چطور زنبور عسل، عسل می­سازد؟

عسل حاصل تغذیه زنبور از گل هاست

زنبور عسل جزو گروه حشرات و راسته پرده بالان است. گونه‌های فراوانی از زنبور عسل در سراسر دنیا یافت می شود. زنبورهای عسل یکی از بهترین گرده افشان‌های محصولات زراعی و گیاهان وحشی محسوب می شوند. آنها از تنها حشراتی هستند که برای انسان مزایای زیادی دارند.در ادامه درایرانکده راجع به زندگی زنبور عسل مطالبی را بیان خواهیم کرد.

حقایقی جذاب درباره ­ی زندگی زنبور عسل

با ما همراه باشید با این همه  اطلاعات مفید از زندگی زنبورها

  • زنبورهای عسل در کندوها زندگی می کنند. معمولا سه عضو اصلی در کندو زنبورها وجود دارد، مکله ها، کارگران و زنبورهای نر.
  • زنبور عسل بسیار کوچک است و در انواع رنگ های گوناگون وجود دارد. زنبورهایی که عسل تولید می کنند، در حال حاضر در سراسر جهان در دسترس هستند.
  • زنبور عسل با سرعتی حدود ۲۴ کیلومتر در ساعت در جستجوی شهد و گرده گیاهان سفر می کند.
  • زنبورهای عسل برای تهیه ۴۵۰ گرم عسل، از ۲ میلیون گل شهد جمع آوری می کنند.
  • زنبورهای عسل با رقصی به نام “زبان رقص”، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
  • زنبورهای نابغه، به وسیله زبان رقص اطلاعات بهترین منابع غذایی را به اشتراک می گذارند.
  • زنبورهای نر در هیچ کاری مشارکت نمی کنند، و تنها کار آن ها جفت گیری با ملکه است.

زنبور عسل چگونه عسل تولید می کند؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌­اید زنبور عسل، چگونه عسل تولید می کند. زنبورها غددی دارند که آنزیمی ترشح می کنند که به “آنزیم زنبور” معروف است. در ابتدا زنبورها شهد جمع آوری می کنند، سپس آن را با آنزیم موجود در دهان مخلوط می کنند. زمانیکه آنها بار کامل دارند، دوباره به کندو پرواز می کنند.

با بازگشت به کندو یا لانه زنبور، شهد از یک زنبور عسل به دیگری منتقل می شود. سپس زنبور شهد را با آنزیم مخلوط کرده و شهد را به عسل تبدیل می‌کند. در اینجا که آن ها شهد را از طریق دهان خود به بقیه زنبورهای کارگر منتقل می‌کنند، حدود نیم ساعت به جویدن نیاز است.سپس عسل ها به سلول های موم، به نام لانه زنبوری فرو برده می‌شود.

شکل شش ضلعی

این ها سلول هایی به شکل شش ضلعی هستند که زنبورها از موم زنبور عسل می سازند و این سلول ها درست مانند کوزه های ذخیره سازی عمل می کنند که البته از موم ساخته شدند. در ابتدا عسل های ذخیره شده در سلول ها هنوز کمی مرطوب هستند، بنابراین زنبورها بال های خود را روی آن به شکل فن می زنند که به تبخیر آب کمک می کند. پس از مدتی میزان آب در عسل حدود ۱۷٪ کاهش می یابد.

پس از آماده شدن عسل، زنبورها در این مرحله سلول ها را می پوشانند. این به معنی اضافه کردن لایه ای از موم بر روی سلول های لانه زنبوری به شکل شش ضلعی است که کمی شبیه به قرار دادن درب روی شیشه است.پاسخ به این سوال که عسل چگونه تولید می شود، به کار سخت زنبورهای کارگر در بهار و تابستان برمی گردد. کارگران زنبور عسل که در این مدت متولد و فعال می شوند حدود ۶ یا ۷ هفته زندگی می کنند، ممکن است متولدین پاییز ۴ تا ۶ ماه زندگی کنند.

زنبورهای عسل کجا زندگی می کنند؟

زنبور عسل در تمام دنیا میتوان دید، اما ترجیحشان در آب و هوای گرمسیری و مناطق جنگلی زندگی کند. همچنین در جنگل ها، باغ ها، در میان درختان و هر مکان سبز دیگری که با گل ها و گیاهان سبز محصور شده باشد زندگی کند. زنبورهای عسل کندوهای خود را در داخل درخت ها و یا در پوست آن ها می سازند.

چرخه زندگی

زنبورهای نر برای تولیدمثل با ملکه جفت گیری می­‌کنند. شروع زندگی زنبور عسل از زمانی که از تخم بیرون می آیند است، که این فرآیند بعد از عمل لقاح، ۲ تا ۳ روز به طول می انجامد. ملکه ها معمولا در ۱۶ روز به بلوغ می رسند، زنبورهای نر به ۲۴ روز نیاز دارند، و زنبورهای کارگر کمتر از ۲۱ روز به رشد کامل می‌رسند. ملکه زنبور در دوران رشد خود به طور دائمی از ژله سلطنتی تغذیه می­‌کنند، در حالیکه زنبورهای نر و کارگر فقط در روزهای نخستین زندگی می توانند از ژله سلطنتی تغذیه کنند.

عمر زنبور عسل چقدر است؟

طول عمر به این بستگی دارد که کدوم عضو از کندو هستند. زنبورهای نر کوتاه ترین طول عمر را دارند و بلافاصله بعد از بارور کردن ملکه می‌­میرند. عمر زنبور های کارگر بستگی به میزان کاری که انجام می‌دهند، دارد. آنها معمولاً بین ۴ تا ۶ هفته زندگی می‌کنند. اما ملکه طولانی ترین عمر را دارد، او حدود ۵ سال زندگی می‌کند. به دلیل وجود آلودگی و از دست رفتن زیستگاه مناسب زنبورهای عسل، جعمیت آن ها به سرعت رو به کاهش و طول عمر آن ها نیز کاهش می‌­یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا