چطور می‌توانیم معلم موفقی باشیم؟

برای رسیدن به تغییرات دلخواه باید از پل ترس گذشت

تعلیم و تربیت، دو بال ترقی و پیشرفت است و بدون نظام شایسته‌ی آموزشی تربیتی(معلم) نمی‌توان به جایگاهی از رشد و شکوفایی رسید.

همه ما نیاز داریم در مراحل مختلف زندگی مهارت‌های زیادی را از کسی(معلم) یاد بگیریم که خیلی وقت ها اینکار ممکن است مثل یک غول بزرگ بنظر برسد. برای یک دانش آموزش یاد گرفتن درس هایش اهمیت دارد، برای یک تکنسین مهارت های کاری اهمیت دارد. برای یک مدیر نیز مهارت های مدیریتی مهم است. اما اگر روش درستی برای فراگیری بلد باشیم خیلی هم کار سختی نیست حتی لذت بخش هم هست. پس اگر شما هم دوست دارید به روش های جدید موفقیت آشنا شوید ادامه مطلب را در ایرانکده از دست ندهید.

معلمی یکی از شغل های بسیار لذت بخش و جذاب است. البته این بدان معنا نیست که راحت باشد بلکه برای تبدیل شدن به یک معلم موفق نیاز به حوصله و تلاش بیشتری داریم . خوشبختانه راه های بسیار زیادی وجود دارد تا شما را به یک معلم موفق تبدیل کند.

معلم خلاق
معلم موفق

اعتماد به نفس در هر کاری فراموش نشود

برای همه ما پیش آمده است که اعتماد به نفس را برای لحظه ای از دست می دهیم و هنگام نوشتن رزومه می گوییم آیا واقعا مطالبی که می نویسم از پس آن بر می آییم؟ البته منظورم این نیست که دروغ بنویسید اما اگر از فقدان اعتماد به نفس رنج می برید یادتان باشد که رفتار مثبت همیشه بر منفی گرایی فایق می شود و از این حالت در می آید. و رفتار شما چیزی است که دیگران می بینند نه چیزی که در درون حس می کنید. ترس و فشار را کنار بگذارید اعتماد به نفس داشته باشید.

ویژگی های معلم نمونه

معلم موفق معلمی است که همواره در حال یادگیری است و پیوسته تلاش می‌کند تا بر محتوا و موضوعی که می‌خواهد تدریس کند، تسلط کامل داشته باشد؛ از روش تدریس های متنوع و خلاق در تدریسش استفاده می‌کند؛ کلاسی پویا و دانش آموز محور دارد؛ در بدو ورود به کلاس، شرایط جسمی و روحی دانش‌آموزان را می‌سنجد، سپس تدریس را آغاز می‌کند. یک معلم موفق، با مشکلات دانش آموزانش بیگانه نیست و با برقراری ارتباط مؤثر به آن‌ها آرامش و اعتماد به‌نفس می‌بخشد.

او رازدار دانش آموزانش است و فضایی بانشاط و آرام را در کلاسش برقرار می کند؛ یک معلم موفق برای دستیابی به اهداف آموزشی موردنظر از روز قبل برای تدریس، برنامه‌ریزی و طرح درس جامع دارد؛ هنگام تدریس، قاطع و جدی و درعین‌حال، مادری دلسوز برای دانش آموزانش است. هرگز دانش آموزان را با هم مقایسه نمی‌کند و به تفاوت‌های فردی آنها توجه دارد. یک معلم موفق، در مواجهه با اشتباهات دانش آموزان، صبور است و عجولانه تصمیم اشتباه نمی‌گیرد.

به روز و آپدیت باشید

در سال های اخیر، فناوری اطلاعات، تغییرات زیادی در تمامی حوزه ها، از جمله در آموزش ایجاد کرده است. با تغییر فناوری، بخش های زیادی از کارهایی که امروز توسط معلمان، آموزش داده می شود ، توسط تجهیزات فناوری، انجام خواهد شد و این امر برای بچه های نسل جدید، بسیار هیجان انگیز و خوشایند خواهد بود. آموزش الکترونیکی این امکان را فراهم می کند که فراگیران برای یادگیری، نیازی به حضور در کلاس درس را نداشته باشند و یا ساعت حضور در کلاس درس، برایشان بسیار کاهش می یابد که این امر نیز برای دانش‌آموزان، از جذابیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

یک معلم موفق به این واقعیت معتقد است که چقدر اخبار و پیشرفت های آموزشی و فناوری برای تدریس مهم است. انتقال این اطلاعات به دانش آموزان آنها را بروز می کند. این کار باعث بیشتر شدن ارزش یادگیری می شود. اشتراک اطلاعات یادگیری بیشتر به آنها فرصت می دهد تا در مورد اتفاقات خارج از محدوده کلاس مشتاق تر شوند و به سمت تحقیق و مطالعه روی آورند. همچنین باعث می شود که دانش آموزان در ساعات خارج از مدرسه نیز کارهای بیشتری انجام دهند و همیشه به دنبال موضوع مورد نظر باشند.

همیشه پر انرژی و سرگرم کننده باشید

دانش‌آموزان معلمی را که با طنز اطلاعات خودشان را به اشتراک می‌گذارند و تدریس می‌کنند ،بسیار راحت هستند و بیشتر سخنان و مشکلات خودشان را با آنها مطرح می‌کنند. حال با خودتان است که می خواهید یک شخصیت بسیار جدی باشید و یا یک شخصیت مشتاق و همراه با طنز.

با دانش آموزان خود حرف بزنید، به آنها لبخند بزنید؛ این کار باعث می شود. دانش آموزان شما هیچ استرسی نداشته باشند و تنش را از آنها دور می کنید.

قاطع باشید

معلم قاطع

معلم برای موفق شدن باید قاطع و منسجم باشد. اگر چیزی را گفته اید به آن عمل کنید.اگر قصد دارید کاری را انجام دهید حتماً آن را انجام دهید! اگر در کلاس قوانینی را ایجاد کرده اید محکم برای اجرای آن بایستید! از ایجاد استثنا در قانون  خودداری کنید.این بدان معنا نیست که همیشه اخمو و عصبانی باشید. میتوان در کنار قاطعیت منطقی و مهربان هم بود.

مراقب تفاوتهای فردی باشید

یک معلم موفق برای تدریس باید نقاط ضعف و قوت هر دانش آموز را به طور جداگانه ببیند. این کار به شما کمک خواهد کرد تا راهکارهایی را برای کمک به آنها در در مهار کردن نقاط قوت و غلبه بر ضعف ارائه کنید.

خطر کنید

بیشتر دانش آموزان اعتقاد دارند که نباید ریسک و خطر کنند چون پاداشی نخواهند داشت و بیهوده درگیر خواهند شد؛ اما جالب است بدانید ریسک پذیری نقش بسیار مهمی در موفقیت افراد دارد. دانش آموزان تمام حرکات شما را دقیق مشاهده و تماشا می کنند. بنابراین اگر شما با امتحان کارهای جدید، هرچند یک بار ریسک کنید آنها نیز با مشاهده شما این کار را انجام خواهند داد. این کار باعث می شود آنها را به سمت فعالیت هایی ببرید تا ناشناخته های وجود خود را کشف کنند و پله های موفقیت را طی کنند.

به استعدادهای دانش آموزانتان ایمان داشته باشید

یک معلم همیشه با موفقیت دانش آموزانش موفق می شود. شما به عنوان یک معلم باید به پتانسیل و استعدادهای آنها اعتقاد داشته باشید. و اطمینان پیدا کنید که شما آنها را به این مرزهای موفقیت می رسانید. در حد و اندازه های خودشان از آنها انتظاراتی داشته باشیم. آنها وقتی شکست بخورند شما با آنها انگیزه دهید تا دوباره تلاش کنند و سخت کار کنند. این کار به شما کمک می کند تا دانش آموزان را از نقاط شکستشان خارج کنید و آنها را به موفقیت برسانید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا