چرا ختنه مردان مهم است؟

ختنه سورانت مبارک

ختنه مردان یک عمل جراحی برای از بین بردن یا برداشتن پوست ختنه گاه است. یک بخشی از این پوست که تاخورده و سر آلت تناسلی پسران را پوشش داده، این بخش برداشته می شود.

بسیاری به دلایل پزشکی این کار را می کنند، و برخی به جهات عقاید دینی که دارند. در هر صورت این کار به سلامت جنسی پسران در آینده بسیار کمک می کند. اما والدین هم چنان استرس دارند. در ادامه با ما همراه در ایرانکده باشید.

ختنه در مردان با موافقت ها و مخالفت های پزشکان از قدیم تا به امروز مواجه بوده است که علاوه بر دلایل پزشکی در برخی کشورها دلایل مذهبی هم برای آن وجود دارد. با این وجود از نظر علمی فواید این عمل بیشتر از ریسک آن است اما بهتر است که پدر و مادر ها با اگاهی کامل و با مشورت پزشک تصمیم نهایی را برای انجام یا عدم انجام آن بگیرند.

2 دلیل کلی ختنه مردان

به دلایل پزشکی 

ختنه مردان به عنوان آخرین درمان برای شرایطی مانند تنگی غلفه (فیموز) و عفونت مجدد غلفه و سر آلت تناسلی (بالانیت).

به دلایل مذهبی یا فرهنگی 

این یک شیوه معمول و سنتی در جوامع اسلامی است، و همچنین توسط بسیاری از جوامع آفریقایی انجام می شود.

 فواید ختنه کردن ؟

  • کودکانی که ختنه می شوند نسبت به کودکانی که ختنه نمی شوند عفونت ادراری در آنها 15 برابر کمتر است.
  • ختنه مردان ریسک ابتلا به سرطان آلت تناسلی در سنین بالا را کاهش می دهد.
  • مهم تر از همه ختنه احتمال انتقال عفونت هایی که بعد از ازدواج ممکن است از طریق رابطه زناشویی ایجاد شود را کم می کند.بهتر است ختنه در سنین پایین انجام شود.

عوارض عمل ختنه ؟

مانند هر نوع جراحی دیگر، ختنه مردان هم عوارضی به همراه دارد. اما میزان و شدت آنها کم است.

  • درد
  • خونریزی
  • واکنش به داروهای بیهوشی
  • خطر خونریزی و آلودگی به عفونت‌ها در محل جراحی
  • سوزش و خارش سر آلت تناسلی
  • بالابردن احتمال ابتلا به التهاب سوراخ نوک آلت تناسلی

چگونه پوست غلفه ( قسمتی که باید ختنه شود) پیشرفت می کند؟

طبیعی است که غلفه پسر بچه برای چندین سال اول زندگی به عقب برنگردد.

در حدود دو سالگی یا بیشتر غلفه باید به طور طبیعی از سر آلت تناسلی جدا شود ، این جدایی کامل ،در بیشتر پسران تا سن پنج سالگی انجام می شود.برای برخی پسران، زمان بیشتری طول می کشد تا غلفه جدا شود، اما این بدان معنا نیست که مشکلی وجود دارد، معمولا در مرحله و سن بعد جدا می شود.

زمانی که غلفه شروع به جدا شدن از سر آلت تناسلی می کند، زمانی که پسر شما ادرار می‌کند، این پوست باد می کند و پر از ادرار می شود. این ،گاهی اوقات به عفونت (بالانیت) منجر می شود، اما این مشکل باد شدن ها معمولا با گذشت زمان حل می شود.

دلایل پزشکی برای ختنه کردن پسر ها:

در برخی جاها توصیه های اندکی برای ختنه کردن پسرها وجود دارد، این به این دلیل است که درمان های کمتر تهاجمی و کم خطرتر معمولا در دسترس هستند ،شرایط زیر آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد و در مواردی نادر ممکن است نیاز به ختنه باشد:

غلفه تنگ (فیموز) :

جایی که پوست غلفه بیش از حد تنگ است تا بتواند دور سر آلت تناسلی باشد; این اتفاق می تواند گاهی در زمان نغوظ، باعث درد آلت تناسلی شود، و یا در موارد نادر، ادرار دشوار باشد.

به دلیل عفونت مجدد (بالنیت) :

جایی که پوست غلفه و سر آلت تناسلی دچار التهاب و آلودگی شدند ،جایی که پوست غفله نمی تواند به موقعیت اصلی خود بازگردد و سبب شود که سر آلت تناسلی متورم و دردناک شود؛ درمان سریع برای جلوگیری از این عوارض جانبی ها باید انجام شود، مانند خونی شدن آلت تناسلی.

ریکاوری و مراقبت های بعد از ختنه کردن:

  • بعد از عمل جراحی، برای محافظت از زخم، یک پانسمان روی آلت تناسلی قرار می‌دهند. در مواردی قبل از اینکه فرزند شما به خانه برود، این پانسمان برداشته خواهد شد ؛بعد از به خانه آمدن، می تواند ادرار کند، که در ابتدا ممکن است کمی ناراحت کننده و دردناک باشد.
  • آلت تناسلی، چند روز پس از عمل دچار درد و التهاب می شود که پماد تجویز و در چند روز می تواند به بهبود سریع زخم کمک کند. کودک شما حداقل سه بار نیاز به داروهای ضد دردی، مانند:پاراستامول یا ایبوپروفن دارد.
  • پوشیدن لباس های شل و راحت ، یا هیچ لباس نداشتن،یا برای چند روز پس از جراحی از شلوارهای گشاد استفاده کردن،مناسب است.
  • فرزند شما روز بعد از جراحی می تواند به حمام برود اما نباید از دوچرخه یا سایر اسباب بازی نشستنی استفاده کند، تا زمانی که تمام تورم ها کاملاً از بین برود.
  • او،می تواند حدود یک هفته بعد از عملش به مدرسه یا مهد کودک خود بازگردد. و به زندگی عادی خود ادامه دهد

انواع روش های ختنه به چه صورت است؟

در حین ختنه نوزاد تازه متولدشده، نوزاد را به پشت می‌خوابانند و دست و پاهای او را نگه می‌دارند. داروی بی‌حسی به صورت تزریقی یا کرم به نوزاد داده می‌شود تا آلت تناسلی را بی‌حس کند.

تکنیک‌های مختلفی برای انجام این عمل وجود دارد. اینکه از کدام تکنیک استفاده شود بستگی به تجربه یا ترجیح متخصص اطفال دارد.

سه روش اصلی و رایج برای این عمل وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • گیره (کلامپ) گومکو یا روش گومکو (Gomco Clamp)
  • حلقه پلاستیبل (Plastibell device)
  • کلامپ یا گیره موژن (Mogen clamp).

کلام آخر

ختنه یکی از آداب دینی ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود و طبق سنت شیعه انجام آن برای مردان واجب است. بنا بر رهنمودهای پزشکان بهتر است در سنین پایین‌تر و همان روزهای ابتدایی تولد، نوزاد ختنه شود. این عمل مزایای متعددی برای نوزاد شما در طول زندگی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا