چرا رنگ دریا آبی است؟

آب کاملا بی رنگ است و در حجم کوچک رنگ ظرف اطراف خود را می گیرد. آب های متراکم سطح زمین مانند اقیانوس و دریا آبی به نظر می رسد. اما دلیل آبی دریا چیست؟ در قدیم  انعکاس آسمان را دلیل بر آبی رنگ بودن آب می دانستند. اما در واقع رنگ آبی دریا و اقیانوس، به دلیل انعکاس نور است. نور خورشید از همه رنگ های رنگین کمان تشکیل میباشد که عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش.

دلیل آبی دیده شدن دریا

رنگ دریا به دلیل اینکه رنگ های قرمز، نارنجی و زرد که طول موج بلندی دارند، به شدت بیشتر آب از رنگ آبی که طول موج کوتاهی دارد جذب می شوند. بنابراین، هنگامی که نور سفید خورشید وارد اقیانوس می شود اغلب رنگ آبی بازتاب می شود و آبی دریا رویت می شود . دلیل آبی بودن آسمان نیز همین است. به زبان ساده به دلیل اینکه رنگ های سبز و آبی موجود در نور خورشید در مقایسه با سایر رنگ ها،در عمق بیشتری از آب نفوذ می کنند، دریا به رنگ سبز و آبی ظاهر می شود. علاوه بر این، در آب های عمیق بیشتر نور خورشید به وسیله اکسیژن در آب پخش می شود و اکسیژن بیشتر نور آبی را پخش می کند.

ارتباط رنگ اقیانوس و آسمان

رنگ اقیانوس و رنگ آسمان مرتبط است، اما به طور مستقل از یکدیگر اتفاق می افتد. در هر دو مورد، جذب ترجیحی نوری با طول موج بلند (قرمز) باعث رنگ آبی دریا می شود. توجه داشته باشید که این اثر فقط در صورتی رخ می دهد که آب بسیار خالص باشد. اگر آب پر از گل، جلبک و یا سایر ناخالصی ها باشد، عبور نور از این ناخالصی ها موجب تیره شدن آب طبیعی خواهد شد. خلوص آب دریا متفاوت است و ذرات معلق در آن می توانند پراکندگی نور را افزایش دهند و همین عامل باعث تغییر در رنگ می شود.

برخی از دریاها رنگ خاص خود را دارند:

دریای سرخ، قرمز است و به این دلیل که وجود جلبک های قرمزی است که در این دریا زندگی می کنند.به همین دلیل دیگر دیگر در آنجا آبی دریا مفهومی ندارد.

فیتوپلانکتون ها

جایی که گیاهان میکروسکوپی، فیتوپلانکتون ها وجود دارند، رنگی شبیه سبز پیدا میکند. فیتوپلانکتون ها منابع غذایی اولیه زئوپلانکتون ها، موجودات ریزی ماند پاروپا، کریل و ستاره دریایی هستند. هرچه فیتوپلانکتون بیشتری در آب اقیانوس های جهان شناور باشد، دی اکسید کربن بیشتری از جو زمین مکیده می شود. فیتوپلانکتون ها با جذب دی اکسید کربن و رهاسازی اکسیژن، نقش مهمی در چرخه کربن جهانی بازی می کنند. بیشتر فیتوپلانکتون آب اقیانوس را به رنگ سبز می کشانند، برخی از این اقیانوس ها به رنگ قرمز-زرد، قرمز یا قهوه ای میباشند.

املاح و مواد درون اقیانوس

اقیانوس ها بیشتر با گیاهان، حیوانات کوچک، رسوبات معلق یا آلاینده ها پر هستند. اقیانوس شناسان بر این باورند که رنگی که در سطح اقیانوس دیده می شود، منعکس کننده آنچه در عمق گسترده آن اتفاق می افتد، است . در یونان آب دریا به رنگ زیبای فیروزه ای است زیرا سطح پایین آن یا سنگ سفید یا شن سفید وجود دارد. در این دریا نورها پایین آمده، به سطح برخورد می کنند و بازتاب آن به بالا برمی گردد، بنابراین رنگ آبی روشن روی سطح آب نمایان می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا