آیا جهان با یک بیگ بنگ شروع شد؟

بیگ بنگ توضیحی پیشتاز برای چگونگی آغاز جهان است

نظریه بیگ بنگ یا مِهبانگ:

بیگ بنگ یا مِهبانگ به معنی انفجار بزرگ (به انگلیسی: Big Bang)، لحظه آغازین هستی می باشد که کل هستی از آن هنگام شروع شده است.
طبق این نظریه، جهان از یک حالت نخستین بی نهایت گرم تشکیل شده است. و تمام کائنات در یک هسته اتم یا حتی کوچکتر از آن جای دارند و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز می شود. یعنی با یک بیگ بنگ که حاصل گرانش شدید ناشی از فشردگی بوده، شروع شد.

ادوین هابل(Edwin Hubble)

در سال ۱۹۲۹ از طریق مشاهدات خود و بررسی روی «انتقال به سرخ»(فواصل کیهانی) ۲۴ کهکشان و مقایسهٔ آنها با یکدیگر به این نتیجه رسید که کهکشان‌های دورتر با سرعت بیشتری در حال دور شدن هستند، همانطوری که معادلات اینشتین پیش بینی کرده بودند. دانشمندان به این فکر افتادند که اگر جهان در حال انبساط باشد، پس احتمالا آغازی دارد. اگر این کهکشان ها در گذشته های دور، به زمین خیلی نزدیک تر بودند. اگر حرکت کهکشان ها در زمان گذشته را در ذهن خود مسیریابی کنیم، نه تنها به زمانی می رسیم که جهان آغاز شد، بلکه به این مفهوم می رسیم که کلیه کهکشان ها باید از یک حجم کوچکی شروع به حرکت کرده باشند.

جورج گاموف

در دهه ۱۹۴۰، «جورج گاموف» و همکارانش یک ایدۀ مهم مطرح کردند. این نظریه، طیف گسترده‌ای از پدیده‌های مشاهده شده را به خوبی توضیح می‌دهد. اگر در زمان به عقب برگردیم، به نقطه‌ای در گذشته می‌رسیم که در آن قوانین فیزیکی شناخته کارایی خود را از دست می‌دهند که به آن “تکینگی” می‌گویند. “ادوین هابل” با بررسی پدیده انتقال به سرخ در کهکشان‌ها به این نتیجه دست یافت که کهکشان‌ها در حال دور شدن از یکدیگر هستند.

فرضیه جهان در حال انبساط

این کشف مهمی بود که با فرضیه «جهانِ در حال انبساط» سازگار بود. در سال ۱۹۶۴، «آرنو پنزیاس» و «باب ویلسون» به طور تصادفی موفق به کشف “تابش پس زمینه کیهانی” شدند. پس امروز می‌دانیم که فاصله میان کهکشان‌ها همواره در حال افزایش است و این یعنی در گذشته آنها به هم نزدیک‌تر بودند. انبساط دائمی کیهان به این معناست که کیهان در گذشته داغ‌تر و فشرده‌تر بوده است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا