تلسکوپ فضایی جیمز وب قلب کهکشان فانتوم را آشکار کرد

در تصویر تازه‌ای از سوی ناسا ، جزئیات خیره‌کننده جدیدی از تکه‌ای از کیهان در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از ما فاش شد.

یورونیوز نوشت: فناوری فروسرخ تلسکوپ جیمز وب که به فضا پرتاب شد، امکان دید واضح‌تری از کهکشان معروف به «فانتوم» را فراهم کرد.

ناسا و آژانس فضایی اروپا اعلام کردند

«دید تیزبین جیمز وب، رشته‌های ظریفی از گاز و غبار را در بازو‌های مارپیچی بزرگی که از مرکز این تصویر به بیرون می‌پیچد آشکار کرد.»

این دو نهاد معتبر فضایی در بیانیه‌ای گفتند: «فقدان گاز در منطقه مرکزی منظره‌ای از خوشه ستاره‌ای را در مرکز کهکشان نشان می‌دهد.»

این جرم آسمانی چرخان که به‌طور رسمی ام۷۴ (M۷۴) نام دارد در صورت فلکی حوت در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

صورت فلکی حوت نخستین بار در سال ۱۷۸۰ میلادی کشف شد. قطر آن ۹۵ هزار سال نوری است و میتوان گفت که حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره را در خود دارد.تصویر جیمز وب، زائده‌های درخشان سفید، قرمز، صورتی و آبی روشن، غبار و ستارگان را نشان می‌دهد که در اطراف یک مرکز آبی روشن می‌چرخند و همگی در پس زمینه تاریک فضای عمیق قرار گرفته‌اند.

رنگ قرمز نشان دهنده گرد و غبار است، اما رنگ نارنجی روشن نشان دهنده گرد و غبار داغ‌تر است. هسته اتمی آن و ستارگان جوان به رنگ آبی است و ستاره‌گان قدیمی‌تر به رنگ سبز و فیروزه‌ای مشخص شده‌اند. لکه‌های صورتی نشان دهنده تشکیل ستاره است.

تلسکوپ هابل پیش از این از این کهکشان عکس گرفته بوده که بازو‌های آبی و صورتی مارپیچی کهکشان را به تصویر می‌کشید، اما در عوض مرکز درخشان آن به رنگ زرد بود. هابل با استفاده از دوربین پیشرفته خود تصاویر واضحی در طول موج‌های فرابنفش و مرئی از این کهکشان گرفته بود.

کهکشان

ترکیب داده‌های تلسکوپ‌ها در طیف الکترومغناطیسی به دانشمندان کمک می‌کند تا شگفتی‌های نجومی را بهتر درک کنند.

کهکشان فانتوم

ناسا و آژانس فضایی اروپا گفتند که کهکشان فانتوم «هدف مورد علاقه اخترشناسانی است که منشا و ساختار مارپیچ‌های کهکشانی را مطالعه می‌کنند.» این دو نهاد اضافه کردند، تصویری که جیمز وب ثبت کرد به آن‌ها کمک می‌کند «درباره نخستین مراحل تشکیل ستاره در کیهان بیشتر بیاموزند» و اطلاعات بیشتری درباره ۱۹ کهکشان ستاره ساز نزدیک به کهکشان راه شیری کسب کنند.

توانایی وب برای دریافت طول موج‌های طولانی‌تر نور به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا مناطق ستاره‌زایی را در کهکشان‌هایی مانند کهکشان فانتوم مشخص کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا