چطور رانندگی یاد بگیریم؟

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.احتیاط کنید

در صورتی که اولین قدم را برای یادگیری رانندگی برمی‌دارید، با ما درایرانکده همقدم باشید تا گام به گام به هدف خود نزدیک‌تر شوید. در ادامه با آموزش رانندگی از صفر برای با شما همراه خواهیم بود.

گام اول

اولین موضوع در رانندگی آشنایی با کلیات خودرویی است. به طور کلی در همه خودروها موارد زیر اولین المان‌هایی است که توجه هر نابلدی را به خود جلب می‌کند.

اولین بار که قرار است پشت رل بشینید، صندلی، پدال، آینه، ترمز دستی، دنده، فرمان ۶ موردی است که ابتدا می­بینید هر کدام از این موارد جزئیاتی دارد. عجول نباشید با حوصله کنترل همه اجزای ماشین را به دست خواهید گرفت.

محل نشستن

ابتدا محل نشستن باید مطابق بدن شما تنظیم شود. پس اولین موردی که باید با آن آشنا شوید صندلی راننده است:

1-صندلی راننده:

 قرار است مدت طولانی بر روی آن صندلی بنشینید و رانندگی کنید پس باید راحت باشد و باید دیدتان مناسب تنظیم شود. پس صندلی را دقیق مطابق شرایط بدن خود تنظیم کنید طوری که کامل به پدال و فرمان دید داشته باشید.

2-پدال‌ها :

 پس از نشستن پشت فرمان نگاهتان به پایین می‌افتد. سه پدال جلوی چشم شما قرار دارد؛ تا زمانی که با ماشین دنده‌ای کار می‌کنید این سه پدال هر دو پای شما را درگیر خواهد کرد.پدال سمت چپ کلاچ است که با دنده مرتبط است. پدال وسط ترمز و سمت راست گاز است.

 پدال ها را شناختید حالا به سراغ آینه‌ها بروید. آینه‌ها چشمان دیگر شما هستند تا از اطراف خودرو مطلع شوید

3-آینه‌ها :

آینه داخل ماشین ، باید طوری تنظیم شود که پشت ماشین به خوبی مشخص باشد، دو آینه بغل نیز برای پوشش سمت راست و چپ ماشین با توجه به دید شما تنظیم می‌شود.

  به سمت راست خود نگاهی بیندازید، بین دو صندلی یک دسته قرار دارد:

4-ترمز دستی:

علاوه بر ترمز پدالی ماشین، ترمز دیگری نیز موجود که کاربرد آن با ترمز پدالی متفاوت است. هنگامی که پارک می­کنید این ترمز را بالا می‌کشید، زمانی که قرار است حرکت کنید ترمز دستی را پایین می‌آورید یا اصطلاحا ترمز دستی را می‌خوابانید.

بنابراین اگر اولین بار پشت رل نشستید، صندلی و آینه را تنظیم کردید، باید ترمز دستی را بخوابانید.

 نوبت به بخش‌های پیچیده‌تر خودرو می‌رسد، دنده پنجم بخشی است که باید با آن آشنا شوید و پس از مدتی در کار با آن تسلط پیدا کنید:

5-دنده‌ها:

  • اکثر خودروها دارای ۵ دنده هستند. به شکل های روی دنده نگاه کنید. برای آنکه بتوانید دنده را در حالت روشن ماشین حرکت دهید به کلاچ نیاز دارید.

دنده 1:

کمی چپ و بالا، سنگین‌ترین دنده ماشین که هنگام راه افتادن باید از این دنده استفاده کنید.

پس تا به اینجا پس از تنظیم صندلی، آینه و بستن کمربند، دنده را خلاص می‌کنید و استارات می‌زنید، پای سمت چپ را بر پدال کلاچ تا انتها فشار می‌دهید، موقعیت دنده را ( کمی چپ و بالا ) دنده یک قرار می‌دهید، پای سمت راست را بر روی گاز فشار می‌دهید و خیلی آرام کلاچ را بالا می‌آورید تا رها شود.

ماشین حرکت می­کند.

دنده ۲:

بالا بردن دنده‌ها همگی شبیه به هم است تنها باید جای دنده را یاد بگیرید و سرعتی که برای تعویض دنده بهترین است را بشناسید. برای رفتن به دنده ۲ همان دنده ۱ را پایین آورید. پس محل دنده دو چپ است و پایین.

چه موقعی باید به دنده 2 برویم؟

ماشین به حرکت در آمده به سرعت ۱۰ رسیده. الان زمان دنده 2 است. یادتان نرود کلاچ را تا آخر فشار دهید، دنده ۲ بگذارید و گاز را فشار دهید تا پیش از رسیدن دور موتور ۲ گاز را پر کنید.

خلاص کردن دنده: پیدا کردن وضعیت خلاص دنده ساده است. وسط دنده خلاص است و در این مکان به راحتی به راست و چپ می‌پیچد.

محل دنده عقب و سایر دنده‌ها نیز به راحتی پیدا می‌شود و روش مشابهی دارد.

6-فرمان

فرمان یکی ازاجزاء مهم ماشین است:

فرمان در همه ماشین‌ها به یک فرم است. محل درست قرارگیری دست بر روی فرمان بر روی فرمان مهم است. تسلط بیش‌تر بر فرمان ماشین نشان از قابلیت بالای رانندگی دارد.

چگونه خودرو را متوقف کنید

ایستادن آسان است. ترمز را فشار دهید، سرعت که به زیر پانزده کیلومتر رسید پای چپ بر روی کلاچ و دنده را خلاص کنید. سرعت ماشین را صفر کنید

از دنده معکوس چگونه استفاده کنیم؟

 سرعت خود را کم کنید؟ باید دنده معکوس بکشید تا با سرعت تنظیم شود. مثلا اگر دنده 3 بودید و به هر دلیل سرعت به 30 کیلومتر رسید، کلاچ می‌گیرید، از سه به دو دنده را تغییر می‌دهید.

گردش به راست

قرار است از کوچه باریکی وارد شوید یا به سمت راست بپیچید؟ احتمال برخورد جلوی ماشین به جدول آب وجود دارد. حالا چه کنیم؟ پیش از چرخیدن به راست ابتدا باید مطمئن شد که جلوی ماشین از جدول عبور کرده، ۲ متر پیش از پیچیدن نیم دور فرمان را به چپ بچرخانید تا زمانی که خیالتان از برخورد با جدول راحت شود.

برای این کار چک کنید داشبورد از جدول عبور کرده. پس از آن به راست بپیچید. پس دقت کنید، در گردش به راست؛ احتمال برخورد با جدول وجود دارد؛ برای جلوگیری از برخورد، کمی به چپ بپیچید. فقط حواستان پیش از چرخاندن نیم دور فرمان به سمت چپ باشد که ماشینی عبور نکند.

برای دور دو فرمان و یک فرمان چه کنیم؟

قرار است دور بزنید. اگر خیابان خیلی پهن است، با یک دور چرخاندن فرمان دور زدن شما کامل می‌شود. حق تقدم را رعایت کنید و دور بزنید. اما اگر خیابان عرض کمی دارد باید از دور دو فرمان استفاده کنید.

چگونه دور دو فرمان بزنیم؟

به پشت سر خود نگاه کنید. اگر ماشینی نبود راهنمای چپ بزنید، فرمان را به سمت چپ تا انتها بچرخانید، آنقدر بروید تا به طرف دیگر خیابان برسید، دیگر جلو رفتن امکان ندارد نوبت دنده عقب است، کلاچ بگیرید، دنده عقب بگذارید و اینبار فرمان را به سمت راست بچرخانید.

این کار را تا نیمه خیابان ادامه دهید. در این مقطع ماشین چرخیده اما صاف نیست، حال دنده یک بگذارید و فرمان را تا صاف شدن در مسیر قرارگرفتن خودرو به چپ بچرخانید. دور زدن کامل شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا