عباس معروفی ، درگذشت

عباس معروفی‌‌،‌نویسنده و مدیرمسئول مجله «گردون» دهم شهریور ۱۴۰۱ در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

عباس معروفی در سال ۱۳۳۶ در تهران (بازارچه نایب السلطنه) متولد شد. دیپلم ریاضی را در دبیرستان مروی گذراند. او فارغ‌التحصیل هنرهای زیبای تهران در رشته ادبیات دراماتیک بود. حدود یازده سال معلم ادبیات در دبیرستان‌های هدف و خوارزمی تهران بود . عباس معروفی،رمان‌نویس ایرانی و خالق آثاری، چون «سمفونی مردگان» و «سال بلوا» در ۶۵ سالگی درگذشت.

در تابستان ۱۳۶۰ ساختمان کانون نویسندگان ایران توسط دادستانی انقلاب پلمب شد. عباس معروفی زیر نظر هیئت دبیران کانون (احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، باقر پرهام، محمد محمدعلی، و محمد مختاری) با شکستن پلمب، اسناد کانون را به جای امن رساند تا جان اعضای کانون محفوظ بماند.

در سال ۱۳۶۶ به عنوان مدیر اجراهای صحنه‌ای، مدیر ارکستر سمفونیک تهران، و مدیر روابط عمومی (سه سال و نیم) بیش از ۵۰۰ کنسرت موسیقی از هنرمندان مختلف کشور به اجرا درآورد که از تلاش‌های شبانه‌روزی اوست. مجلهٔ موسیقی «آهنگ» نیز به سردبیری او در همین دوران انتشار یافت.

روبروی آفتاب نخستین مجموعه داستان او

نخستین مجموعه داستان او با نام «روبروی آفتاب» در سال ۱۳۵۹ در تهران منتشر شد. پیش و پس از آن نیز داستان‌های او در برخی مطبوعات به چاپ می‌رسید.

وی که نویسندگی را با شاگردی هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرده بود، با رمان «سمفونی مردگان» به شهرت رسید و هرچند مجموعه داستان‌هایی، چون «آخرین نسل برتر» از او به جا مانده، اما او را به عنوان رمان‌نویس در ادبیات ایران می‌شناسند.

زندگی و مهاجرت

معروفی که از سال‌ها پیش به آلمان مهاجرت کرده بود ، در آن‌جا هم نویسندگی را ادامه داد. اما هیچ گاه نتوانست به عنوان یک نویسنده سرشناس ، روند داستان‌نویسی خود را ادامه دهد.

او با وجود افتخارات بزرگ در ادبیات ایران ، در پذیرش هتلی در یکی از شهرهای آلمان مشغول به کار بوده است. و زندگی خود را با کارهای ساده‌ای از جمله مدیریت شبانه هتل می‌گذراند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا