خورشت فسنجان و راز خوشمزه شدن آن (سامان گلریز)

غذا خوردن یک ضرورت است اما خوردن هوشمندانه یک هنر

خورشت فسنجان یکی از اصیل‌ترین انواع خورش های ایرانی است که برای درست کردن آن باید با فوت و فن خورش  فسنجان را یاد بگیرید. غلظت مناسب، رنگ تیره، روغن انداختن و مزه ملس و خوشمزه آن همگی از راز‌های خوشمزه شدن فسنجون هستند. درست کردن این غذا زیاد سخت نیست. در ایرانکده می‌توانید با راز‌های روغن افتادن و جا افتادن و خوشرنگ شدن خورش فسنجان و خوشمزه شدن این غذای پرطرفدار آشنا شوید.

خورشت فسنجون یکی از خوشمزه ترین خورشت های ایرانی است. می توانید با یادگیری این ترفند در ایرانکده آن را صد برابر خوشمزه تر کنید.

راز استفاده از رب در خورشت

خورشت فسنجان

راز خوشرنگ شدن خورش فسنجان تا حدود زیادی بستگی به رب انار آن دارد. شما می‌توانید برای طرز تهیه این خورش مجلسی از رب ملس رو به ترش استفاده کنید و طبق ذائقه خودتان که رب کمی طعم شیرین دهد. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه مزه رب انار فسنجان را در مرحله اولی که رب اضافه می‌شود نچشید. معمولاً در مرحله اول طعم رب هنوز کم است و ممکن است کم ترش و کم مزه به نظر برسد. اما حدود ۱ ساعت بعد و زمانی که خورش فسنجون کمی جا بیفتد و بجوشد، طعم رب خود را کم کم نشان می‌دهد.

ترفند غلیظ شدن فسنجان

غلیظ شدن این خورشت، از گردوی مناسبی استفاده کنید. اگر گردوی خورشت شما کم باشد، خورشت حالت آبکی پیدا می‌کند. شما باید تقریباً نصف وزن مرغ یا گوشت گردو به خورشت اضافه کنید. اگر بعد از اضافه کردن گردو باز هم احساس کردید، خورشت شما آبکی است، می‌توانید یک سیب درختی را پوست بگیرید و رنده ریز کنید و به خورشت اضافه کنید. این کار موجب لعاب‌دار شدن خورشت فسنجان می‌شود.

اضافه کردن ۳ تا ۴ عدد آلود بخارا نیز موجب می‌شود خورشت فسنجان لعاب و غلظت بیشتری پیدا کند.داستفاده از سیب زمینی رنده شده با رنده ریز نیز فکر خوبی برای لعاب‌دار کردن خورشت فسنجان است. در طرز تهیه فسنجان مجلسی بهتر است پیاز را با رنده ریز رنده کنید تا ظاهر خورشت شما بهتر شود و بافت یکدستی پیدا کند.

روغن انداختن خورشت

خورشت فسنجان

یکی دیگر از نکات این خورشت و ملاک تشخیص خوشمزه و خوش طعم بودن این خورش مربوط به روغن انداختن آن است.که با این کار ساده خورشتتان روغن می‌اندازد.

اضافه کردن یخ

افزودن یخ یک روش برای اینکه خورشت فسنجون شما بیشتر روغن بندازد، این است که به درون آن چند قالب یخ کوچک بریزید تا به گردوها شوک وارد شود و روغن از آن‌ها خارج شود.

در پایان

نکات سامان گلریز آشپز نمونه

برای اینکه خورش فسنجان شما خوش رنگ لعاب و دارای طعمی خوب شود، می‌توانید در پایان آماده شدن آن یک قاشق رب گوجه فرنگی را به خورشت اضافه کنید.

افزودن ادویه‌ یکی از راز‌های خوشمزه شدن خورشت فسنجان این است که از ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های مناسبی برای این غذا استفاده کنید. برای این غذا می توانید از ترکیب زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و زنجبیل استفاده نمایید.

زمان پخته شدن از مهم ترین دلایل خوشمزه شدن خورش فسنجان جا افتادن آن است پس سعی کنید زمان تهیه فسنجان را بین ۴ تا ۵ ساعت تنظیم کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا