چطور از نقره‌جات مراقبت کنیم؟

نقره فلزی نرم، سفیدرنگ، براق و جذاب است

نقره‌جات از پرطرفدارترین زیورآلات هستند. با استفاده‌ی مداوم از آن‌ها پس از مدتی شاهد تغییر رنگ و جرم‌های روی آن خواهیم بود. به همین دلیل تمیز کردن نقره‌جات موضوع بسیار مهمی در زیبایی آن‌ها است. برای تمیز کردن نقره‌جات روش‌های بسیاری وجود دارند. دانستن نحوه‌ تمیز کردن مهم‌ترین اصل در نگهداری از نقره ‌جات است. در ایرانکده شما را با روش‌های ساده و طرز تمیز کردن انگشتر نقره ‌جات بیشتر آشنا می‌کنیم.

3 راز شگفت انگیز و آسان تمیز کردن نقره‌جات

1- تمیز کردن نقره با سرکه

برای پولیش و تمیز کردن نقره جات، از سرکه استفاده کنید. ابتدا ظرفی که می‌خواهید نقره جات خود را در آن تمیز کنید یا سینک را با فویل بپوشانید. سپس، ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ قاشق غذاخوری نمک را به ظرف اضافه کنید. ۱/۲ پیمانه سرکه سفید را داخل ظرف بریزید، ترکیب شروع به حباب زدن می‌کند. ۱ تا ۲ پیمانه آب جوش اضافه کنید (تا وقتی آب اضافه کنید که ظرف یا هر وسیله‌ای که قصد تمیز کردن آن را دارید به‌طور کامل در آب فرو برود).

به‌منظور سفید کردن نقره، قطعاتی که کمی کدر شده‌اند را به مدت ۳۰ ثانیه و قطعاتی که به شدت کدر شده‌اند را تا ۳ دقیقه در این محلول خیس کنید. بعد از این زمان نقره‌جات را با استفاده از انبر و یا دستکش بردارید و آبکشی کنید و با یک دستمال نرم خشک کنید.

ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که آیا سرکه برای تمیز کردن نقره مضر است؟

در جواب باید گفت که خیر، سرکه یکی از روش‌های معمول برای پولیش و تمیز کردن نقره است.

2- براق کردن با استفاده از مایع ظرفشویی

برای مراقبت‌های معمول، شستشوی سریع در آب و مایع ظرف‌شویی می‌تواند برای تمیز کردن نقره و براق نگه داشتن آن کافی باشد. چند قطره مایع ظرف‌شویی را با آب گرم مخلوط و قطعات نقره را به‌آرامی با آن بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید. نقره را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا از کدر شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

3- تمیز کردن نقره با رب گوجه یا سس کچاپ

برای درخشندگی بیشتر نقره جات، بهتر است نقره را با سس کچاپ تمیز کنید. از این ترفند می‌توان برای صیقل دادن فلزات کدر شده دیگر از جمله برنج هم استفاده کرد. مقدار کمی رب گوجه یا سس کچاپ را روی یک دستمال کاغذی بریزید و به آرامی ظروف نقره یا جواهرات کدر شده را با آن بمالید. اگر نقره شما خیلی کهنه و کدر است، سس کچاپ را مستقیماً روی آن بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.

سپس با استفاده از یک پارچه نرم سس یا رب را روی نقره بمالید و با آب بشویید. برخی وسایل مانند شمعدان‌های نقره یا ظروف نقره دارای جزئیات بیشتری هستند. برای تمیز کردن آن‌ها از یک مسواک نرم استفاده کنید و از براقی شمعدانی هایتان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا