چطور ایلان ماسک پولدار ترین فرد جهان شد؟

همین حالا ریسک کنید و کاری جسورانه انجام دهید، پیشمان نخواهید شد.

ایلان ماسک یکی از پولدارترین افراد جهان با دارایی بیش از189میلیارد دلاری می باشد.او که صاحب شرکت­های بزرگی چون خودروسازی تسلا، شرکت صنایع هوافضایی اسپیس ایکس و بخشی از سامانه انتقال وجه پی­پل است. اما راز این خلق ثروت چیست و چگونه می­توان در این مسیر گام برداشت؟ پاسخ این سوال را درایرنکده بیابید.

ایلان ماسک از کودکی تا دوران دانشگاه

ایلان ماسک که از مادری کانادایی و پدری اهل کشور آفریقای جنوبی در شهر پرتوریا به دنیا امد، در سن 10 سالگی شاهد جدایی پدر و مادرش شد. اما در همان سن بود که با نخستین کامپیوتر شخصی خود و به واسطه علاقه­ زیادش به برنامه نویسی، به تنهایی شروع به آموختن آن کرد. تنها دو سال بعد او با فروش یک بازی ویدیویی که خود طراح آن بود، 500 دلار بدست آورد. ایلان جوان پس از چند سال با کمک بستگان مادری به کانادا رفت و به شغل­های کم درآمد مشغول شد. در حالی که طعم فقر را می­چشید، توانست در سن 19 سالگی پذیرش دانشگاه کوئینز کانادا را بگیرد.

ماسک بورسیه شد

ایلان جوان در نهایت در سال 1992 به ایالات متحده نقل مکان کرد. در آنجا با استفاده از بورسیه تحصیلی موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته فیزیک دانشگاه پنسیلوانیا شد اما یکسال بعد تصمیم گرفت در همان دانشگاه مدرک کارشناسی رشته علوم اقتصادی را نیز اخذ کند.

ایلان ماسک پس از دریافت دو مدرک لیسانس متفاوت از دانشگاه پنسیلوانیا، تصمیم به اخذ دکترای فیزیک از دانشگاه استنفورد گرفت. بنابراین، به کالیفرنیا مهاجرت کرد. اما مدت زیادی دوام نیاورد و پیش از دریافت مدرک خود، دانشگاه را رها کرد. در آن زمان شرکت‌های اینترنتی نوپا در حال رشد بودند و ایلان جوان نیز به این موج پیوست.

تحصیلات ایلان

همان‌طور که در زندگی‌نامه ایلان ماسک بیان کردیم، وی پس از رها کردن تحصیلات خود در کانادا، به آمریکا رفت و در دانشگاه پنسیلوانیا به تحصیل در مقطع کارشناسی در دو رشته فیزیک و اقتصاد پرداخت.

وی پس از دریافت مدرک لیسانس در این دو رشته، زمانی که فقط ۲۴ سال داشت به کالیفرنیا مهاجرت کرد و مشغول به تحصیل در دانشگاه استنفورد در مقطع دکتری شد. ماسک پیش از دریافت مدرک دکترای خود، دانشگاه را ترک کرد و زندگی حرفه‌ای خود را آغاز کرد.

هنرهای ایلان

Zip2 استارت

ایلان ماسک به همراه برادرش کیمبال، ۲۸ هزار دلار از پدرشان قرض گرفتند و استارت‌آپ Zip2 را تأسیس کردند. Zip2 یک راهنمای شهری آنلاین بود که محتوای لازم برای سایت‌هایی چون «نیویورک تایمز» و «شیکاگو تریبون» را تأمین می‌کرد.

در سال ۱۹۹۹ یعنی زمانی که تنها ۲۸ سال داشت، شرکت Zip2 به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار نقد و ۳۴ میلیون دلار سهام به شرکت کامپیوتری کامپک (Compaq) فروخته‌شد. سهم ایلان جوان از این معامله، ۲۲ میلیون دلار بود.

X.comشرکت

ایلان ماسک در سال ۱۹۹۹ به کمک ۱۰ میلیون دلار از پولی که به‌دست آورده‌بود، یک شرکت بانکی آنلاین به نام X.com تأسیس کرد که مبنای آن، خدمات مالی آنلاین بود. یک سال بعد این شرکت با شرکت کانفینیتی ادغام شد و سرویس معروف پی پال (PayPal) متولد شد.

ماسک به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد، اما کمی بعد، درگیری جدی با دیگر موسسان پیدا کرد تا آنها را راضی کند که سرورهایشان را از سیستم عامل Unix به ویندوزِ مایکروسافت منتقل کنند.

pay palسرویس

در اواخر سال ۲۰۰۰ و زمانی که هنوز درگیری‌های ماسک با مدیران PayPal ادامه داشت، ایلان برای تعطیلاتی طولانی به استرالیا رفت. به این ترتیب اعضای هیات‌مدیره PayPal او را جریمه و شخص دیگری را به عنوان مدیر عامل جدید این شرکت معرفی کردند.

اما ایلان ماسک همچنان بزرگ‌ترین سهامدار PayPal بود. در سال ۲۰۰۲ در حالی که ایلان ماسک مالک ۱۱ درصد از سهام PayPal بود، فروشگاه اینترنتی eBay، پی پال را با قیمت ۱/۵ میلیارد دلار خرید و ایلان ماسک، ۱۶۵ میلیون دلار به‌ دست آورد.

اسپیس ایکس

ایلان ماسک ۳۱ ساله با پولی از فروش پی پالبه دست آورد، شرکت اسپیس ایکس را تأسیس کرد. در سال ۲۰۰۸ اسپیس ایکس موفق شد بر اساس قراردادی که با ناسا بست، وظیفه انتقال محموله به ایستگاه فضایی را بپذیرد. در سال ۲۰۱۲ شرکت اسپیس ایکس موشک فالکون 9 (Falcon 9) خود را به عنوان اولین شرکت خصوصی فضایی، با ۱۰۰۰ پوند محموله به ایستگاه بین المللی فضایی فرستاد.

تسلا

ایلان علاقه زیادی به نجات آینده بشریت داشت. در این مسیر او در سال ۲۰۰۳ در حالی که یک سال از شروع کار شرکت اسپیس ایکس می‌گذشت، ۷۰ میلیون دلار در شرکت تسلا موتورز سرمایه‌گذاری کرد. ماسک نقش فعال و کلیدی در این شرکت داشت و به عنوان رئیس هیئت مدیره فعالیت می‌کرد. مبنای فعالیت شرکت تسلا موتورز، طراحی و تولید خودروهای الکتریکی و مقرون‌به‌صرفه بود.

Roadster

ایلان ماسک در دوران بحران اقتصادی، ۴۰ میلیون دلار به شرکت تسلا تزریق و این شرکت را از ورشکستگی نجات داد. در همین سال او به عنوان مدیرعامل تسلا معرفی شد. در سال ۲۰۰۸ تسلا اولین خودروی خود به نام رودستر (Roadster) را معرفی کرد. یک خودروی تمام برقی اسپورت که در ۳/۷ ثانیه سرعت آن از صفر به ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و با یک بار شارژ، مسافت ۳۹۳ کیلومتر را طی می‌کرد.

ایلان ماسک در اوایل سال ۲۰۱۸ خودروی رودستر را همراه با موشک فالکون به طور موفقیت‌آمیز به فضا پرتاب کرد. بخش عمده‌ای از ثروت ایلان ماسک از طریق شرکت تسلا موتورز بدست آمد. اما صنعت خودروسازی و هوافضا نتوانست بلندپروازی‌های ماسک را ارضاء کند. به همین منظور، ماسک در سال ۲۰۱۶ دو شرکت جدید را به نام‌های نورالینک و بورینگ راه‌اندازی کرد.

نورالینک

نورالینک یک شرکت نوروتکنولوژی (تکنولوژی دستگاه عصبی) است و هدفش ایجاد رابطه میان مغز انسان و ماشین است. با تحقق این هدف، ما می‌توانیم مستقیما و بدون نیاز به صفحه نمایش یا هر چیز دیگری، اطلاعات کامپیوتری را در مغزمان دریافت کنیم. البته این طرح‌ هنوز فاصله زیادی با واقعیت داردو شاید هم هیچ وقت محقق نشود.

بورینگ

اما شرکت بورینگ که معنای آن خسته‌کننده یا حوصله‌سربر است، در زمینه‌ای کاملاً متفاوت فعالیت می‌کند. هدف اصلی این شرکت، خلق یک راهکار جدید برای کاهش ترافیک و ازدحام است. بورینگ که در سال ۲۰۱۶ در کالیفرنیا راه‌اندازی شد، قصد دارد با احداث تونل‌های زیرزمینی، یکی از مشکلات اصلی کالیفرنیا و عمده کلان‌شهرها، یعنی ترافیک سنگین را رفع کند.

جمع بندی

ایلان ماسک کارآفرین آمریکایی و کانادایی با بهره‌ جستن از نبوغ خود و راه‌اندازی پروژه‌های عظیمی چون تسلا، اسپیس ایکس، Zip2، X.com، PayPal، نورالینک، بورینگ و بسیاری پروژه‌های دیگر، به عنوان تأثیرگذارترین فرد سال ۲۰۲۱ نشریه تایم انتخاب شد.

ایلان ماسک در مصاحبه با مجله تایم، ساخت یک شهر خودمختار در مریخ و بردن حیوانات و موجودات زمینی به آن شهر، شبیه کشتی نوح آینده را به عنوان هدف بزرگ بعدی خود معرفی کرده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا