دریاچه مهارلو، دریاچه صورتی شیراز

مهارلو؛ دریاچه کریستال‌های صورتی جایی که با زیبای‌اش قوانین طبیعت را نقض نمود

دریاچه مهارلو یا دریاچه صورتی یکی از مهم ترین جاذبه های استان فارس است که به دلیل رنگ زیبای آن مورد توجه دوستداران طبیعت است. رنگ صورتی این دریاچه به دلیل وجود نوعی جانور میکروسکوپی است که در برخی از فصول سال تعداد آنها زیاد شده و رنگ صورتی دریاچه چشمگیرتر می شود. زیستگاهی مناسب و ارزشمند برای پرندگان مهاجر و جانوران وحشی محسوب می شود.

این دریاچه در حدود 30 کیلومتری شیراز در مسیر جاده بندرعباس قرار دارد که در عرض نیم ساعت می توان به آن رسید. امکان رانندگی تا دریاچه وجود دارد. در چندین قسمت از دریاچه مکان هایی برای قایق سواری و استفاده از مناظر زیبای آن ساخته شده است و بازدیدکنندگان می توانند از فرصت قایق سواری در این دریاچه لذت ببرند.

معرفی

دریاچه مهارلو

ابعاد این دریاچه در فصول مختلف و با توجه به میزان بارندگی متفاوت است. اما تقریباً ابعاد آن را می توان حدود 10 در 6 کیلومتر در نظر گرفت. آب آن بسیار شور است و همین عامل موجب شده یکی از نام‌های اینجا دریاچه نمک باشد. در برخی نقاط دریاچه تأسیساتی برای استخراج نمک ساخته‌اند.

منبع تامین آب این دریاچه دو رودخانه فصلی و تعدادی چشمه در اطراف آن است و به همین دلیل میزان آب به شدت تحت تاثیر بارندگی منطقه است. عمق متوسط این دریاچه کم است و در لبه آن بیش از نیم متر نیست.

دریاچه مهارلو در سال های اخیر به دلیل بارندگی کم در آستانه خشک شدن است اما در سال های اخیر به دلیل افزایش بارندگی تراز و عمق آن به رقم قابل قبولی بازگشته است. همزمان با این اتفاق حیات جانوری این دریاچه نیز رونق گرفت و هم اکنون پرندگانی مانند فلامینگو زندگی می‌کنند و یا مهمان این دریاچه زیبا هستند.

نام های دیگر دریاچه مهارلو

این دریاچه نام های دیگری نیز دارد که از جمله این نام ها می توان به مهلو، مهلویه و ماهلویه اشاره کرد. دریاچه جنکال و دریاچه نمک هم از اسم های دیگر آن هستند. اصطخری نیز که یک جغرافی دان قرن چهارمی است این دریاچه را جنکان نامیده است. ابوالفدا و ابن بطوطه نیز آن را به همین نام خواندند. ماهلویه اسمی است که حمدالله مستوفی و ابن بلخی به این دریاچه نسبت دادند. علت این که امروزه این دریاچه مهارلو نامگذاری شد، روستایی به نام مهارلو است که نزدیک این دریاچه قرار دارد. در واقع به علت نزدیکی به این روستا نام آن روی دریاچه مهارلو هم قرار دادند.

اهمیت صنعتی دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو گنجی طبیعی و خدادادی است که از نظر تجاری و صنعتی از اهمیت بالایی برخودار است. این دریاچه از مهم ترین منابع تأمین کننده نمک خوراکی و صنعتی استان فارس است. همچنین در این دریاچه نوعی جلبک به نام دونالیلا سالینا رشد می‌کند که در صنعت غذایی، تولید دارو و لوازم آرایشی به عنوان رنگ دانه قابل استفاده است.

این جلبک همچنین غذای نوعی میگو به نام آرتمیا است. آرتمیا موجودی است که در آب های شور زندگی می کند و در آب دریاچه مهارلو نیز این موجود یافت می شود. پرندگانی چون فلامنیگو از آرتمیا تغذیه می کنند. آرتمیا در صنعت پرورش ماهی اهمیت بالایی دارد و در پرورش ماهی های خاویاری، زینتی و میگو از آن استفاده می کنند و در صادرات نیز سود گزافی از آن به دست می آید.از دریاچه مهارلو برای تهیه نمک صنایع استان فارس استفاده می شود.

دریاچه مهارلو کجاست؟ مسیرهای دسترسی

دریاچه مهارلو

در گوشه‌و‌کنار ایران دریاچه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما دریاچه مهارلو یک چیز دیگر است. این دریاچه به خاطر رنگ شگفت‌انگیزی که دارد یکی از خاص‌ترین‌ها نه فقط در ایران بلکه در جهان است. دریاچه مهارلو روی نقشه به شکل یک گستره آبی رنگ در جنوب شرقی شهر شیراز دیده می‌شود.

این دریاچه در شرقی‌ترین نقطه جلگه شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار دارد و چیزی حدود ۱۵۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد. 

از کوه‌های مشرف به دریاچه می‌توانیم به کوه قلعه گریخته، کوه شرقی و کوه شمالی اشاره کنیم. عمق متوسط آب دریاچه در شرایط عادی حدود ۵۰ سانتی‌متر است که در عمیق‌ترین نقاط به ۳ متر هم می‌رسد.

بهترین زمان رفتن به این دریاچه چه زمانی است؟

توصیه می‌کنیم فصل‌های خنک سال مثل پاییز، زمستان و اوایل بهار را برای سفر به دریاچه مهارلو انتخاب کنید. گرمای تابستان در این ناحیه واقعا طاقت فرساست و دریاچه آب چندان زیادی هم ندارد که بتواند زیبایی‌هایش را به نمایش بگذارد.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا