شوجی اوئدا و جهان بینی منحصر به فرد

شوجی اوئدا Shoji UEDA کیست؟در 27 مارس 1913 در ساکای (اکنون ساکایمیناتو ) توتوری متولد شد. او از نمایندگان عکاسی مدرن ژاپن به شمار می آید. او کارش را به طور جدی با عکاسی از چهره ها آغاز کرد. تاکید بر فضای منفی و زاویه دید نامتعارف، آثار او را به سنت تصویری ژاپنی پیوند می دهد؛ در عین حال، نشانه هایی از مدرنیسم غربی را نیز در آن ها می توان بازشناخت. در سال 1971 کتابی از این هنرمند به عنوان “کودکان سراسر سال” منتشر شد.

اوئدا در سال 1935 ازدواج کرد و همسرش به او کمک کرد تا استودیوی عکاسی اش را اداره کند. ازدواج او یک ازدواج موفق بود. همسر و سه فرزندش الگوهای تکراری آثار او هستند. اوئدا به عنوان یک عکاس حرفه ای و آماتور فعال بود و در گروه های مختلف شرکت می کرد.

در سال 1941 اوئدا عکاسی را کنار گذاشت و نمی خواست یک عکاس نظامی شود. (در اواخر جنگ، او مجبور شد از نتیجه یک آتش‌سوزی عکس بگیرد.) مدت کوتاهی پس از جنگ دوباره شروع به کار کرد و در سال 1947 به گروه گینریوشا مستقر در توکیو پیوست.

آثار شوجی اوئدا

آثار شوجی اوئدا تحقق های زیبا و استادانه ای از جهان بینی منحصر به فردش است. او به زیباترین نحو ممکن توانست فضاهای سورئال و فراواقعی را با فضاهای رئال در هم ادغام کند. شوجی اوئدا تحت تاثیر آثار”هانری لارتیگ” و رنه مگریت” بود. او که از علاقمندان به عکاسی سیاه و سفید و اسرار موجود در این نوع عکاسی بود، رنگ را در برخی از آثارش آزمایش کرد.

اوئدا در آثارش زندگی های ساکن را توسعه می دهد، میوه‌های فصلی و اشیاء روزمره را به صحنه می‌برد، زندگی و شعر را در زمینی ویران شده به تصویر می کشد و یا دختر جوانی را تا ابد در پس زمینه دیواری جاودانه، ثبت می کند. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا