چرا لباس عروس سفید است؟

ماهی یا عروس راز بقاست مکر تور

در فرهنگ های مختلف رنگ سفید از دیرباز به معنی خلوص و فضیلت است. یکی از دلایلی که عروس ها به خصوص در فرهنگ غرب لباس عروس سفید را انتخاب می‌کنند، همین است. از نظر تاریخی سفید تنها رنگی نبود که برای لباس عروس در نظر گرفته می شد. در واقع رنگ های دیگر بیشتر از رنگ سفید محبوب بودند و استفاده می شدند. در حقیقت قبل از سال 1840 قرمز رنگ رایج برای لباس عروس بود.

مد در اواسط قرن نوزدهم میلادی و لباس به رنگ سفید در اواسط قرن بیستم مرسوم شد. رنگ سفید یادآور خلوص و پاکی است؛ به همین دلیل بسیاری از عروس‌ها از رنگ سفید برای روز عروسی استفاده می‌کنند.

تاریخچه لباس عروس سفید

به لطف ملکه ویکتوریا و کتاب بانوی گودی، رنگ سفید به بهترین انتخاب عروس در روز عروسی تبدیل شد.

عروس ها این کار را عمدتا بخاطر روندی انجام میدهند که با عروسی ملکه ویکتوریا با شاهزاده آلبرت در سال 1840 آغاز شد. ملکه ویکتوریا عاشق شاهزاده آلبرت بود که قرار بود با او ازدواج کند و تصمیم گرفت لباس سفید بپوشد و این کار را با نشان دادن پاکی، بی گناهی و حس خوب انجام داد.

این لباس جذاب سفید ،حافظه کارانه بود و به سرعت به بهترین انتخاب برای عروس های شیک پوش در همه جا تبدیل شد. در سال 1849، کتاب بانوی گودی که در خصوص دنیای ملکه ویکتوریا منتشر ، و رنگ سفید را مناسب‌ترین رنگ برای لباس عروس در کتاب خود معرفی کرد. وی خاطرنشان کرد که این رنگ نشان دهنده پاکی و بی گناهی دخترانه و قلب بی آلایشی است که به شریک زندگی خود تقدیم می کند.

لباس عروس سفید بین‌المللی شد

بنابراین زمانی که ویکتوریا تصمیم گرفت لباس عروس سفید بپوشد (گویا برای نشان دادن تور عروس تولید شده توسط صنعت توری بریتانیا)، انتخاب لباس عروس او به طور گسترده در روزنامه ها و مجلات گزارش شد و به زودی در داخل کشور تاثیر گذاشت. روند انتخاب لباس عروس سفید به مرور به صورت بین المللی شد. در اکثر کشورها بیشتر عروس خانم ها لباس سفید را برای روز عروسی شان انتخاب می کردند.

لباس عروس های سنتی در ایران چگونه است؟

لباس عروس

لباس های سنتی هنوز جایگاه خود را در مراسم عروسی حفظ کردند. در ایران خودمان کردها، لرها، ترک ها و ترکمن ها لباس های محلی خود را در مراسم عروسی دارند که اگرچه جوانترها از آنها استقبال چندانی نمی کنند، اما هنوز خیلی ها دوست دارند برای چند دقیقه در مراسم شان این لباس های رنگی و پر زرق و برق را بپوشند و عکس یادگاری بگیرند.در کشورهای دیگر هم مردم سنتی همین روش را دارند.

لباس عروس دیگر کشورها

مثلا ژاپنی ها همچنان در مراسم ازدواجشان لباس سنتی یا همان کیمونو را بر تن می کنند. داماد با پوشیدن کیمونو مشکی و عروس با پوشیدن کیمونو سفید در مراسم رسمی ازدواج حضور پیدا می کنند. در مالزی، لباس و شال و کلاه رنگی و محلی به تن می کنند. ترک ها کمربند قرمز معروف شان را به کمر عروس می بندند و هندی ها لباس قرمز به عروس می پوشانند چون معتقدند قرمز نمادی از خوش یمنی است. لباس عروس هندی، همان ساری است که از پارچه ابریشمی قرمز رنگ تهیه شده و روی آن جواهر، سنگ یا کریستال دوخته می شود.

رنگ لباس عروس در کشورهای مختلف

رنگ لباس عروس در سایر فرهنگ‌ها هرچند که از دوران ویکتوریا به بعد پوشیدن لباس سفید در بسیاری از مراسم کم کم توانست خود را به بسیاری از فرهنگ ها و کشورها تحمیل کند، اما هستند کسانی که طبق آیین و رسم و رسوم خود عمل کردند و می کنند. به طور مثال در هند به دلیل تنوع و گستردگی آیین ها و فرهنگ ها رنگ های متنوعی برای لباس عروس وجود دارد. در این کشور بسیاری از دخترخانم ها در مراسم ازدواج شان لباس عروسی قرمز می پوشند که نشانی از مبارکی و فرخندگی است.

لباس عروس هندوها
لباس عروس

 و برخی دیگر مانند هندوهای راجپوت صورتی می پوشند. در چین و بسیاری کشورهای شرق آسیا نیز وضع به همین منوال است. به نظر چینی ها رنگ قرمز، رنگ شانس است و می تواند ارواح خبیث را دور سازد. در ژاپن مانند کشورهای غربی رنگ لباس عروس سفید است، تفاوت در این است که برای آنها رنگ سفید نشانه آغاز یک سفر جدید است. حتی در خود کشورهای غربی نیز گاهی اوقات رنگ های دیگری برای لباس عروس انتخاب می شود. به طور مثال برخی عروس ها در کشور فنلاند رنگ مشکی به تن می کنند که شاید عجیب به نظر برسد.

 بومیان آمریکا چه لباسی می‌پوشند

 بومیان آمریکا نیز به گونه دیگری لباس می پوشند. مثلاً لباس عروس های قبیله هوپی لباسی سفید با راه راه های قرمز است. یا خانم های قبیله های کالیفرنیای شمالی در مراسم ازدواجشان لباسی از رنگ های سمبولیک سفید، آبی، زرد یا نارنجی و مشکی می پوشند.

 این تنوع رنگ در سرزمین خود ما نیز با وجود اقوام و طوایف متفاوت وجود دارد. به طور مثال ترکمن ها قرمز می پوشند که نمادی از عشق و علاقه است، زرتشتی ها سبز می پوشند که یکی از رنگ های مقدس برای آنها محسوب می شود و عروس های روستایی لباس های رنگارنگ و محلی می پوشند که شادی خود را از پیوندشان نشان دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا