تغذیه مناسب و نقش مهم آن در سلامت خانواده

تغذیه مناسب و سلامت با هم رابطه مستقیمی دارند. ممکن است شما احساس کنید که نیاز است تا نیاز‌های خانواده خود را در اولویت قرار دهید و یا آنکه تنها به یک نوع رژیم غذایی بچسبید. این در حالی است که شما باید اطمینان یابید که تمامی مواد مواد مغذی که نیاز به آن دارید را از خوراک خود دریافت می‌کنید . شما باید رژیمی بسیار نزدیک به آنچه یک رژیم طبیعی غذایی است، داشته باشید.

تعریف تغذیه مناسب

تغذیه مناسب و سلامت بدان معنی است که برای طیف گوناگونی از مواد غذایی شامل ماهی، سبزیجات، غلات کامل (غلات سبوس دار)، گوشت، مرغ، لبنیات کم چرب و آجیل مصرف کنید. دیگر مواردی که زنان به طور کلی به آن نیاز دارند، کلسیم فراوان به منظور تغذیه مناسب واستخوان سازی و داشتن دندان‌های سالم متناسب با سن آنهاست. منابع خوب برای دریافت کلسیم شامل محصولات لبنی، غلات، سبزیجات دارای برگ سبز، پنیر سویا (توفو) و کلم است.

با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون چاشنی سالاد خود را سالم‌تر کنید بخاطر مزایایی که برای سلامتی قلب دارد. و غنی بودن روغن زیتون از آنتی‌اکسیدان، آن را به گزینه‌ای جذاب برای داشتن تغذیه سالم تبدیل می‌کند. اما به یاد داشته باشید ۱ قاشق غذاخوری حاوی ۱۲۰ کالری است؛ بنابراین بیش از اندازه مصرف نکنید.

در مورد بچه ها و تغذیه شان چه مشکلاتی وجود دارد؟

در مورد بچه ها نگرانی بیشتر است زیرا مواد غذایی جایگزین مثل چیپس، نوشابه، شیرینی و… که ارزش کالری بالا و ارزش تغذیه کم برخوردار هستند باعث آسیب رسیدن به رشد آنان می شود . و در آینده ما شاهد شدت چاقی و فشار خون بالا در کودکان خواهیم بود. پس اگر زنان ما می خواهند چاق نشوند و یا فرزندانشان دچار چاقی نشوند باید یک رژیم غذایی مناسب در پیش گیرند تا دچار اضافه وزن نشوند.

میزان کالری که یک زن خانه دار و یا کارمند احتیاج دارد چقدر است؟

در این زمینه نمی توان به طور کلی کالری تعیین کرد. اصولاً دریافت انرژی باید براساس سن، جنس، شرایط فیزیولوژیک مثل (دوران بارداری، شیردهی) تنظیم شود. به طور معمول زنان تا میانسالی اگر به طور معمول فعالیت متوسط داشته باشند به ۲۲۰۰ کالری در روز نیاز دارند. و اگر فعالیت شان کم باشد برای آنها روزانه بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری کافی است، زیرا کم تحرک هستند و هم خواب زیادی دارند.
اگر بین فعالیت روزانه، تعادلی برقرار کنیم کم تر دچار چاقی و اضافه وزن می شویم. طبیعتاً وقتی به سالمندی می رسیم بافت های فعال بدن کمتر می شود و بالطبع نیاز کالری نیز کمتر می شود و در این زمینه نمی توان به طور مطلق میزان کالری را تعیین کرد زیرا هر سالمند با دیگری فرق می کند و به نظر من آنها می بایست با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا