زنان موفق ایرانی 

زن موفق عشق می‌ورزد، می بخشد، پیش می‌رود، رها می‌کند، دوباره تلاش می کند و در مسیر موفقیت استقامت می‌ورزد.

موفقیت یک زن باید برای زنان دیگر یک الهام باشد

زنان موفق ایرانی کم تعداد نیستند. در ایرانکده تصمیم داریم معروف ترین زنان موفق ایرانی در تاریخ معاصر جهان، و زنان موفق و تأثیر گذار ایرانی در جهان در حوزه های مختلف از قدیم تا به حال به  را به شما معرفی کنیم. زنان همیشه در تاریخ نقش پر رنگ و مهمی را ایفا می کردند. محدودیت هایی از گذشته تا به امروز برای زنان ایرانی و زنان سرتاسر دنیا وجود دارد. ولی باز هم زنان ایرانی همیشه در هر عرصه ای موفق بودند.

نام چند تن از زنان موفق ایرانی

سیمین دانشور (داستان نویس و مترجم)

زنان موفق ایرانی سیمن دانشور

سیمین دانشور رمان نویس، دانشگاهی، مترجم و داستان نویس ، از زنان موفق ایرانی بود. او در طول دوران حضور در عرصه هنر، توانست موفقیت های برجسته و مهمی را کسب کند. در سال 1948 او اولین زن ایرانی بود که مجموعه داستان کوتاه فارسی را منتشر کرد.

سیمین دانشور همچنین اولین زن ایرانی بود که با انتشار اثر ساوشون در سال 1966 رمانی منتشر کرد. ساوشون به یک پرفروش تبدیل شد. وی در لیست زنان موفق ایرانی، یکی از موثر ترین و معروفترین کاراکترهایی است. او به دلیل داستان فوق العاده‌ای که در ساوشون خلق کرد، امتیازات هنری زیادی را کسب نمود. او در تاریخ 28 آپریل 1921 در فسا به متولدشد و در سال 2012 میلادی چشم از جهان فرو بست.

پروین اعتصامی (شاعر)

زنان موفق ایرانی  پروین اعتصامی

پروین اعتصامی یکی از مهم ترین شخصیت‌های هنری تاریخ ایران است و در دسته بندی برجسته ترین ها و زنان موفق ایرانی قرار می گیرد. او در سال 1306 در تبریز به دنیا آمد، مادرش فرهیخته و اهل علم و دختر شاعری از عصر قاجاریه بود. پدر پروین نیز علمی برجسته بود که در زمینه های مختلف ادبیات عرب، زبان های رانسه و ترکی تبحر ویژه ای داشت. تربیت پروین اعتصامی به گونه ای بود که او را خیلی زود تبدیل به یکی از مهم ترین اشخاص در دامنه هنر ایران کرد.

کودکی پروین یکی از زنان موفق ایرانی

او در کودکی به لطف پدرش، توانست زبان های عربی و انگلیسی را به صورت کامل بیاموزد. علاوه بر آن، در سن 14 سالگی، حرفه خود را به بهترین شکل ارتقا داد . او شعرهای معناداری را سرود که خیلی زود به نسخه های چاپی رسیدند. او در این خانواده، نقش مهمی را در ارتقا شعر پرداخت و توانست نزد شاعران بزرگ، آرایه و همین طور مفاهیم کلی ادبیات فارسی را بیاموزد.

یکی از مهم ترین نکات در مورد پروین اعتصامی این است که اشعار او، بسیار شیرین، شیوا و برای همگان قابل درک است. در کتب فارسی نیز آثارش در مدارس تدریس می‌شود و هر کدام از آن ها، بارهای پر از معنا را در بر می گیرند.

 ژاله قائم مقامی ملقب به عالمتاج (شاعر و نویسنده)

زنان موفق ایرانی  علمتاج

علمتاج یا ژاله قائم مقامی شاعر و نویسنده به جرأت یکی از مهم ترین شخصیت‌های هنری و ادبیاتی ایران است ک او در اسفندماه 1262 خورشیدی(1301 قمری)در فراهان به دنیا آمده و خیلی زود توانست تمامی مدارج علمی را در جریان وجود محدودیت های گسترده در آن دوران طی کند و در ۵ مهر ۱۳۲۵ در سن 63 سالگی در تهران چشم از جهان فرو بست. او را در امامزاده حسن در جنوب غرب تهران به خاک سپردند.

ژاله قائم مقامی البته جریان فعالیتی متفاوتی با سایر اشخاص هنری داشت و  از پنج سالگی شروع به تحصیل کرد و خواندن و نوشتن به فارسی و عربی را به سرعت و به بهترین شکل ممکن آموخت. او به مطالعه آثار ادبی که در آن زمان، کمی ورود به آن ها برای خانم ها پیچیدگی های زمانی داشت و اشعار شاعران مشهور ایرانی پرداخت و توانسته بود خیلی زود اشعاری را به هر دو زبان سرود.

ژاله به اجبار ازدواج کرد

هنگامی که ژاله تنها 16 سال داشت اتفاقات سختی در زندگی خود دید و ، مشکلات بزرگ و کوچک زیادی برای او رخ داد؛ در جریان زندگی شخصی اش، او مجبور شد با مردی 40 ساله کم سواد به نام علی مراد میرپنج ازدواج کرد و زندگی مشترکش را شروع کند.

این ازدواج بیشتر یک ازدواج سیاسی و نتیجه بدبختی های مالی پدر ژاله، که بدهکاری‌های بزرگی ایجاد کرده بود، یعنی آقای فتح الله قائم مقامی بود که در نهایت به نقطه مثبتی هم نرسید. مهم ترین مسئله این بود که آن ها تفاوت های زیادی از نظر شخصیتی با هم داشتند و این عدم تفاهم، موجب بروز مشکلات زیادی برای آن ها شد

استاد مریم میرزاخانی (ریاضی دان و استاد دانشگاه) از زنان موفق ایرانی

زنان موفق ایرانی مریم میرزاخانی

یکی از مهم ترین چهره ها در لیست زنان موفق ایرانی، بی‌شک مریم میرزاخانی است. البته تا پیش از این فوت ایشان، اطلاعات زیادی به گوش نمی رسید و شاید کم تر به موضوعات و حواشی مرتبط با او در زمینه های علمی پرداخته می شد. در سال 1356 متولد شد. در دبیرستان فرزانگان تحصیل نمود و توانست خیلی زود مدال طلای المپیاد کشوری در رشته ریاضی را کسب کند. او با اعتماد مربیانش، بار دیگر توانست این مدارج را طی کند.

مریم از کسانی بود که در تصادف اتوبوس دانشجویان حضور داشت. او برای تحصیل راهی کشور امریکا شد و در آنجا، توانست مدال فیدلرز pHd را دریافت کند.

ماریا خرسند (مخترع و مدیر تولید)

زنان موفق ایرانی ماریا خرسند

ماریا خرسند یکی از مهم ترین پروژه های اجرایی را در اریکسون را رقم زد و او به عنوان مدیر پروژه اختراع بلوتوث بر زبانها جاری شد. در سال 2001 میلادی ریاست بخش لایسنس در اریکسون را بر عهده گرفت و در کمپانی OMX نیز به عنوان مدیرعامل حضور داشت. در نهایت هم به عنوان مدیریت تولید سخت افزار شرکت دل در سوئد حضور یافت و جز اشخاصی است که تدریس خود را در کشر آمریکا به پایان رساند.

او در شهر ساری متولد شد و در 15 سالگی همراه با خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کرد. خرسند یکی از شناخته شده ترین، کلیدی ترین و مهم ترین اختراعات تاریخ بشر در حوزه تکنولوژی را به نام خود رقم زد. و در مورد او، مدام در پروژه های بزرگ که از بلوتوث استفاده می‌شود یاد خواهد شد. هنوز هم وجود بلوتوث در تکنولوژی، یک اتفاق حیاتی و مهم است.

مونا جراحی (محقق)

زنان موفق ایرانی مونا جراحی

مونا جراحی در سال 1355 در تهران متولد و پس از این که لیسانس در رشته برق را از دانشگاه صنعتی شریف گذراند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به کشور آمریکا سفر کرد. او در مقطع دکترا و تحقیات کاربردی نیز در استنفورد حضور داشت.

پرفسور جراحی به عنوان یکی از مهم ترین و موثرثرین محققان در رشته های علوم کامپیوتر و آزمایشگاه الکترونیک در دنیاست و توانسته نشان استعداد برتر حرفه ای جوان سال را دریافت کند. جالب است بدانید که در همان سال از میان 102 نامزد، باراک اوباما این جایزه را به او هدیه کرد.

همین طور فناوری های مختلفی توسط او رونق یافت که در سطح جهان، جز برجسته ترین عناوین علمی شهرت دارد. او در فناوری های پزشکی، دارویی، ماشین آلات و… نقش مهمی را ایفا کرد.

پریسا تبریز (شاهزاده امنیت سایبری جهان)

زنان موفق ایرانی پریسا تبریز

اینترنت و فضای مجازی، چند سالی است که بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد و همه ما وابستگی های زیادی به آن داریم. وقتی در مورد امنیت صحبت می کنیم، شاید اولین وجهی که از اینترنت در ذهنمان تداعی شود، حضور در گروه های هکری باشد که مشخص نیست در طول روز چه کارهایی انجام می دهند و مدام پشت کامپیوتر هستند.

شاید فکر کنید که افراد فعال در حوزه های امنیت سایبری، هکرهایی عمدتا مرد هستند که لباس ها و ظاهر عجیب و ماسک سفیدی بر صورت دارند. اما باید بگوییم که این اصولاً یک تصور غلط و رایج بین عموم مردم است.

پریسا شاهزاده امنیت

پریسا تبریز در سال 1983 چشم به جهان گشود و در حال حاضر به عنوان شاهزاده امنیت گوگل، یک تیم متخصص را در این شرکت گرد هم آورد. مادر او لهستانی و پدرش ایرانی است. او در چهره های 30 شخص برجسته در حوزه فناوری قرار گرفت.

او برای فعالیت های خود بیش از 300 هکر موفق و برجسته در سراسر دنیا را گرد هم آورد تا بتواند بخش مهمی از مشکلات امنیتی و رخنه‌های سرور در گوگل و مرورگر گوگل کروم را حل کند.

از این رو، او یکی از شاخص ترین کاراکترهای علمی و حوزه کامپیوتر و جز زنان موفق ایرانی در سراسر تاریخ است که توانسته بخش مهمی از دانش خود را صرف ارتقا یکی از مهم ترین موضوعات در علوم کامپیوتر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا