چطور در کنکور قبول شویم؟

افکار منفی نمی توانند مانع من در کنکور شوند

اگر در طول مسیرتان نظم و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و با جدیت تلاش کنید، موفقیت در کنکور هدف کاملا قابل دسترسی است

کسب رتبه برتر وموفقیت در کنکور سراسری آرزوی بسیاری از دانش آموزان است. شاید برای شما کنکوری های عزیز نیز سوال باشد که چگونه در کنکور موفق شویم؟برای پاسخ این سوال با ما در ایرانکده تا پایان همراه باشید.

تمام داوطلبان کنکورتلاش خود را می کنندکه سال اولی که کنکور شرکت می‌کنند بتوانند در رشته و دانشگاه مورد نظرشان قبول شوند. 

برای این که شخصی همان سال اولی که کنکور امتحان می دهد قبول شود باید قوانینی را رعایت کند . اگر کسی علاقه داشته باشد و هدفش برایش مهم و ارزشمند باشد. تمام تلاش خود را می کند تا بتواند به هدف خود برسد و در رشته ای که می خواهد قبول شود .

اما شرط رسیدن به این هدف این است که با گذشت زمان، انگیزه و اشتیاق اولیه خود را از دست ندهید. مشکلات، دلسردی و خستگی هایی که در طول سال برایتان به وجود می آید را کنترل کنید. در واقع رمز و راز اصلی موفق شدن در کنکور همین موضوعات است. 

ابزار و قوانین برای قبولی در کنکور سراسری

منابع آموزشی

اولین موردی که شخص باید بهترین آن را انتخاب کند منابع آموزشی کنکور است . یعنی اگر منبع درست و اصولی انتخاب نکند قطعا نمی تواند صد در صد موفق باشد.

شاید برای شما جای سوال پیش بیاید چرا انتخاب منابع درست باشد؟

به این دلیل که شما تصور کنید کسی یک برنامه ریزی صحیح داشته باشد و آن را رعایت کند .اما اگر منابع درسی که میخواند یک منبع صحیح نباشد مفید نیست. مثل این که وقت خود را بیهوده هدر داده است. پس باید منابعی انتخاب کنیم که اصولی باشد، طبق منابعی باشد که سازمان سنجش اعلام می کند ، به روز باشد و موارد دیگری که باید در انتخاب دقت کنیم .

تمرکز، شرط اصلی رتبه برتر کنکور شدن

تمرکز حواس در هنگام درس خواندن، کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است. کلید اساسی تمرکز حواس، استفاده از روش هایی است که باعث تقویت و پرورش مهارت های لازم برای این کار است. بنابراین بدون تمرکز حواس ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد، ساعت ها وقت بگیرد؛ اما به خوبی فهمیده نشود و اثری نداشته باشد. از این رو کاربرد فنونی که به شما کمک می کند تا به هنگام مطالعه فعال باشید، تمرکز حواس را تقویت کرده و مهارت شما را در ایجاد و افزایش تمرکز هنگام درس خواندن بیشتر می کند. هر چه تمرکز شما هنگام درس خواندن بیشتر باشد، مطالب را بهتر درک می کنید . و هنگام آزمون نیز مطالب را راحت تر و سریع تر به یاد می آورید. 

تاثیر مشاور تحصیلی در رسیدن به رتبه برتر کنکور

وجود یک مشاور تحصیلی خبره و متخصص که به بررسی روند درس خواندن شما در طول سال تحصیلی بپردازد، عامل بسیار مهمی است که تقریبا تمام رتبه های برتر کنکور از آن بهره می برند. مشاور تحصیلی شما به دلیل تجربه ای که دارد، در موقعیت های مختلف و حساس نقش مهمی در تعیین موفقیت شما دارد. کار اصلی یک مشاور تحصیلی، جهت دارکردن برنامه های شما، ایجاد انگیزه ، پیگیری و نظارت روش مطالعاتی شما و رفع مشکلاتی است. که شما از وجود آن ها بی خبرید. وجود یک مشاور خوب نه فقط در کنکور ، بلکه در بیشتر مراحل زندگی نیز لازم و ضروری است. بنابراین از تاثیر مهمی که انتخاب یک مشاور تحصیلی مناسب در موفقیت شما خواهد داشت، غافل نشوید.

ساعت مطالعه دروس کنکوری

از تمام ابزار ها و وسایل های کمکی آموزشی بگذریم نکته طلایی و قانونی که باید داوطلب کنکور سراسری آن را رعایت کند این است که باید مسئولیت پذیر باشد . یعنی مصمم و با پشتکار و تلاش فراوان برنامه درسی خود را انجام دهد تا به موفقیت برسد . یکی از مواردی که همیشه در برنامه های درسی وجود دارد ساعت های مطالعه دروس است .

شخصی که می خواهد همان سال اول در کنکور سراسری به موفقیت برسد بایدساعت های زیادی مطالعه کند. این که قطعاً این موضع مختص یک یا دو شب نیست. بلکه با تمرین و تلاش فراوان می توانید به این ساعت های مطالعاتی بالا برسید. به طور مثال از روزی 5 ساعت مطالعه خود را شروع کنیم و سعی کنیم هر روز به این ساعت مطالعه اضافه کنیم. اگر به این ترتیب ادامه دهیم متوجه می شویم در ماه های آخری که داریم به کنکور سراسری نزدیک می شویم ساعت مطالعه ما 10 _ 11 ساعت است.

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کنیم که فقط کمیت مهم نیست کیفیت هم مهم است. یعنی این که شما یک ساعت مطالعه داشته باشید اما یک ساعت مطالعه مفید داشته باشید. پس چه بسا بهتر که شما به هر میزان که مطالعه می کنید همان میزان مفید واقع شود.

تست زنی

ابزاری که می تواند تسلط شما رابیشتر کند تست زنی است . شما هر چقدر بتوانید بیشتر تست بزنید .تسلط شما هم بر مباحث درسی بیشتر می شود. مخصوصا برای درس هایی که محاسباتی هستند تست زنی بسیار کمک می کند و سرعت در پاسخ تست مهم است.

آزمون آزمایشی

یکی دیگر از این ابزارها که میزان پیشرفت را برررسی می‌کند آزمون آزمایشی است. با استفاده از آزمون آزمایشی می توانید میزان پیشرفت خود را مشاهده کنید و پی به نقاط قوت و ضعف خود ببرید.

 افکار منفی، بزرگترین مانع رتبه برتر شدن

نداشتن اعتماد به نفس ، تردید در آغاز کردن، فکر کردن به نتیجه و ترس از موفق نشدن، همگی عواملی هستند که باعث افزایش استرس و نگرانی شما می شوند و نتیجه ای جز دور کردن شما از هدفتان در پی ندارد. هنگامی که هدف خود را انتخاب و تصمیم گرفتید شما هم یکی از رتبه های برتر کنکور امسال باشید، با جدیت کار خود را شروع کنید. به افکار منفی و استرس زارا از خود دور کنیدکه وقت شما را تلف می‌کنند و باعث دلسردی شما می‌شوند. هرچقدر بیشتر نگران نتیجه نهایی باشید، انگیزه و اشتیاق اولیه شما کم می‌شود. درعوض باید با برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب، روحیه و انگیزه خود را افزایش دهید. به توانایی های خودتان باور داشته باشید . و برای رسیدن به هدفتان، از عوامل مذکور قسمت‌های قبلی کمک بگیرید . در این صورت مطمئن باشید شما لایق بهترین‌ها هستید.

سعی کنید عوامل حاشیه سازی که باعث نگرانی و استرس شما می شود را مدیریت کنید و درنهایت نتیجه کارتان را به خدای بسپارید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی یک دانش‌آموز، اختصاص زمان برای برنامه‌ریزی است. هفته‌‌ی خود را تنها با هدف نامفهومی مثل مطالعه برای دینی و تاریخ شروع نکنید؛ به جای این کار هدف خود را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. با یک مداد بر روی تقویم برای خود برنامه منظم بنویسید؛ مثلا، هر روز از ساعت ۱ تا ۳ را به مرور تاریخ بپردازید.

قبل از خواب مطالعه کنید

به جای مرور کتاب‌های داستان، برای چند دقیقه پیش از به خواب رفتن به مطالعه‌ی درسی بپردازید. در طول خواب، مغز خاطرات جدید را تقویت می‌کند در نتیجه با این کار ما هرچیزی را که دقیقا پیش از خواب مرور کرده‌ایم به خاطر خواهیم آورد. اما سعی نکنید که کل کار خود را به رختخواب‌ منتقل کنید، چرا که داشتن یک خواب خوب شبانه را دشوارتر می‌کند.با خواب کافی و مطالعه دقیق و رعایت قوانین در کنکور موفق خواهیدشد.

پیروز و سربلند باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا