستان حمله کرد و جنگ جهانی دوم را آغاز کرد ؛ آمریکا در جنگ جهانی دوم نیز سیاست بی طرفی در پیش گرفت هر چند در 8 دسامبر 1941 ، حمله ژاپن به پرل هاربر ، ایالات متحده را با انگیزه انتقام به درگیری سوق داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا