چطور دندان هایمان را سفید کنیم؟

زیباترین خط منحنی دنیا لبخندیست که سفیدی دندان آن را زیباتر می‌نماید.

همه ما، برای سفید کردن دندان‌هایمان، به دنبال راه و روشهایی هستیم که به ما نشان دهند چگونه دندان هایمان را سفید کنیم. دندان‌ها به ناچار و طی یک روند طبیعی با افزایش سن، شروع به زرد شدن می‌کنند. اما طیف وسیعی از استراتژی‌ها و راهکارها می‌توانند روند زرد شدن دندان ها را کندتر و حتی آن را معکوس کنند و به سفید شدن دندان های زرد منجر شوند.

در حالی که کیت‌های سفید کننده دندان در اکثر داروخانه ها به راحتی در دسترس است، اما بسیاری از داروهای طبیعی وجود دارند که می توانند به سفید کردن دندانهای زرد کمک کنند. یکی از راه های سفید شدن دندان، بلیچینگ دندان است که در مطب انجام می‌شود، اما ما در ایرانکده می‌خواهیم به بررسی روش های طبیعی برای سفید کردن دندان ها و دلایل زرد شدن دندان ها بپردازیم.

دلیل زرد شدن دندان ها

سفید کردن دندان عکس جرم گیری

همان طور که ذکر شد، دو عامل بر زردی دندان‌ها موثر است: 1- لکه‌های حاصل از غذا 2- افزایش سن و به تبع آن، کاهش ضخامت مینای دندان

لکه‌های حاصل از غذا

برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها مانند قهوه، چای، الکل، نوشیدنی‌های رنگی و … بر زردی دندان‌ها بسیار اثر گذار است. به همین دلیل، پس از روش‌های سفید کردن دندان، باید به این نکته توجه کرد تا مصرف مواد غذایی که منجر به زردی می‌شوند را کاهش دهید. همچنین مصرف سیگار، قلیان یا پیپ یا هر ماده دارای تنباکو، عامل دیگر زرد شدن دندان‌ها است.

کاهش ضخامت مینای دندان‌ها

دندان از چند لایه متفاوت تشکیل شده است. از جمله‌ی این بخش‌ها، تاج دندان است که بر روی آن مینای دندان قرار دارد. به صورت معمول مینای دندان سفید رنگ است؛ اما رژیم غذایی، مواد مصرفی و افزایش سن بر روی ضخامت آن اثر می‌گذارند. احتمالا مشاهده کردید برخی ، خانواده در کودکی به درستی قطره آهن به کودکان خود ندادند؛ و این منجر به تغییر رنگ مینای دندان آن‌ها می‌شود.

انواع روش های سفید کردن دندان

برای سفید کردن دندان می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید که با توجه به نوع تغییر رنگ دندانتان بهترین نتیجه را برای شما فراهم کند. از نظر دسته بندی کلی روش های سفید کردن دندان در دو گروه یکی تخصصی زیر نظر دندان پزشک و دیگری به صورت روش های عمومی و خانگی قرار می گیرند، که هر کدام از این دسته بندی‌ها چندین راه برای سفید کردن دندان فراهم می کنند.  مهمترین اینها عبارتند از:

سفید کردن دندان با روش بلیچینگ

سفید کردن دندان عکس بیلیچینگ

یکی از معروفترین روشهای سفید کردن دندان، روش بلیچینگ است که در آن دندانپزشک با استفاده از یک ژل مخصوص که دارای پراکسید در ترکیب خود است برای سفید کردن دندان ها بکار میبرد. برای اینکه میزان تاثیرگذاری و همچنین سرعت فرآیند عملکردی ژل بیشتر شود، از پرتوهای لیزری نیز در این روش بهره‌مند می‌شوند. چرا که پرتوهای لیزری می‌توانند میزان نفوذ ژل را بیشتر و باعث سریعتر حل شدن لکه ها در ژل شوند.

بعد از زمان مشخصی دندانپزشک لایه ژل قبلی را از سطح دندان بر می دارد و لایه دیگری از ژل را روی آنها قرار می‌دهد. فرآیند سفید کردن دندان با روش بلیچینگ به صورت چند مرحله ای انجام می شود. اما این چند مرحله معمولا در کمتر از یک ساعت و در یک بار حضور در مطب انجام می گیرد.

ویژگی‌ های بلچینگ

از ویژگی های بسیار خوب و مهم روش بلیچینگ می توان به سریع بودن آن و میزان بالای سفید کنندگی اشاره کرد. البته باید در مدتی که از این روش استفاده می کنید، تمام مواردی را که منجر به زرد شدن دندان می شود، رعایت کنید. همچنین در نظر داشته باشید میزان حساسیت دندان ها بعد از بلیچینگ به زرد شدن بیشتر است.

تفاوت بلیچینگ بدون لیزر و با لیزر

تفاوت بلیچینگ بدون لیزر و با لیزر، بیشتر در سریعتر انجام شدن و ایجاد درجه بالاتری از سفیدی بر روی دندان است. بعضی افراد از ژل پراکسید در منزل استفاده می‌کنند. بدون در نظر گرفتن میزان حساسیت دندان کار اشتباهی است، اما بلیچینگ با لیزر به هیچ وجه امکان اجرا در منزل را ندارد.

اینکه برای انجام بلیچینگ با لیزر، از چه نوع لیزری استفاده شود، توسط دندانپزشک و با توجه به شرایط دندان فرد تعیین می شود. روش بلیچینگ در زمان کم و بدون خطر انجام می شود. میزان ماندگاریش خوب و در صورت رعایت مراقبت های بعدی، دندان دچار حساسیت نمی شود و به مینای دندان آسیبی وارد نمی‌گردد.

ونیر کامپوزیت برای سفید کردن دندان

در این روش بعد از اینکه سلامت دهان و دندان به طور کامل به دست آمد، فرد با دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی در رابطه با برند و شرایط ونیر کامپوزیت دندان راهنمایی می‌گردد. دندانپزشک مواد کامپوزیت را با استفاده از تکنیک لایه‌ گذاری روی دندان‌ها قرار و با کمک نور آبی مخصوص آن را سفت خواهد کرد. مواد کامپوزیت در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که معمولا رنگ‌های طبیعی‌تر آن انتخاب می‌شوند. این روش و بلیچینگ، دو روش سفید کننده فوری دندان به شمار می‌روند. 

جرم گیری دندان

جرم گیری به نوبه خود یک روش مجزا برای سفید کردن دندان‌ها نیست. اما اینکه در دسته این روش‌ها قرار می‌گیرد، به دلیل تاثیر آن روی رنگ دندان است. زمانی که جرم‌ها و پلاک‌های دندانی روی سطح دندان‌ها و بین آنها را می‌پوشانند، دندان‌ها به مرور زرد رنگ دیده خواهند شد.

درمان با برجرم گیری دندان داشتن این پلاک‌ها، سطحی از لایه زرد رنگ را از روی دندان‌ها برداشته و بدین منظور تا حدودی سبب سفیدتر شدن آنها می‌گردد. علاوه بر این نیز، معمولا بعد از جرم گیری، برساژ دندان انجام می‌شود تا سطح دندان‌ها صاف شود. در این مرحله، لکه‌های سطحی دندان نیز حذف می‌شوند و رنگ دندان کمی سفیدتر از قبل دیده می‌شود.

سفید کردن دندان با روش ونیر لمینت

سفید کردن دندان عکس ونیر لمینیت

در روش لمینت دندان با کمک لایه های نازک سرامیکی که به صورت تخصصی برای امور دندانپزشکی استفاده می شود، سطح جلوی دندان را می پوشانند. در واقع لایه های سرامیکی به سطح روبرویی دندان چسبانده می شوند و عیوب موجود بر روی دندان مانند تغییر رنگ، تیرگی، ترک خوردگی، لب پریدگی و … را می پوشانند.

این روش عملا زردی دندان یا تیرگی را از بین نمی برد و فقط آن را مخفی می کند. بعضا ممکن است دندان از درون دچار عفونت شود و به دلیل وجود این پوشش در سطح دندان، متوجه آن نشوید. هزینه این روش بالا می باشد و اینکه بیشتر مناسب تغییر رنگ داخلی دندان است.

سفید کردن دندان با روش باندینگ دندان

تقریبا مانند روش ونیر لمینت، این روش هم با ایجاد یک پوشش رویی در سطح دندان، باعث مخفی کردن رنگ و عیوب دندان می باشد. در روش باندینگ کامپوزیت به جای لایه سرامیکی از رزین کامپوزیتی که دارای رنگی مشابه دندان است استفاده می شود. این رزین باعث می‌شود که همه دندان ها به صورت همرنگ و سفید در بیایند. برای تغییر رنگ داخلی، خارجی و تغییر رنگ بر اثر افزایش سن استفاده از روش باندینگ مناسب است و می توانید با کمک آن دندان های خود را سفید کنید.

به عنوان مزایای روش باندینگ می توان به کم هزینه بودن آن و انجام در یک مرحله مراجعه به دندانپزشکی اشاره کرد.

در مورد معایب این روش نیز باید بدانید که طول عمر بسیار طولانی ندارد، آسیب پذیری آن در مقابل سایر روش ها بیشتر است و همچنین زودتر از روش های دیگر دندان دچار رنگ پذیری و تغییر رنگ می شود.

با استفاده از روکش دندان

برای اینکه نقص ها و عیوب دندان، مانند ترک خوردگی، تغییر رنگ و لب پریدگی پوشانده شود از روکش دندان استفاده می شود. این روش یکی از مناسب ترین روش های پوششی برای دندان به حساب می آید که در آن با استفاده از یک محافظ و روکش سرامیکی ساخته شده به رنگ دندان، سطح دندان ها را می پوشانند. نسبت به روش ونیر لمینت و باندینگ عملکرد بهتری دارد، اما هزینه این روش بیشتر از هزینه باندینگ می باشد.

از طرفی این سرامیک ها آسیب پذیر هستند و باید مراقبت زیادی از آنها صورت بگیرد. از خوردن غذاها و میوه‌های سفت نیز باید خودداری کنید. معمولا از روکش دندان زمانی استفاده می شود که ترمیمی مانند عصب کشی بر روی دندان صورت می‌پذیرد. زیرا بعد از عصب کشی، دندان ضعیف شده و برای افزایش عمر نیاز به روکش دارد همچنین باعث تغییر رنگ داخلی دندان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا