آرایش اسلامی و جایگاه آن در اسلام و اجتماع

حجب و حیا زیباترین آرایش است.

آرایش اسلامی در کنار حجاب کامل یک زن، تاثیر بسزایی در ایمان افراد و پیشرفت در زندگی شخصی دارد.آرایش اسلامی همواره در عناصر وجودی افراد تاثیر می گذارد تا ظاهری زیبا و همسو با تعالیم دینی داشته باشند.

به طور فطری انسان ها به زیبایی علاقه مندند و از این رو همواره به آرایش و زینت خود توجه می کنند. خداوند متعال که انسان را خلق ، و امیال گوناگونی در وجودش نهاد. میل تشنگی، گرسنگی، امیال جنسی و… از جمله این میل ها است. میل به زیبایی نیز یکی از این امیال است که همانند آن ها دارای حدودی بوده و باید کنترل شود. دراسلام به آراستگی زن و مرد سفارش و حکم آرایش زنان در اسلام ، نفی نیست بلکه به آن تأکید نیز است.

آرایش اسلامی چگونه است؟

با ایرانکده همراه باشید تا با این حد و مرزها آشنا شویم. در آرایش نباید افراط کرد. در اسلام، آرایش زینتی ارزشمند است که به شهرت و تجمل پرستی تبدیل نشده و حریم عفاف در آن رعایت شود، برای ریا و خودنمایی نبوده و در برابر نامحرمان نباشد و در نهایت، فرهنگ غربی را وارد فرهنگ اسلامی نکند.

به طور کلی، در اسلام با رعایت همه موارد ؛ همه نظافت‌ ها، زینت‌ ها و شادابی نشانه زیبایی است. آرایش اسلامی مانند دیگر احکام دارای حدودی مشخص است و باید با آن آشنا شد.

آراستگی زن برای همسرش

آرایش زن برای همسر خود جایز است . ولی در زمان بیرون رفتن و در هنگام قرار گرفتن در مقابل چشم نامحرم، این کار جایز نمی‌ باشد. پس باید خود را بپوشاند و اگر عمداً خود را برای نامحرم آرایش کند، کار حرامی است و مرتکب گناه می شود.

 در کنار آرایش اسلامی، یکی از مباحثی است که از کودکی فرزند باید بر روی آن کار شود و پدر و مادر باید به فرزندان آموزش دهند.

جایگاه زیبایی و آرایش در اسلام

آرایش امری فطری و طبیعی بوده و گرایش زن به آرایش، آثار روانی مثبت و خوشایندی برای وی دارد.نمیتوان گفت فرد بی‌رغبت به آرایش، برای خود ارزشی قائل نبوده و نشانه اختلال شخصیتی و روانی در وی می باشد. پوشیدن لباس مرتب و زیبا، شانه زدن مو، مسواک زدن، خوشبو کردن خود و آراستن خود در هنگام عبادت، جزء مستحباتی است که همواره به آن تأکید شده است.

میزان آرایش اسلامی زنان چقدر باید باشد؟

اسلام به آرایش زنان تأکید نمی‌ کند و لزومی برای آن نمی‌ بیند ولی همواره به تمیز ظاهر شدن افراد در جامعه توصیه می کند. پیامبر اکرم نیز همواره آراسته بود و مردم را به حضور آراسته در جامعه امر می‌ فرمود.

پیامبر اکرم آراستگی را در بعد نظافت مانند مسواک زدن، استحمام، گرفتن ناخن، شانه زدن موی سر، استعمال عطر، پوشیدن لباس سفید و غیره رعایت می‌ کرد. همچنین هنگام بیرون رفتن یا پذیرش مهمان، موی خود را شانه‌ میزد. علت این کار را نیز فرمود ،خداوند متعال دوست دارد که بنده‌ هایش چون به سوی برادران خود ‌می‌ روند، خود را برای آن‌ ها بیآرایند و زیبا سازند.

نظر بزرگان

امام صادق (ع) می‌ فرماید: برای زن سزاوار نیست که بدون زیور و آرایش باشد، حتی اگر یک گردنبند باشد. همچنین سزاوار نیست که دستش بدون رنگ حنا باشد، هرچند که پیر باشد. همچنین می‌ فرماید که زن نباید بدون زیور و آرایش، نماز بخواند. همگی این احادیث اشاره به آرایش اسلامی دارند.

همچنین امام باقر (ع) می‌ فرماید: زنان همواره از زیور استفاده کنند.

پیامبر اکرم (ص) نیز پس از این که به همه زنان شوهردار و بدون شوهر دستور می‌ دهد که دست و صورت خود را به حنا و رنگ‌ های زیبا آرایش کنند، می‌ فرماید: زنان شوهردار برای شوهرشان زینت کنند اما زنان بدون شوهر برای اینکه دستشان شبیه دست مردان نشده و لطیف و زیبا بماند، خضاب کنند.

سخن پایانی

ما در ایرانکده شما را با آرایش اسلامی آشنا کردیم و محدودیت‌ های آن را بیان کردیم. همانطور که بیان نمودیم، خداوند و ائمه اطهار همواره زنان را به آرایش و پیراستن خود توصیه نموده‌ اند و در مواردی آرایش های غلیظ زنان را نهی نموده‌ اند که در معرض نامحرم بوده و باعث جلب توجه و گناه و تحریک آن‌ ها شود. بنابراین با وجود اینکه مطلق آرایش برای زنان پسندیده می‌ باشد، از آرایش زنان در معرض نامحرمان به شدت نهی شده است. در مقابل، آرایش زن در مقابل همسرش مورد تاکید میباشد.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا