زن در اسلام و نقش آن در آفرینش
در اسلام زن ریحانه است
زن زیباترین واژه ی آفرینش است و موثرترین عامل تربیت و نگهبان سلامت روحی، روانی و جسمانی فرزند و جامعه است. زن و در بیان کلی تر ، برترین خلقت خداوند متعال در میان مخلوقات اوست. یکی از اهداف خلقت زن با توجه به آیات و روایات دین مبین اسلام، تکامل بخشیدن به آفرینش انسان و در مرتبه پایین تر تکامل بخشیدن به آفرینش مرد و همچنین بقای نسل انسان است
حضور زنان در اجتماع اسلامی به چه صورت است؟
زن در اسلام به عنوان شریک مساوی و کامل مرد در تولید نسل بشر به رسمیت شناخته میشود. در راستای نقش تربیتی در خانواده می تواند در اجتماع به فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بپردازد. اسلام مانع مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نمی شود بلکه برای این کار ارزش قائل است. زن از نگاه قرآن عضوی موثر در اجتماع است و باید مانند مردان در مسایل مهم اجتماعی نقش آفرینی کند. در کل، اسلام جامع ترین و کامل ترین نگرش نسبت به اشتغال و شخصیت زن دارد.
جایگاه زن در دین اسلام
سیر تحول جایگاه زن در فرهنگ و اعصار گذشته ایران، سیمای زن در خانواده و نظام حقوقی ایران و همچنین کارکردهای زن در نقش های مختلف در جامعه. نتایج نشان می دهد که زن به تکامل رساننده خلقت انسان و جنس مقابل آنان یعنی مردان است.
زن و مرد در دین اسلام همواره جایگاه مساوی دارند. اگر در جایی تفاوتی وجود دارد، صرفا حاصل تفاوتی است که در نقش و وظایف آنان وجود دارد. زنان ایرانی از باستان تاکنون مورد تکریم بودند و الهه ها در برخی فرهنگ ها تقدس داشته اند.
اگر زمانی در حق آنان ستم و یا اجحافی باشد ، به سبب عوامل بیگانه با حاکمان خودکامه بود که سعی در به بیگاری کشاندن زنان داشته اند. نقش زن در زندگی و خانواده بیش از مرد است. زنان در مسیر پر پیچ و خم زندگی، نقش های گوناگونی همچون نقش دختری، همسری، مادری و غیره را بر عهده دارند که برترین آنها مادری است.
بنیان گذار خانواده
زن و مرد پایهگذار اصلی بنیان خانواده هستند.خداوند متعال بهمنظور شکلگیری نظام احسن و گردشِ گردونه زندگیِ خانوادگی و اجتماعی، بهگونهای بهنجار و همراه با لذتهای مادی، معنوی و روانشناختی، به زن و مرد استعدادها و ظرفیتهای متفاوتی هدی داد و همتراز با استعدادهای آنان، نقشهایی را از این دو گوهر ارزشمند انتظار دارد.
با ژرفاندیشی در گزارههای اسلامی روشن میشود که اسلام به توزیع متوازن ساختار قدرت و مدیریت خانواده و تامین نیازهای عاطفی و روان شناختی اعضای آن به نحوی خردمندانه و حکیمانه نگریسته و هر عضوی از اعضای خانواده را در نقشی شایسته و برازنده میداند.
بیتوجهی به استعدادها، ظرفیتها، منزلت اجتماعی و معنوی زن و مرد در واگذاری نقشهای خانوادگی و اجتماعی، آسیبهای زیادی در پی دارد.
امتیازات مقام زنان
قرآن کریم ویژگیهای منحصر به فردی را برای زنان بر می شمرد که برخی از آنها عبارتند از:
زن و تکثیر نسل انسان
خداوند متعال در این باره میفرماید:
«نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنیَ شِئْتُم» زنان شما کشتزار شمایند، پس (برای کشت فرزند صالح) بدانها نزدیک شوید هرگاه (مباشرت آنان) خواهید، و چیزی برای خود پیش فرستید و خدا ترس باشید و بدانید که محققا نزد خدا خواهید رفت. و (ای رسول) اهل ایمان را بشارت ده.
وجود چنین جایگاهی برای زن، مسئولیت و وظیفهی او را در مرتبهی انسانی بسیار سنگین است. تا آنجا که به جهت وجود چنین جایگاه ممتازی، دامن زن، مدرسهی انسان سازی و او خود مربی این مدرسه انسانی است.
زن و ایجاد آرامش
خداوند متعال در آیات متعددی زن را مایة آرامش زندگی معرفی میکند:
«مِنْ ءَایَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمُ مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا» «و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید.»
خداوند متعال در این آیات، آفرینش زنان را که مایة آرامش بخشی به زندگی است به راستی وجود همسران با این ویژگیها، برای انسانها که مایهی آرامش زندگی است یکی از مواهب بزرگ الهی محسوب میشود و اگر کسی تفکر کند متوجه میشود که این دو جنس مکمل یکدیگرند و مایهی شکوفایی و نشاط و پرورش یکدیگر میباشند و زن است که کانون خانواده را گرم و با نشاط نگه میدارد و باعث رشد و کمال انسان میشود.
آری خداوند متعال همسر بودن زن را آیهی خویش خوانده و اثر وجودی او را سکون میداند. و این خود دلالت بر ویژگی ممتازی دارد که در زن وجود دارد.
زن و مقام مادری
از دیگر ویژگی های ممتاز زنان که سیمایی انسانی و رحمانی به آنها اعطا کرد، شأن و منزلت مادری است. خداوند متعال در این باره می فرماید:
«وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً …»
«ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی حمل میکند و با ناراحتی بر زمین میگذارد و دوران حمل و از شیر بازگرفتنش سی ماه است.»
در این آیه لزوم حق شناسی در برابر مادر یادآور شده و بر سه محور اساسی تأکید میشود:
الف. دوران حمل: قرآن کریم در این آیه رنجها و مرارتهای مادران را در دوران حمل خاطرنشان میسازد؛ «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً»
ب. وضع حمل: بر اساس این آیه مادران به هنگام وضع حمل نیز سختی و رنج فراوانی را متحمل میشوند؛ «وَضَعَتْهُ کُرْهاً»
ج. دوران شیردهی: دوران طولانی مدت شیردهی نیز یکی دیگر از مقاطع پر زحمت دوران زندگی مادران است که در این آیه مورد تأکید قرار گرفته است. «حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً»
وی در طول این سی ماه بزرگترین ایثار و فداکاری در مورد فرزندش انجام میدهد، چنانکه با صبر و حوصله تمام نیازهای فرزند را تشخیص داده و برآورده میکند.
کلام آخر
نتیجه اینکه، یک زن، نقش عظیمی در ایجاد آرامش و محبت در زندگی و نقش پرورش جنین سالم و تربیت صحیح فرزندان در مسیر الهی، میتواند داشته باشد. و به خاطر همین است که اسلام تأکید بر ماندن زن در جایگاه عظیم انسانیاش دارد.
در تاریخ شاهد آنیم که مردان بزرگ جهان، موفقیتشان، مرهون پاکی ولادت آنها و تربیت صحیحشان در زندگی بوده است.