غار علی‌صدر همدان از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران

جاذبه های گردشگری در همدان را از دست ندهید

غار علی‌صدر از زیباترین و محبوب ‌ترین و معروف ‌ترین جاذبه‌ها و میراث طبیعی در ایران و استان همدان است. و همچنین یکی از بزرگترین غارهای ایران نیز می‌باشد.

غار علی‌صدر که به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت شد یک غار تالابی و آبی است. این غار تنها غار تالابی در ایران و جزء معدود غارهای آبی در جهان است که قابلیت قایقرانی در آن وجود دارد.

در واقع طولانی‌ترین مسیر قابل قایقرانی در غار؛ در جهان متعلق به غار علی‌صدر است. قدمت این غار زیبا و باستانی مربوط به دوران دوم زمین‌شناسی یعنی در حدود ۱۳۶ تا ۱۹۰ میلیون سال قبل است.

معرفی غار علی‌صدر

غار علی‌صدر در حدود ۱۲ کیلومتر طول دارد که بسیاری از قسمت‌ های آن همچنان ناشناخته است. بازدید از این غار زیبا برای عموم و گردشگران در دو مسیر ۱۲۵۰ متری و ۴۰۰۰ متری انجام می ‌شود.

در ابتدای غار دالان‌های پر پیچ و خمی وجود دارد. پس از عبور از پیچ و خم ها در مسیر آبی و با قایق از میان دالان‌ها و دهلیز های زیبایی عبور می ‌کنید.

وجود دریاچه ‌هایی در نقاط مختلف غار به دلیل آبی که در این غار جریان دارد، که برای عبور از آن‌ها به قایق نیاز است. در طول مسیر بازدید از غار علی صدر قندیل‌ها، سنگ‌ها و مجسمه‌های بسیار زیادی را مشاهده می‌کنید که به شکل‌های عجیب و غریب و مختلفی را به خود گرفته‌اند.

شکل‌های مختلف چکیده‌ها و چکنده‌ها

از جمله اشکال زیبا معروف و شناخته شده در غار علی‌صدر پنجه عقاب، مجسمه آزادی، شیر دو سر، کبوتر، قایق وارونه، خوشه انگور، گل‌کلم و سنگی شبیه اسم مبارک الله هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌ های غار علی‌صدر وجود تالارهای متعدد در این غار است؛ مشهورترین تالار این غار، تالار آزادی است که ۱۰۰ متر طول، ۶۰ متر عرض و ۴۰ متر ارتفاع دارد. اگر قصد بازدید از غار علی صدر را دارید باید به شهرستان کبودرآهنگ واقع در استان همدان سفر کنید که به راحتی می‌ توانید با وسیله نقلیه شخصی یا عمومی به محل ورود این غار دسترسی داشته باشید.

مردم روستای علی‌صدر از سالیان دور به وجود غار علی‌صدر پی برده بودند و آب آن را مورد استفاده قرار می‌دادند. اما این غار برای اولین بار در سال ۱۳۴۲ توسط ۱۴ نفر از اعضای گروه کوهنوردی مورد بازدید و کاوش قرار گرفت.

دهانه غار

به دلیل تنگ بودن دهانه غار علی‌صدر که تقریبا ۵۰ سانتیمتر بود، فقط کوهنوردان حرفه‌ای آن هم به مشقت می‌توانستند وارد این غار شوند، تا اینکه در سال ۱۳۵۳ عبدالله حاجیلو، رئیس هیئت کوهنوردی همدان، به کمک افراد محلی دهانه این غار را به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر باز کرد، سپس اقدامات لازم برای بازدید از این غار تاریخی همانند بازیابی مسیر، روشنایی و سایر موارد را از سر گرفت و سرانجام در سال ۱۳۵۵ امکان بازدید از غار علیصدر برای عموم مردم امکان‌پذیر شد.

بهترین فصل برای سفر

همدان آب‌وهوای خنک و مطلوبی دارد و زمستان‌های آن معمولا سرد و برف‌گیر است، بنابراین بهترین فصل برای سفر به همدان و بازدید از غار علی‌صدر را می‌توان فصل بهار و تابستان دانست، یعنی در حالت کلی، از اواسط اردیبهشت تا پایان تابستان می‌تواند سفری دلچسب و پر از جذابیت برای شما باشد.

توجه داشته باشید که دمای غار در فصل‌های مختلف سال تقریبا یکسان و سرد است، بنابراین رهایی از هوای گرم تابستان حتی به مدت یک ساعت هم می‌تواند لذت‌بخش باشد.

مسیرهای دسترسی به غار

غار ‌علی‌صدر در روستای علی صدر شهرستان کبودرآهنگ استان همدان واقع و تقریبا یک ساعت با شهر همدان فاصله دارد.

 شما می‌توانید برای دسترسی به این غار تاریخی از سه مسیر زیر استفاده کنید:

اول: همدان، شهر کبودرآهنگ، سه راهی نوژه، روستای علی‌ صدر، غار علی‌ صدر.

دوم: همدان، لاریجن، بیجار، غار علی‌صدر.

سوم: همدان صالح آباد، غار علی‌صدر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا