ارنست چه گوارا از انقلاب کوبا تا مرگ

رسالت یک انسان برای رسیدن به آزادی در صف ایستادن نیست بلکه بر هم زدن صف است.

ارنست چه گوارا یک آرژانتینی دو رگه بود. او به عنوان پزشک، چریک، سیاستمدار و انقلابی مارکسیست معروف است. چه گوارا چهره انقلابی داشت و حس بشر دوستی را به انسان منتقل می‌کرد. او بزرگترین سیاستمدار کشور کوباست . اولین حضور او در عرصه سیاست به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی گواتمالا بازمی‌گردد.

چه گوارا شخصیت منحصر به فردی داشت و با داشتن روحیه انقلابی و بشر دوستانه، توانست انقلاب کوبا را تشکیل دهد. ندای شاعرانه برای مبارزه با طبقات اجتماعی و نگاه به جهان با دید انقلابی از جمله ویژگی‌های اوست. در این بخش از چهره های ماندگار در ایرانکده قصد داریم زندگینامه ارنست چه گوارا را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه با ما در ایرانکده همراه باشید.

بیوگرافی ارنست چه گوارا

ارنست چه گوارا در تاریخ ۱۴ ژوئن ۱۹۲۸ میلادی (۲۴ خرداد ۱۳۰۷ شمسی) در شهر روساریو واقع در قاره آمریکا جنوبی به دنیا آمد. پدر و مادر او اصالتاً اهل اسپانیا و ایرلند بودند. نیاکان پدریش کالیفرنیایی و نیاکان مادریش اسپانیایی بودند. چه گوارا کودکی بسیار سختی را پشت سر گذاشت، او به بیماری آسم مبتلا بود. از همین جهت خانه نشین شده بود و فعالیت کمی با جامعه برقرار می‌کرد. این بیماری او را ناامید نکرد بلکه از او یک شخصیت جسور و شجاع ساخت که می‌توانست بر مشکلات خود غلبه کند.

ارنست چه گوارا اولین فرزند خانواده بود که توانست با کوشش زیاد از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیل شود.  از آنجا که چه گوارا فارغ‌التحصیل رشته پزشکی بود، علاقمند شد تا به کشورهای آمریکا لاتین سفر کند تا به بیماران جزامی آمریکایی کمک کند. در تمام سفرهای خود «فقر و گرسنگی» مردم را با چشم خود دید و همین مشاهدات روحیه‌ی مبارز طلبی را در او بیدار کرد.

دوران تحصیلی چه گوارا

در سال ۱۹۴۸، گوارا برای تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه بوئنوس آیرس شد. «عطش او برای کاوش جهان» باعث شد دو مرتبه به‌طور موقت دانشگاه را ترک کند تا راهی سفر شود؛ سفرهایی که دیدگاه او نسبت به خودش و وضعیت اقتصادی آمریکای لاتین را به‌طور اساسی تغییر داد. او اهل تحولات اساسی بود.

او تصمیم گرفت برای کمک به مردمان آن منطقه کاری کند و این بهترین انقلاب برای کمک به مردم بود. به باور ارنست چه گوارا آمریکای لاتین از فرهنگ‌های مختلف تشکیل و در لابه‌لای این فرهنگ‌ها، مشکلات فراوانی وجود دارد که با کمی تفکر و ایده های جدید میتوان آنها را حل کرد. دیدگاه ها و فعالیت های او باعث شد تا آمریکای لاتین به طور کامل متحول شد.

آثار کتاب های چه گوارا

ارنست در زمینه نوشتن کتاب‌ها تجربه زیادی داشت که در ادامه با بهترین آثار او آشنا می‌شویم‌

خاطرات سفر با موتورسیکلت

این کتاب شامل بخشی از سفر های چه گوارا را به نقاط مختلف آمریکای لاتین است. در این سفر فقر و گرسنگی مردم به چشم می‌خورد و او تصمیم گرفت برای این ناعدالتی بجنگد.و به دنبال راه حلی برای این مشکلات بود.

کتاب انسان و سوسیالیسم در کوبا

این کتاب دو بخش مختلف را بیان می‌کند. اولین بخش در ارتباط با تجربه‌های ارنست است که انقلاب کوبا را کامل توضیح می‌دهد و بخش دوم درباره فیدل کاسترو رهبر کوبا است که به مناسبت سالگرد مرگ چه گوارا درباره شخصیت و عقاید و اقدامات او سخنرانی می‌کند.

خاطره‌های جنگ انقلابی

در سومین کتاب از گوارا تاریخ انقلاب کوبا با دقت بررسی می‌‌شود. این کتاب برای اولین بار در جهان،  راوی تجربیات و تفکرات ارنست چه گواراست. این اثر بر اساس نثر صمیمی و انتقادی تالیف شده است.

دنیای سیاست

همانطور که در ایرانکده بیان کردیم؛ ارنست چه گوارا سفرهای متعددی به آمریکا جنوبی داشت. او با دیدن مردم فقیر بسیار اندوهگین می‌شد اما همزمان روحیه مبارزه طلبی در او رشد می کرد. البته ناگفته نماند او برای بدست آوردن استقلال در سراسر کشور آمریکا، قول پیروزی فیدل کاسترو را به مردم داده بود. چه گوارا به عنوان نماینده منتخب مردمی وارد دنیای سیاست شد و به مبارزه سیاسی پرداخت.

انقلاب کوبا

چه گوارا به عنوان رهبر لشکر انتخاب شد و این انتخاب توسط فیدل کاسترو (رئیس جمهور سابق کوبا) انجام گرفت. در اولین حمله آنها به پادگانی در بیکیتو‌ رفتند و به دلیل نداشتن آمادگی کافی نتوانستند در جنگ پیروز شوند. در این جنگ چه گوارا خود به تنهایی با طرف مقابل جنگید و از آن به بعد تصمیم گرفت به نیروهای خود سخت بگیرد. چه گوارا فردی به نام لاس مرسدس‌ را که قصد از بین بردن فیدل کاسترو را داشت دستگیر کرد‌.

او مدیریت جنگ را پذیرفت و بعد از آماده‌سازی گروه آنها را برای جنگ با هاوانا اعزام کرد. با دستور چه گوارا سانتا کلارا مورد حمله قرار گرفت و طی تلاش‌های پی در پی موفق به تصرف آن شدند‌. در آن زمان باتیستا با دیدن وضعیت کشور از کوبا فرار کرد و نظام جدید کوبا بنیانگذاری شد. این بنیاد توسط ارنست چه گوارا تاسیس گردید.

ارنست وزیر صنایع و رئیس بانک ملی

چه گوارا برای آزادی کوبا به مبارزه با باتیستا مشغول شد و از آن طرف برای مقاومت بیشتر با فیدل کاسترو هم پیمان شد. بعد از اینکه انقلابی‌های کوبا به پیروزی رسیدند، چه گوارا در عنوان‌هایی چون وزیر صنایع و رئیس بانک ملی به فعالیت‌های خود ادامه داد. او در طول زندگی خود تجربه‌های فراوانی برای آیندگان به جا گذاشت.

بعد از آزادی کشور کوبا به کشور بولیوی در آمریکا لاتین سفر کرد تا آن را مانند کوبا آزاد کند. چه گوارا آرزو داشت با تلاش‌های مردمی بتواند این کشور را از زیر حکومت ستمگر بولیوی نجات دهد، این آرزو نتوانست به واقعیت تبدیل شود. اما چه گوارا در حمله مخفیانه‌ای به بولیوی وارد جنگ شد. سربازان حکومتی بولیوی بسیار ورزیده و قدرتمند بودند.

حضور در سازمان ملل متحد

چه گوارا بعنوان نماینده کوبا در سازمان ملل متحد حضور داشت‌. او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد واقع در نیویورک به یک سخنرانی بسیار تاثیر گذار پرداخت و در اینجا به قسمتی از سخنرانی‌های محکم و اثرگذار او می پردازیم:

سخنرانی چه گوارا در سازمان ملل

سیاست به قدری در دنیا پیشرفت کرده که امپریالیسم آمریکا سعی دارد‌ مردم را به جهان تلقین کند. این امپریالیسم نشان میدهد که همزیستی مسالمت آمیز فقط حق انحصار ملل قدرتمند در دنیاست. ایالت متحده همواره در امور آمریکای لاتین به بهانه دفاع از آزادی دخالت می‌کند. کوبا بدون نیاز به سرمایه‌گذاران، به راحتی و بدون وابستگی برای خودش سیاست تعیین می‌کند که بتواند در این مجمع سربلند باشند. روزی این مجموعه به درجه‌ای خواهد رسید تا حقوق برابر را برای سیاه پوستان و مردم آمریکای لاتین که در این کشور زندگی می‌کنند را طلب کند.

ما در کوبا افرادی را اعدام کردیم و به اعدام کردن آنها ادامه می‌دهیم تا زمانی که لازم باشد، جنگ ما جنگ تا مرگ است؛ یک چیز بسیار روشن وجود دارد و آن این است که ما هیچ وقت دست به ترور نمیزنیم مثل اتفاقاتی که در حال حاضر توسط پلیس ونزوئلا در حال رخ دادن است. و شما می‌بینید نیروی پلیس دست به اعمال وحشیانه می‌زند و اعدامی‌ها با نام ترور شناخته می‌شوند.

مرگ ارنست چه گوارا

چه گوارا به همراه چند تن از همراهان نزدیک خود که در گروه چریکی بودند، توسط ارتش بولیوی محاصره شدند. بعد از دستگیری چندین روزه و مقاومت سر سختانه ارنست چه گوارا و یارانش در تاریخ ۹ اکتبر ۱۹۶۷ میلادی (۱۷ مهر ۱۳۴۶ شمسی) را در نهایت با شلیک گلوله بلاخره اعدام کردند.

تا سال‌های طولانی هیچکس از جسد یا محل دفن آنها اطلاعی نداشت. اما طی افشا یکی از ژنرال‌های گروه بولیوی مشخص شد که آنها در نزدیکی باند فرودگاهی دفن شده اند. کشور کوبا به پاس قدردانی از زحمات چه‌گوارا پیکر او را به سانتا کلارا منتقل کردند و در شهر آرامگاهی برای او ساختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا