فلسفه حجاب و دلایل اصلی آن در اسلام

بهترین حجاب در نگاه بیننده است.

فلسفه حجاب از احكام ضروري اسلام است كه عموم مسلمانان در رعايت آن هم عقیده اند. كتاب، سنت، فقه و سيره‌ي اسلامي بر آن صراحت دارد. از نظر اسلام، حجاب ابزاری است براي صيانت از زن و ارتقاي شأن و شخصيت او. همان‌گونه كه در آيه‌هاي 30 و 31 از سوره نور تصريح شده، قرآن كريم نگاه مرد و زن را محدود كرده، و آن را رمز پاكي و طهارت روح آنان دانسته است.

مفهوم حجاب

كلمه حجاب از نظر لغوی مترادف واژه‌ي عربي ستر (پوشيدن، پوشش، حائل، پرده، حجاب و مانع) است. در اصطلاح فقهي، كلمه‌ي «ستر» به معناي پوشش به كار رفته است؛ براساس، آن چه در متون اسلامي عنوان شده، معناي پوشش اسلامي اين است كه زن در مواجهه و معاشرت با افراد نامحرم بدن خود را بپوشاند و خودنمايي نكند. بنابراين، حجاب به معناي پوشش اسلامي دو بعد ايجابي و سلبي دارد.

دلایل عمده حجاب

1.حجاب سبب آرامش روحی و روانی می شود، زیرا نبودن حریم میان زن و مرد و معاشرت های بی بندوبار، غریزه جنسی را افزایش می دهد. لذا اسلام تدابیری برای تعدیل این غریزه اندیشیده که حجاب یکی از آنها است.

2.سبب تحکیم پیوند خانواده و صمیمیت روابطه زوجین می شود.

3.باعث استواری اجتماع می شود، زیرا کشاندن تمتعات جنسی از محیط خانواده به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می کند.

4.حجاب سبب حفظ مقام و موقعیت زن در برابر مردان می شود.

حجاب در قرآن

خداوند متعال می فرماید:  قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ * وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ…» به مؤمنان بگو چشمهاى خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گیرند، و دامان خود را [از بى عفتى] حفظ کنند  و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را [از نگاه هوس آلود] فرو گیرند، و دامان خویش را [از بى عفتى] حفظ کنند.»

فلسفه حجاب و پوشش در اسلام چند چیز است:

1.آرامش روحی و روانی

2.استحکام پیوند خانوادگی

3.استواری اجتماع

4.ارزش و احترام زن

از نگاه اسلام

علت واقعی حجاب را باید در تدبیری غریزی جستجو کرد که خداوند در وجود زنان قرار داده است. در واقع ریشه اخلاق جنسی زن؛ از قبیل حیا، عفاف و پوشش خود از مرد، و… ، تدابیری است که خود زن با یک نوع الهام و برای حفظ موقعیتش در برابر مرد به کار برده است. اما حجاب در اسلام از یک مسئله اساسی تری سرچشمه می­گیرد؛ آری اسلام می خواهد انواع لذت های جنسی و تمتعات مرد از زن را فقط در محیط خانوادگی و در چارچوب قانون ازدواج محدود نموده و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد.

میخواهد انواع لذت های جنسی و تمتعات مرد از زن را فقط در محیط خانوادگی و در چهارچوب قانون ازدواج محدود نموده و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد.

کلام پایانی

طبق شريعت اسلامي، خانواده‌ هسته‌ي اصلي در جامعه‌ي انساني است و بر انساني بودن جامعه تأثير دارد. اولين گام تربيت، در خانواده رسمیت پیدا می کند و پدر و مادر، اولين آموزگاران كودکند. حفظ اين كانون از محكمات و مسلمات شريعت اسلامي است و پوشش در حفظ و حراست اين كانون، نقش دارد.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا