منتخب زیباترین احادیث پیامبر اکرم(ص)

1-تسلیم بودن:

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هرگاه خبری شنیدید بدان توجه کنید به منظور درک آن ، نه به منظور نقل آن. زیراخبر گزاران فراوان ودرک کنندگان اندکند.

1. عدم برتری عرب بر عجم:

«ایها الناس ان ربکم واحد و ان اباکم واحد کلکم لآدم و آدم من تراب. ان اکرمکم عندالله اتقاکم و لیس لعربی علی عجمی فضل الا بالتقوی» (تحف العقول، ص 34)

ای مردم همانا خدای شما یکی و پدر شما یکی است، همه شما از آدم، و آدم از خاک است، همانا گرامیترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست، و عرب را بر عجم فضیلتی نیست جز به تقوا.

2. وفای به عهد:

«من کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلیف اذا وعد» (تحف العقول، ص 45)

هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد پس به وعده اش وفا کند.

3. دست نوازش و محبت بر سر یتیم:

«من مسح راس یتیم کانت له بکل شعرة مرت علیها یده حسنات». (مستدرک الوسائل، ج 2، ص 616)

کسی که دست نوازش و محبت به سر یتیمی بکشد به عدد هر موئی که از زیر دستش گذشته خداوند پاداش به او عنایت می فرماید.

4.لاینال شفاعتی من آخر الصلوة بعد وقت‌ها.

کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید.

بحارالانوار، ج، 83 ص 20

5.اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین.

دو چیز را خداوند در این جهان کیفر می دهد: تعدی و ناسپاسی پدر و مادر.

6. نشانه هاى ستمكار

« عَلامَةُ الظّالِم أَرْبَعَةٌ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَ يَمْلِكُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، وَ يُبْغِضُ الْحَقَّ وَ يُظْهِرُ الظُّلْمَ.»:نشانه ظالم چهار چيز است :1ـ با نافرمانى به مافوقش ستم مى كند،2ـ به زيردستش با غلبه فرمانروايى مى كند،3ـ حقّ را دشمن مى دارد،4ـ و ستم را آشكار مى كند.

7.نشانه های ایمان :

سه چیز نشانه ایمان است:

دستگیری باوجود تنگدستی،

از حق خود به نفع دیگری گذشتن،

به دانشجو علم آموختن.

8- مهر و محبت :

به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : مهر تو در قلب مؤمنی نمی‌نشیند جز ان که هر گاه یک گامش بر صراط لغزد ؛ گام دیگرش استوار شود ؛ تا این‌که خداوند عزّوجلّ وی را به محبت تو ؛ در بهشت درآورد .

9. نماز اول وقت:

«ما من عبدٍ اهمّ بمواقیت الصّلاة و مواضع الشّمس الّا ضمنت له الرّوح عند الموت و انقطاع الهموم و الاحزان، و النّجاة من النّار» (امالی مفید، ص 88)

بنده ای نیست که اهتمام به وقتهای نماز و جایگاه خورشید (به همین منظور) داشته باشد جز آن که من (سه چیز را) برای او ضمانت می کنم: راحتی در هنگام مرگ، برطرف شدن غمها و اندوهها و نجات.

10. هدیه برای خانواده:

«من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج ولیبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعیل ومن اقر بعین ابن فکانما بکی من خشیة الله ومن بکی من خشیة الله ادخله الله جنات النعیم» (وسائل الشیعة، ج 15، ص 227)

هر کس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد [و هنگامی که هدیه را به خانه می برد]، باید قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است. و هر کس [با دادن هدیه ای ] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر کس از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا