چطور پیر نشویم؟ و روشهای جلوگیری از پیری

جوانی باغ پیری است، پیری داغ جوانی

تلومر شما شاخص طول عمر شماست

پیری اجتناب‌ناپذیر است. از آنجایی‌که به‌هر صورت رخ خواهد داد، پس چرا این عمر را باشکوهش نکنیم؟ زندگی نتیجه یک سری انتخابات است. تمام عادات خوب و بد شما ملاک کیفیت زندگی‌تان هستند. با تغییر سبک زندگی، جوانی‌تان را درهر سنی که هستید درخشان وزیبا با طراوت نگه دارید.اگر می خواهید راز جوان ماندن را امتحان کنید در ادامه با ایرانکده همراه باشید.

مقابله با فرایند پیری

جالب اینجاست که مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی وجود دارند که می‌توانند با فرآیندهای پیرشدن مقابله کنند.

مشخص است که برخی مواد مغذی طول تلومر را افزایش می‌دهند. تلومرها سرپوش‌های کوچکی در انتهای رشته‌های دی‌ان‌ای هستند که با پیری نسبت مستقیم دارند. همچنان که پیر می‌شویم، تلومرهای محافظ کوتاه‌تر می‌شوند و دی‌ان‌ای به خوبی سابق تولید نمی‌شود. این فرآیند منجر به شکست سلول‌ها میشود که معنای پیری است. یکی دیگر که موجب کوتاه‌شدن تلومر می‌شود، فشار اکسیداتیو است. در این فرآیند مولکول‌های بی‌ثبات به ساختارهای سلولی نظیر تلومر آسیب می‌زنند. با بالارفتن سن، بدن توانایی خود را در خنثی‌کردن مولکول‌های بی‌ثبات از دست می‌دهد.

راهکارهایی برای مقابله با پیری

تغذیه‌ سالم داشته باشید

بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف زیاد میوه‌ها و سبزی‌های تازه باعث جلوگیری از پیری پوست می‌شود. اگر درصد بالایی از مواد غذایی شما حاوی مواد قندی و کربوهیدرات پیچیده مانند نان، ماکارونی، برنج و مواد غذایی مشابه باشد، روند پیری پوست تسریع می‌شود.

ورزش کنید

همه میدانیم که ورزش برای شما مفید است، تحقیقی جدید نشان داد که ورزش می‌تواند روند پیر شدن را کندتر نماید. در دانشگاه مک مستر کانادا، محققان دریافتند که ورزش استقامتی فرایند پیر شدن در موش‌ها را کند می‌کند، در حالی که آن‌ها برای سریع پیر شدن طراحی شده‌اند. پس از چند ماه ورزش روزانه‌ی پرزحمت، این موش‌ها جوان‌تر از موش‌های نرمالی که برای سریع‌تر پیر شدن طراحی نشده بودند، به‌نظر می‌رسیدند. علاوه بر این، محققان دریافتند که پیروی از برنامه‌ی ورزشی منظم، تقریبا از پیری زودرس همه اعضای بدن موش‌ها جلوگیری می‌کند؛ در بعضی از موارد، آن عضو با ورزش کردن حتی بهتر عمل می‌کرد. به طور کلی، تحقیقات نشان داد که ورزش روزانه محافظی کامل در برابر ضعف و پیری مغز و عضله‌ها محسوب می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳

این چربی مفید از چند راه می‌تواند در سلامتی مارا تقویت کند؛ از کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی و التهاب گرفته تا بهبود سلامتی پوست و جلوگیری از درد مفاصل. پژوهشگران دانشگاه اوهایو دریافته‌اند که امگا ۳ به حفظ طول تلومرها در افراد میانسان و سالخورده کمک می‌کند. مصرف دو بار ماهی در هفته فواید بسیاری از نظر قلبی و عروقی دارد. اگر ماهی میل ندارید، در آجیل (به خصوص مغز گردو)، روغن‌های سبزیجات و تخم مرغ‌های غنی‌شده هم  امگا ۳  به فراوانی یافت می شود.

ویتامین‌های A ، C و D

این ویتامین‌ها به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و عملکرد سالم پوست و سایر ارگان‌ها را تقویت ‌می‌کنند.

ویتامین A مولکول‌های سرگردان اکسیژن را شکار و خنثی می‌کند. این ویتامین همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند که با بالارفتن سن اهمیت بسزایی می‌یابد. منابع غذایی حاوی این ویتامین شامل گوشت، مرغ، تخم مرغ و میوه و صیفی‌جات رنگ روشن نظیر پرتقال، هویج و گوجه می‌شود. حتماً در روز دو وعده از این مواد غذایی بخورید تا ویتامین A بدن‌تان تامین شود.

ویتامین C ویتامین که در مرکبات وجود دارد، برای تولید و حفظ کلاژن ضروری است. کلاژن عامل خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست است.  ویتامین D نیز از پیرشدن پوست جلوگیری می‌کند. برای تامین ویتامین D بدن می‌توانید از لبنیات و مواد غذایی غنی شده با ویتامین D یا مکمل ها استفاده کنید.

پلی‌فنول‌ها

آنها همچون ویتامین‌های A ، C و D آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند. پلی‌فنول‌ها به مقدار فراوان در چای سبز و سفید و همین‌طور انگور، دانۀ انگور و دانۀ کاکائو یافت می‌شوند.

منیزیم

 این مادۀ معدنی، نقشی کلیدی در ۳۰۰ فرآیند حیاتی بدن ایفا می‌کند. منیزیم به ماهیچه‌ها استراحت می دهد و سیستم عصبی را آرام می‌کند و از این طریق خوابیدن ما کمک می‌کند. این ماده همچنین برای تنظیم ریتم ضربان قلب، فشار خون، سنتز پروتئین، تشکیل استخوان و کنترل قند خون اهمیت دارد.

این ماده همچنین با کمک به تقویت یکپارچگی و ترمیم دی‌ان‌ای و همچنین با کاهش فشار اکسیداتیو و التهاب ممکن است بتواند به افزایش طول تلومر کمک کند. شما به صورت روزانه به ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم نیاز دارد. برای دریافت میزان کافی از این ماده، گیاهان سبز تیرۀ برگدار، آجیل، تخم‌ها، لوبیا، ماهی و غلات درسته را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

مصرف زردچوبه را فراموش نکنید

شاید شنیده باشید که زردچوبه خاصیت ضد سرطانی دارد. پژوهشگران دریافته‌اند که کارکامین (که مزۀ فلفلی زردچوبه و بوی خردلی آن را تولید می‌کند) می‌تواند مانع رشد ملانوما و انواع دیگر سرطان‌ها شود. کارکامین همچنین باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود.

به اندازه کافی بخوابید و شب بیدار نمانید

شب زنده داری به مدت طولانی و نداشتن خواب کافی می‌تواند به شدت روند پیری را افزایش داده و شما را مسن‌تر از سن‌تان نشان دهد. پس سعی کنید خوب و به اندازه کافی بخوابید تا از این طریق به ایجاد تعادل بین هورمون‌های بدن، بازیابی و سم زدایی آن ها  و نیز به گردش کافی خون در اطراف چشم خود کمک کرده و پف و خشکی اطراف آن را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا