برای از بین بردن غبغب چه باید کرد؟

زیبا لاغر شو

بسیاری از مردم از چربی چانه و گردن یا به اصطلاح غبغب خود رضایت ندارند و به دنبال راهی برای از بین بردن آن هستند .

غبغب، چربی اضافی در قسمت زیرین چانه است. این چربی زیر پوستی ممکن است به دلایل مختلف جمع شود. کسانی که سابقه خانوادگی در این زمینه دارند، بیشتر مستعد ابتلا به غبغب هستند. همچنین با افزایش و انقباض پوست، نوسانات وزن می‌تواند غبغب ایجاد کند. داشتن چربی اضافی در ناحیه گردن با خطرات خاصی همراه است، به ویژه اگر چاق باشید. اگر گردن ضخیمی دارید، ممکن است مجاری تنفسی باریک‌تری در گلو داشته باشید.

نتایج تحقیقاتی، نشان داد که غبغب با افزایش خطرات قلبی و عروقی در ارتباط است. در واقع چربی بالای بدن ممکن است یک انبار چربی بیماری‌زا باشد.

از آنجایی که بخش بسیار برجسته‌ای از ظاهر فیزیکی شما غبغب است، داشتن این وضعیت، می‌تواند برای اعتماد به نفس شما بسیار موثر باشد. بر خلاف تصور مردم ، غبغب لزوماً ناشی از چاقی نیست. سایر عوامل مستعد کننده می‌تواند شما را مستعد ابتلا به غبغب کند.

7 علت مختلف ایجاد غبغب

مشکل سلامتی 

بدون تغییر رژیم غذایی یا سطح فعالیت بدنی، ممکن است غبغب به طور ناگهانی ظاهر شود. این می‌تواند در نتیجه یک بیماری زمینه‌ای باشد. برای مثال، کم کاری تیروئید ممکن است باعث متورم شدن غدد لنفاوی شود. این منجر به ایجاد گواتر می‌شود که باعث تورم گردن شما می‌گردد. یکی دیگر از علل ایجاد غبغب، سندرم کاشینگ (Cushing’s syndrome) است که با چاقی در قسمت بالای بدن و تجمع چربی زیاد در ناحیه گردن مشخص می‌شود. موارد دیگر مرتبط با غبغب شامل عفونت سینوسی، اختلالات کلیوی و التهاب غدد بزاقی است.

 ژنتیک 

حتی اگر از نظر بدنی کاملاً آمادگی دارید، باز هم ممکن است از غبغب رنج ببرید. شاید شما سعی کرده‌اید ساعت‌ها در باشگاه ورزش کنید تا وزن بدن خود را سالم نگه دارید، اما به نظر می‌رسد که نتایج هرگز در ناحیه چانه منعکس نمی‌شود. به احتمال زیاد شما با وزن اضافی بدن سروکار ندارید. در عوض، ژنتیک شما می‌تواند اثرگذار باشد. اگر در سابقه پزشکی خانوادگی خود، افراد مبتلا به غبغب وجود دارند، احتمالاً شما نیز در برهه‌ای از زندگی خود از همین بیماری رنج می‌برید.

دلایل :

این به این دلیل است که ژنتیک، نحوه توزیع چربی را در بدن شما تعیین می‌کند. غبغب مرتبط با ژنتیک معمولاً به آسانی قابل درمان نیست. شما باید در مورد بهترین راه پیش رو با یک متخصص مشورت کنید.

پیری 

با افزایش سن، پوست شما شروع به تغییر می‌کند. چین و چروک‌ها در حالی ظاهر می‌شوند که پوست قدرت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد که منجر به افتادگی پوست در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. افتادگی به ویژه در ناحیه گردن برجسته است که می‌تواند منجر به ایجاد غبغب شود. اگر در این مرحله از زندگی هستید، بدن خود را از تابش بیش از حد خورشید، محافظت کنید، زیرا خورشید یکی از عوامل شایع افزایش پیری و ایجاد چین و چروک برای پوست در نظر گرفته می‌شود.

وزن بالا

چاقی عامل اصلی افزایش خطر دیابت، بیماری قلبی عروقی است. علاوه بر این، چاقی یکی از مهمترین علل ایجاد غبغب است. چانه یکی از رایج‌ترین اعضایی است که در آن چربی اضافی ذخیره می‌شود. هرچه چربی بیشتری داشته باشید، پوست چانه و گونه‌های شما وزن بیشتری پیدا می‌کند و ظاهر سنگین‌تری به شما می‌بخشد. افراد چاق نسبت به افرادی که از نظر بدنی خوب هستند، شانس بیشتری برای داشتن غبغب دارند. اینگونه افراد حتی اگر وزن خود را کاهش دهند، هیچ تضمینی وجود ندارد که غبغب نیز از بین برود.

رژیم غذایی 

شما همیشه باید مراقب سلامتی و تناسب اندامتان، باشید. زیرا رژیم غذایی ناسالم یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد غبغب است. غذاهای سرخ شده به ویژه در ایجاد غبغب، در میان سایر علائم ناخوشایند، تاثیر به سزایی دارد. برای کاهش احتمال ابتلا به غبغب، رژیم غذایی کم کالری، مصرف غذاهای فرآوری شده و چربی‌های ناسالم را بسیار محدود کنید.

حالت بدن 

وضعیت نامناسب بدن همچنین می‌تواند عضلات گردن و چانه را ضعیف کند. با گذشت زمان، پوست اطراف چانه و گردن شما ممکن است حالت عادی خود را از دست بدهد، وقتی که از ماهیچه‌ها به اندازه کافی استفاده نشود، این می‌تواند منجر به ایجاد غبغب شود. به عنوان مثال، اگر بر حسب عادت تمایل دارید سر خود را پایین نگه دارید، در حالی که با لپ تاپ و یا موبایل کار می‌کنید، ممکن است اندازه چانه شما افزایش یابد. در نتیجه این می‌تواند باعث افتادگی چانه شود و احساس ابتلا به غبغب را ایجاد کند.

از دست دادن ماهیچه‌ها 

اگرچه این امر عادی نیست، اما از دست دادن بسیاری از ماهیچه‌ها ممکن است منجر به ظاهر شدن غبغب شود. این به این دلیل است که ماهیچه‌ها نقش مهمی در حمایت از چانه دارند. در نبود ماهیچه، چانه ضعیف و شل می‌شود. برای جلوگیری از این امر، سعی کنید عضلات خود را با جلسات ورزشی منظم به همراه یک فیزیوتراپ متخصص تقویت کنید.

عوامل تاثیرگذار در بهبود غبغب

روش های مختلفی برای از بین بردن غبغب وجود دارد. شما می توانید هم با روش های خانگی و انجام تمرینات غبغب خود را از بین ببرید و هم با کمک گرفتن از روش های لیزر و جراحی از شر این مشکل خلاص شوید. در ادامه به چند روش از بین بردن غبغب اشاره شده است.

دستگاه‌های مخصوص 

از برخی دستگاه می‌توان برای کاهش غبغب استفاده کرد. برای مثال، اپلیکاتورهای چانه به پوست می‌چسبند و موادی مانند کلاژن، کافئین و ویتامین‌ها تزریق می‌کنند تا به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کنند. بندها یا کمربندهای صورت نیز، به صورت می‌چسبند و پوست را در ناحیه زیرین آن، آرام آرام سفت می‌کنند.

ابزارهای ماساژ 

ماساژورهایی که برای سفت شدن گردن موجودند نیز می‌توانند برای کاهش غبغب مفید باشند. این ابزارها می‌توانند تولید کلاژن را برای پوست تحریک کنند، چربی را بسوزانند و به گردش خون بهتر کمک کنند.

لیپولیز 

لیپولیز که به لیپوسکالپتور نیز معروف است، از لیپوساکشن یا حرارت لیزر برای ذوب چربی و فرم دادن به پوست استفاده می‌کند. در بیشتر موارد، بی حسی موضعی تنها چیزی است که در طول لیپولیز برای درمان غبغب مورد نیاز است. لیپولیز فقط چربی را درمان می‌کند. پوست اضافی را از بین نمی‌برد و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش نمی‌دهد. عوارض جانبی لیپولیز ممکن است مشکلاتی از قبیل ورم، کبودی و درد به وجود آورد.

مزوتراپی 

مزوتراپی یک روش حداقل تهاجمی است که مقدار کمی از ترکیبات محلول در چربی را از طریق تزریق به بدن می‌رساند. در سال ۲۰۱۵، سازمان غذا و دارو، اسید دئوکسی کولیک ، داروی تزریقی موجود در مزوتراپی را تأیید کرد. اسید دئوکسی کولیک به بدن شما در جذب چربی‌ها کمک می‌کند. برای درمان غبغب ممکن است ۲۰ بار یا بیشتر، تزریق اسید دئوکسی کولیک در هر درمان طول بکشد. می‌توانید کلاً حداکثر شش درمان داشته باشید که بین درمان باید حداقل یک ماه صبر کنید.

در صورت تزریق نادرست، اسید دئوکسی کولیک ممکن است باعث آسیب جدی عصبی شود. فقط یک متخصص پوست یا پزشک با تجربه جراحی پلاستیک که از دارو آگاه است، باید این تزریق‌ها را انجام دهد. عوارض جانبی احتمالی اسید دئوکسی کولیک و سایر تزریق مزوتراپی عبارتند از: ورم، کبودی، درد، بی حسی و سرخی

کول اسکالپتینگ 

یکی دیگر از گزینه‌های کاهش غبغب از طریق کول اسکالپتینگ است. تا حدودی کول اسکالپتینگ شبیه لیپولیز لیزری عمل می‌کند، اما به جای ذوب سلول‌های چربی، آن‌ها را منجمد می‌کند. این سلول‌های چربی مرده نهایتاً توسط بدن دفع می‌شوند.کول اسکالپتینگ همچنین برای از بین بردن چربی سرسخت در سایر نواحی بدن، به ویژه در نزدیکی شکم، ران و پشت استفاده می‌شود.

ماساژ با کرم شیر

کرم شیر سرشار از کلسیم و ویتامین D است. کلسیم نقش مهمی برای جلوگیری از پیری پوست دارد. برای رفع غبغب زیر گلو بهتر است پوست این نواحی را به مدت سه دقیقه با کرم شیر ماساژ دهید. استفاده از ماسک شیر و عسل هم می‌تواند لیفتینگ طبیعی برای پوست نواحی گلو و گردن باشد.

درمان غبغب با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است، این ماده غذایی می‌تواند خاصیت کشسانی پوست زیر گلو را افزایش دهد. شما می‎توانید پوست نواحی گلو و زیر چانه خود را با ماسک سفیده تخم مرغ و سرکه ماساژ دهید تا تأثیر فوق العاده آن را در مدت کوتاهی ببینید.

برداشتن چربی غبغب با کره کاکائو

کره کاکائو سرشار از پنیفنال است، یک ماده خوشمزه و طبیعی که خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و سبب کاهش چربی زیر پوست و نواحی گردن می‌شود، با این ماده به راحتی غبغب زیر گلوی خود را آب کنید. کافی است که مقداری از آن را روی پوست بمالید و به آرامی ماساژ دهید. بهتر است این کار صبح‌ها و بعد از حمام انجام شود.

آب کردن غبغب گلو با روغن زیتون

از فواید ماساژ دادن با روغن‌های گیاهی مثل آرگان، زیتون، کرچک و … نمی‌توان به راحتی رد شد. روغن زیتون آنتی اکسیدان های طبیعی دارد که نه فقط برای پوست صورت بلکه برای تمام نواحی بدن مفید است. برای رفع غبغب زیر گلو، عضلات و پوست گردن و چانه خود را به مدت ۲۰ دقیقه با این روغن‌های گیاهی به مخصوصاً روغن زیتون ماساژ دهید.

جمع بندی نهایی در ایرانکده

هیچ داروی گیاهی برای رفع غبغب وجود ندارد. انجام تمرینات ورزشی، رعایت رژیم غذایی و در نهایت کمک گرفتن از روش هایی مثل مزوتراپی و لیپولیز بهترین روش هایی هستند که برای رفع این مشکل اثر بخش خواهند بود. گاهی اوقات ایجاد غبغب زمینه ارثی دارد و در اثر کوچک بودن اندازه چانه یا شل شدن پوست ایجاد می شود. در این مواقع نیز می توانید با مشورت پزشک و انتخاب روش صحیح برای رفع این مشکل، از شر غبغب صورت خود راحت شوید. با کوچک شدن غبغب می توان داشتن چهره ای متفاوت و زیباتر را تجربه کنید.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا