خواص گیاه دارویی پونه

گیاه پونه

 آثار درمانی و موارد استفاده از گیاهان دارویی از جمله پونه بر کسی پوشیده نیست. اگرچه مصرف گیاهان دارویی با توسعه صنایع شیمیایی محدود شده، چشم‌انداز میزان استفاده از این گیاهان رو به افزایش است.
تحقیقات علمی اثربخشی و ایمنی تعدادی از روش‌های طب مکمل ازجمله گیاهان دارویی را در درمان برخی بیماری‌ها اثبات کرد. استفاده از گیاهان دارویی نسبت به دارو‌های شیمیایی علاوه‌بر کاهش در هزینه‌ها می‌تواند اثربخشی بهتر و عوارض کم‌تری داشته باشد.

مشخصات گیاه

گیاه معطر پونه (پودنه، پونگ، پودینَک، پشه گیاهی، فودنج یا پِدِنه)، با نام انگلیسی Pennyroyal و نام علمی Mentha pulegium گیاهی علفی، گلدار و از خانواده نعناعیان است. گیاه پونه بومی اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه است.
این گیاه دارای ظاهری شبیه به گیاه نعناع؛ اما با برگ‌های روشن‌تر و کشیده‌تر، بویی قوی و تند و بوته‌ای مقاوم‌تر از نعناع است. این گیاه به صورت انتشارِ ساقه‌های زیرزمینیِ رونده (ریزوم) تکثیر و ازدیاد می‌شود. گل‌های معطر پونه بنفش یا سفید و به صورت خوشه‌ای در طول محور ساقه انتهایی رشد می‌کنند.

تاریخچه

گیاه پونه یک نوع سبزی معطر است که احتمال می‌رود پس از پایان دوره زمین‌شناسی پلیستوسن و اوایل هولوسین در دشت‌های حاصل‌خیز ایران وجود داشته است. شواهد مردم‌شناسی از قبایل و عشایر زاگرس نشان‌گر استفاده فراوان از این گیاه دارویی در مصارف غذایی و درمانی است.

پس از آن در طول قرن هفدهم نیکولاس کالپِپر، گیا‌ه‌شناس معروف انگلیسی در مورد استفاده از آن برای درمان مارزدگی و بهبود هضم غذا مقالاتی را عرضه کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا