چطور پس انداز کنیم؟

هر روز یک حساب بانکی است و زمان، ارز ماست. پس هیچ‌کس ثروتمند نیست و هیچکس نیز فقیر نیست

همه‌ی ما می‌دانیم که برای آینده‌ی آسوده به پس‌انداز نیاز داریم. بعضی از افراد پس‌انداز برای آینده را نوعی خساست درنظر می‌گیرند و با این پندار غلط، به‌دنبال سبکی می‌روند که باعث شود در اواسط ماه از دیگران پول قرض کنند. اما پس‌انداز پول و به فکر آینده بودن نه‌تنها عادت و اخلاق بدی نیست، بلکه راز و رمز موفقیت بسیاری از ثروتمندان هم هست. ما در ایرانکده چند نکته به شما ارائه می‌کنیم که برای پس‌انداز هرچه بیشتر برای آینده‌ی خود و خانواده‌تان به شما انگیزه می‌دهند. پس با ما همراه باشید.

پس انداز چیست؟

پس‌انداز مقداری از سرمایه مالی یا پولی است که پس از کسر هزینه‌های روزمره از درآمدهای فرد برای امکان استفاده در آینده ذخیره می‌شود. اشخاصی که آینده مالی برایشان اهمیت زیادی دارد، همواره به دنبال راهی هستند که با وجود هزینه‌های ضروری باز هم مقداری پول برای ذخیره و پس انداز داشته باشند. این سرمایه می‌تواند از هر میزانی شروع شده و هر ماه مقداری به آن اضافه شود. با پس‌انداز کم یا زیادِ درآمد ماهانه خود پس از مدتی می‌توانید برای خرید خانه، ماشین و یا هر چیز دیگری استفاده کرد و یا حتی آن را در اختیار بانک یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری گذاشت و در ازای آن سود دریافت کنید. بنابراین در تعریف، پس ‌انداز استراتژی مالی است که می‌تواند در آینده به آسایش مالی منجر شود.
داستان پس‌انداز با تاسیس بانک‌ها جدی‌تر دنبال شد. ‌بانک مکانی بود که مردم می‌توانستند مبالغ کم یا زیاد را در آن با امنیت خاطر سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب علاقه به پس انداز و اعتماد به بانک‌ به عنوان مکانی برای ذخیره این مبالغ بیشتر شد.

چرا باید پس‌انداز کنیم؟

پس انداز

تجربه اثبات کرد که هر کس به هر میزانی که درآمد داشته باشد، تقریباً به آن اندازه و یا حتی بیشتر برای خود خرج می‌تراشد. از طرفی بسیار از افراد عقیده دارند که پولدار شدن در گروی داشتن درآمد بالا است. درحالی‌که میزان درآمد یکی از مؤلفه‌های ثروت و پولدار شدن است.

یکی از رکن‌های اساسی در مسیر ثروت و موفقیت مالی پس‌انداز کردن است. به‌عبارت‌دیگر پولدار شدن از مسیر پس‌انداز می‌گذرد. متاسفانه بسیاری از افراد به این رکن مهم و اساسی توجه نشان نمی‌دهند و یا روش درست پس‌انداز کردن را نمی‌دانند.

پس انداز یعنی چه؟

پس‌انداز یعنی شما به بخشی از درآمد خود دیدی نداشته باشید و آن را فعلاً خرج نکنید. البته برای استفاده از آن در آینده باید قوانینی را مشخص کرده و برنامه‌ریزی کنید. به همین دلیل ابتدا باید تعیین کنید که در چه شرایطی می‌توانید از حساب پس‌انداز خود برداشت نمایید و یا چه زمانی این اجازه را به خود می‌دهید.

پس‌انداز کردن باید برای شما به یک عادت مالی تبدیل شود. تفاوتی ندارد که در چه شرایط مالی قرار دارید و یا سطح درآمد شما چقدر است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای پس‌انداز کردن حتماً باید درآمد بالایی داشت و یا فارغ از هرگونه بدهی و نیاز مالی بود. درحالی‌که حتی اگر کارمند با حداقل درآمد باشید باید بتوانید بخشی از درآمد ماهانه خود را پس‌انداز نمایید. به این دلیل که همین پس‌اندازهای به‌ظاهر کم در آینده نه‌چندان دور می‌تواند سرمایه اولیه شما را برای ایجاد منابع مالی درآمدی جدید فراهم آورد.

اهمیت پس‌انداز کردن در زندگی

پس انداز

ممکن است عجیب باشد اما افراد ثروتمند که حتی نیاز مالی ندارند بخشی از سرمایه خود را پس‌انداز می‌کنند. بدون شک در زندگی افراد هزینه‌های زندگی متفاوت است ازاین‌رو برای پس‌انداز کردن به یک برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت پول نیاز خواهید داشت.

از جمله نکات کلیدی در پس‌انداز کردن یک برنامه‌ریزی مالی است، افراد با داشتن برنامه‌ریزی مالی بهتر می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را مدیریت نمایند و در نتیجه پس‌انداز خوبی نیز خواهند داشت.

برخی از افراد ممکن است خیلی دیر به فکر پس‌انداز کردن و مدیریت هزینه‌های زندگی خود باشند. چه‌بسا بهتر است پس‌انداز کردن را از دوران کودکی آغاز نمایید تا در برهه‌ای از زندگی بتوان بهترین استفاده را از اندوخته‌های مالی خود برد.

مدیریت زندگی

تمامی افراد برای رسیدن به خواسته‌های خود در زندگی به برنامه‌ریزی صحیح و بودجه مالی کافی نیاز دارند. ازاین‌رو برای مدیریت زندگی بهتر خود نیاز خواهید داشت تا درآمد خود را به‌درستی پس‌انداز کنید تا در زمان مناسب از آن استفاده کنید. بدون شک تمامی انسان‌ها در طول زندگی خود به دنبال محقق کردن یک رؤیا و یا هدف خاص هستند.

این اهداف به زندگی معنا می‌بخشند و اشتیاق و هیجانی در زندگی ایجاد می‌کنند. تحقق بسیاری از این اهداف به برنامه‌ریزی صحیح، هدفمند و گاهی اوقات صرف هزینه نیاز دارد. مدیریت صحیح تمام جوانب زندگی با پس‌انداز اصولی امکان‌پذیر خواهد بود.

باز کردن یک حساب بازنشستگی

پس انداز-حساب بازنشستگی

زمانی که جوان، پرانرژی و سالم هستید حتی به بازنشستگی فکر هم نمی‌کنید چون به نظر خیلی دور از دسترس است؛ اما وقتی سن شما بالا می‌رود خیلی بیشتر به آن فکر خواهید کرد. شما می‌توانید با پس‌انداز کردن در طرح‌های بازنشستگی و بیمه عمر، بخش کوچکی از درآمد دوران جوانی خود را برای روزهای بازنشستگی پس‌انداز نمایید. این کار به شما کمک خواهد کرد در آن دوران هم به‌اندازه دوران جوانی از زندگی و خرج کردن نهایت لذت را ببرید.

تعیین اهداف مناسب برای پس‌انداز کردن

اگر به‌صورت هدف‌دار پس‌انداز نمایید، پس‌انداز کردن برای شما راحت‌تر خواهد شد. ضمن این‌که هدف داشتن، ایجاد انگیزه خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال باهدف خانه‌دار شدن یا تهیه جهیزیه برای فرزندتان. با در نظر گرفتن اهداف می‌توان درک کرد که چه میزان از مسیر را طی و چه میزان راه در پیش دارید.

همچنین بهتر است برای اهداف خود چارچوب زمانی مشخص نمایید. به‌عنوان‌مثال برنامه‌ریزی کنید تا در طول مدت دو سال صاحب‌خانه شوید. البته اگر یک کارمند با درآمد متوسط باشید احتمالاً پس‌انداز شما کفاف هزینه‌های خرید خانه را ندهد؛ اما بدون شک می‌تواند پشتوانه شما برای تامین بخشی از هزینه‌های خانه و یا گرفتن وام بیشتر برای خرید خانه باشد.

گام‌های لازم برای پس‌انداز کردن

پس‌انداز کردن یک فرآیند کوتاه مدت نیست. از این‌رو برای موفقیت در زندگی باید آن را به یک عادت همیشگی در رفتار و زندگی خود تبدیل کنید. لازمه این کار حذف تدریجی عادت‌های بد و تکرار رفتارهای صحیح است. زمانی که می‌توان با مبلغ مناسب کالای باکیفیت قابل‌ قبول خریداری کرد پول خود را صرف خرید یک برند معروف با همان کیفیت نکنید.

در زمان بازدید از فروشگاه‌های مختلف، هر چیزی که جذاب و دیدنی به نظر می‌رسد را خریداری نفرمایید. این‌گونه رفتارهای هیجانی پس‌انداز شما را به باد خواهند داد. کالاهای ارزان و بی‌کیفیت عمر کوتاهی دارند و خرید آن‌ها شما را متحمل ضررهای خرید مجدد این اجناس خواهد کرد. با ترک این عادات در راه پولدار شدن از طریق پس‌انداز و سپس سرمایه‌گذاری را در شش گام موثر در ایرانکده برای شما باز گو میکنیم.

اولین گام پس انداز کردن، ثبت هزینه ها

اولین قدم برای پس انداز کردن پول، صرفه جویی در هزینه‌ها است. اما برای این که بتوانیم صرفه جویی کنیم باید هزینه‌های خود را چه به صورت دستی و با قلم و کاغذ و برنامه‌های رایانه‌ای ثبت کنیم. به این ترتیب، میزان هزینه‌ها مشخص می‌شوند و می‌توان فهمید که هر ماه و هر روز چه میزان از درآمد ما خرج می‌شود. مهم‌تر از خرج و برج‌های‌مان، با این کار متوجه می‌شویم که کدام قسمت از هزینه‌ها زیاد از حد بوده است و باید اصلاح شود.

این که کدام خرید بر اساس خواسته و یا نیاز ما بوده است. به یاد داشته باشیم که یادداشت کردن اطلاعات باید در دسته بندی‌های مختلف قرار بگیرد؛ گاز و برق و آب، وام، مواد غذایی و هر دسته بندی دیگری که در زندگی روزمره وجود دارد. ردیابی هزینه‌ها به ما کمک می‌کند تا مسیرهای زائد هزینه را ببندیم و نیروی مالی خود را متمرکز به سمت هدف هدایت کنیم.

دومین گام، بودجه برای پس انداز

ثبت هزینه‌ها را به عنوان گام اول در پس انداز کردن پول به مدت یک ماه انجام دهید. برای اجرای طرح پس انداز خود باید قبل از هر چیز هزینه‌های خود را ساماندهی کنیم. پس اولین گام که به سرانجام رسید و توانستیم هزینه‌های اضافی خود را محدود کنیم نوبت به بودجه بندی برای هزینه‌ها می‌رسد. بر اساس هزینه‌های همیشگی و روزمره می‌توان مشخص کرد که تا چه مقدار از درآمدمان باقی خواهد ماند. اولین مزیت بودجه‌بندی این است که تصمیمات و اهداف مالی خود را معقولانه انتخاب می‌کنیم و از رویا پردازی بی‌اساس فاصله می‌گیریم. بر اساس آن چه که از درآمد و پول‌مان باقی می‌ماند می‌فهیم که هر ماه تا چه اندازه می‌توانیم پس انداز کنیم.

سومین گام پس‌انداز، راه‌هایی برای کاهش هزینه ها

همیشه به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه باشیم. هزینه‌های خود را تا حد امکان کاهش دهیم. اگر مخارج ما آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم به اندازه‌ای که می‌خواهیم پس انداز کنیم پس زمان کاهش هزینه‌ها شروع شد. کم کردن موارد غیر ضروری مانند سرگرمی و صرف غذا در رستوران‌ها و بیرون از خانه می‌تواند تا حد زیادی کاهش پیدا کند. تلفن همراه هم از مواردی است که در استفاده از آن صرفه جویی لازم است. بعضی از قبوض مانند قبض تلفن همراه و برق به طور مستقیم با مصرف روزانه ما مرتبط است. استفاده ضروری از این دست وسایل و نه صرف سرگرمی می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های اضافی کم کند.

چهارمین گام، تعیین اهداف برای پس انداز

یکی از بهترین راه های پس انداز کردن پول این است که برای پس انداز خود هدف مشخص کنیم. اهداف به ما می‌گویند که با میزان پس انداز شده پول‌مان باید چه کنیم. این هدف می‌تواند ازدواج باشد و یا حتی برنامه‌ای برای تعطیلات. هر کدام از این اهداف به طور متفاوت به میزان پول مشخص خود نیاز دارند و برای تامین هزینه و رسیدن به هر کدام از آن‌ها باید مدت زمان متفاوتی را در نظر بگیریم؛ بنابراین تعیین اهداف مسیر و تمرکز برای پس انداز کردن پول را دقیق‌تر و هموارتر می‌کند.

پنجمین گام پس‌انداز، تصمیم در مورد اولویت ها

برای این که بتوان گام‌های موثر برای رسیدن به هر کدام از اهدافی که داریم برداریم باید بعد از شناسایی اهداف و دسته بندی آن‌ها به این موضوع که رسیدن به کدام از آن‌ها در اولویت قرار دارد بپردازیم. نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت هر کدام باید در دسته بندی‌های خود قرار بگیرند. سپس به این مهم که رسیدن به کدام یک از این اهداف برای پیشبرد زندگی‌مان واجب‌تر است بپردازیم. به عنوان مثال اگر در آینده نزدیک نیاز به تعویض و یا خرید اتومبیل دارید، می‌توانید پول خود را برای این هدف تنظیم کنید.

ششمین گام، انتخاب مسیر مناسب برای سرمایه گذاری

حال به این مهارت رسیدیم که می‌توانیم از درآمد خود پس انداز داشته باشیم.اما این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که پس انداز صرفا نمی‌تواند راهگشای آینده ما باشد و باید به فکر تبدیل پس انداز به سرمایه باشیم. برای انجام این کار مهم باید مسیر مناسبی برای سرمایه گذاری پس اندازخود پیدا کنیم. بازارهای سرمایه متنوعی وجود دارند که هر کدام دارایی مزایا و معایبی هستند. اما نهادها و زمینه های سرمایه گذاری هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان بیشترین بهره را از مزایای بازارهای سرمایه برد. صندوق‌های سرمایه گذاری یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان با بهره‌مندی تیم متخصصی که دارند در ارزنده‌ترین بازارهای دارایی سرمایه گذاری کرد.

قوانین ثروتمند شدن از طریق پس‌انداز

پس‌انداز کردن باید به یک عادت مالی تبدیل شود و در قبال آن احساس مسئولیت کنید. برای این‌که بتوان به‌درستی پس‌انداز کرد، باید تابع سه قانون باشید:

  • پس‌انداز کردن را یک مسئولیت بدانید.
  • هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهید.
  • هوشمندانه خرج کنید.

کلام آخر

پس انداز مقداری از درآمد می‌تواند به فرد امنیت خاطر دهد و برای رسیدن به اهداف مالی به او کمک کند. اغلب افراد برای آینده خود اهداف مالی دارند. برای مثال فردی قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن داشته و فردی دیگر هدف مالی خود به نحوی دیگر سرمایه گذاری می‌کند. اگر امروز به فکر پس انداز باشید، می‌توانید در آینده نزدیک‌تری به اهداف خود دست پیدا کنید. میتوان گفت با پس انداز نیاز فکر آینده در زمان پیری و بازنشستگی حل می‌گردد آنگاه با خیال راحتر و بدون اضطراب به زندگی ادامه دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا