شگفتی‌های شنیده نشده از بدن انسان

از نظر بیولوژیکی اصلاً چیزی به نام نژاد وجود ندارد

شگفتی‌های پوست، که بزرگ‌ترین اندام بدن ما محسوب می‌شود، از یک لایه‌ درونی‌تر به نام درم و یک لایه‌ی بیرونی‌تر به نام اپیدرم تشکیل میباشد. در هر ساعت یک میلیون پوسته از پوست ما جدا می‌شود.

اگر یک لایه‌ بسیار نازک به اندازه‌ یک میلیمتر از پوست بدن انسان را جدا کنیم، به رنگ واقعی پوست خواهیم رسید. درواقع آن چیزی که ما نام نژاد روی آن گذاشته ایم چیزی جز لایه‌ ایپدرم پوست نیست. رنگ پوست چیزی جز واکنش بدن به نور خورشید نیست. از نظر بیولوژیکی درواقع چیزی به نام نژاد وجود ندارد.

انسان‌ها در دوران‌های مختلف تاریخ بشریت، برای اینکه با محیط اطراف خود سازگار شوند، یا رنگ پوست خود را از دست داده اند یا پوست آن‌ها رنگ جدیدی پیدا کرده، با این حال ما هنوز چیز‌های زیادی را درباره‌ی نحوه‌ تکامل پوست انسان نمی‌دانیم.

شگفتی‌های پوست

شگفتی‌های مغز:تنها با فکر کردن می‌توانید کالری بسوزانید، اما باهوش‌ترین ذهن‌ها در واقع کمترین کالری را می‌سوزانند

مغز ما برای اینکه بتواند کار کند هر روز ۴۰۰ کالری انرژی مصرف کند و همان کالری‌ها را با نرخی ثابت می‌سوزاند.

محققان در پژوهشی پی بردند باهوش‌ترین مغز‌ها معمولاً کمترین بازدهی را داشتند. کارآمدترین مغز‌ها یک مشکل را به سرعت حل می‌کردند و سپس وارد یک حالت آماده به کار می‌شدند. مغز ما می‌تواند ۲۰۰ اگزابایت اطلاعات را در خود نگه دارد که تقریباً معادل کل محتوای دیجیتالی‌ است که در دنیای امروز وجود دارد.

گرچه فقط ۲ درصد از وزن بدن متعلق به مغز است، اما ۲۰ درصد از انرژی ما را مغز مصرف می‌کند که در مقایسه با عضلات که ۲۵ درصد از انرژی بدن را مصرف می‌کنند، میزان قابل توجهی محسوب می‌شود. مغز نوزادان ۶۵ درصد از انرژی بدن آن‌ها را مصرف می‌کند.

شگفتی‌های ورزش و سوزاندن چربی

در بزاق شما یک مسکن طبیعی وجود دارد

شگفتی‌های بزاق: آب دهان شما حاوی نوعی مسکن طبیعی به نام اوپیورفین است که از اطراف ۱۲ غده‌ بزاقی درون دهان ترشح می‌شود. این ماده ۶ برابر قدرتمندتر از مورفین است، گرچه ما فقط دوز بسیار اندکی از آن را داریم. با توجه به پایین بودن دوز اوپیورفین، دانشمندان هنوز کاملاٌ مطمئن نیستند که چرا این ماده را دهان خود داریم.

بیشتر بزاق از آب تشکیل و علاوه بر آن، آنزیم‌هایی گرچه اندک، اما مفیدی هم در آن وجود دارد که به واکنش‌های شیمیایی سرعت می‌دهند. یکی از این آنزیم ها، آمیلاز است که مواد قندی را در هنگام جویدن، تجزیه و به کربوهیدرات تبدیل می‌کند. یک آنزیم دیگر هم لیزوزیم است که به عوامل بیماری زا مهاجم حمله می‌برد.

یک فرد بزرگسال عادی و سالم روزانه کمتر از یک گالن و نیم بزاق تولید می‌کند و برخی تخمین زدند هر انسان عادی در طول زندگی خود ۳۱،۷۰۰ گالن بزاق تولید می‌کند.

شگفتی‌های آب دهان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا