زندگینامه نیکولا تسلا و معرفی اختراعات و تحقیقات

یک ایده جدید را نباید با نتایج فوری آن قضاوت کرد.

زندگینامه نیکولا تسلا

زندگینامه نیکولا تسلا این چنین آغاز می‌گردد: او فرزند چهارم از خانواده پنج نفره بود که دارای سه خواهر و یک برادر بود. در سال ۱۸۶۱ در دبستان سمیلجان شروع به تحصیل کرد. و پس از آن در سال ۱۸۷۰ برای تحصیل در دبیرستان به کارلوانی  نقل مکان کرد.

 در نوشته های تسلا نقل کردند که استاد فیزیک او گفته که تسلا به الکتریسیته و برق علاقه مند است. در سال ۱۸۷۵ تسلا با بورسیه در دانشگاه صنعتی گراتس اتریش مشغول به ادامه تحصیل شد. و در دسامبر سال ۱۹۷۸ تسلا ترک تحصیل کرد و مشغول به کار شد.

نیکولا مدرک دانشگاهی نگرفت اما فیزیک می دانست. در سال ۱۸۸۱ تسلا به بوداپست مجارستان نقل مکان کرد و در شرکت تلگراف و تلفن بوداپست مشغول به کار شد. و به عنوان نقشه کش در دفتر مرکزی تلگراف خدمت می کرد که طی چند ماه مرکز تلفن بوداپست به بهره برداری رسید و تسلا مدیر برق آن مجموعه شد.

 در ۱۸۸۲ تسلا برای شغل دیگری به پاریس نقل مکان کرد. و مشغول به حیطه نصب و راه اندازی سیستم روشنایی معابر شهری با استفاده از لامپ رشته ای پرداخت. تسلا در زمینه های مهندسی فیزیک و ساخت نمونه های پیشرفته مولد دینامو و الکترو موتور را تبدیل کرد.

 تسلا برای رفع مشکلات مهندسی در سایر تاسیسات ادیسون که در فرانسه و آلمان درست می شد اعزام شد.

نقل مکان به آمریکا

او بدون دریافت مدرک تحصیلی در رشته مهندسی و فیزیک تحصیل کرد قبل از اینکه به آمریکا مهاجرت کنند. در مخابرات راه دور و مهندسی برق تجربه داشت. وی در سال ۱۸۸۴ به آمریکا مهاجرت کرد او مدتی در شرکت توماس ادیسون مشغول به کار شد .

وی بعد از مدت کوتاهی به کمک حامیان مالی آزمایشگاه ها و کارخانه های احداث کرد. و محصولات الکتریکی تولید کرد که فعالیت‌های تسلا با جریان الکتریکی آغاز شد و اختلاف بر سر انتخاب جریان متفاوت یا مستقیم به عنوان استاندارد انتقال توان الکتریکی رقم خورد.

 جریان متفاوت تسلا؛ جریان مستقیم ادیسون را شکست داد و دلیل آن هم ترانسفورماتورها بودند. (جریان متفاوت امکان تبدیل ولتاژ های مختلف به هم را فراهم می‌کند)

ایشان سیل گسترده‌ای از آزمایش‌ها را با نوسان گری مکانیکی ژنراتورها لامپ ها و تخلیه الکتریکی انجام می داد. تسلا حتی تصویر برداری اولیه با اشعه ایکس را انجام داد و یک قایق با کنترل از راه دور ساخت و در نهایت تسلا بعنوان یک مخترع شهرت گرفت .

نمایان کردن اختراعاتش

اختراعات را در آزمایشگاه های خود به افراد مشهور و ثروتمند نمایان کرد. در دهه ۱۸۹۰ ایده های جدید برای روشنایی بیسیم و توزیع برق بیسیم در سراسر جهان طی آزمایش های ولتاژ و فرکانس بالا در نیویورک و کارادواسپرینگز دنبال کرد.

حدود سال ۱۸۹۳ در خصوص احتمال ارتباط بیسیم با دستگاه های خود اظهاراتی را بیان کرد. وی سعی داشت که این ایده خود را به نام برج واردن کلیف برای ارتباط بیسیم بین قاره‌ای و فرستنده برق به کار گیرد.

 اما قبل از آن که بتواند آن را به سرانجام برساند به علت نارسایی بودجه پروژه از دست رفت. بعد از این پروژه در دهه ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ مجموعه‌ای از اختراعات مختلف را با موفقیت آزمایش کرد. و بعد از این تسلا بیشتر ثروت خود را صرف تحقیقات آزمایش ها و اختراعاتش کرد و در فقر و انزوا در یکی از هتل های ارزان قیمت نیویورک زندگی می کرد .

در سال ۱۹۴۳ در نیویورک زندگینامه نیکولا تسلا پایان یافت که پس از مرگ تسلا نه تنها نام او بلکه اختراعات طرح ها و ایده های او به فراموشی پیوست. در سال ۱۹۶۰ در کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس ها به پاس خدمات وی یکاهای چگالی شار مغناطیسی در سییستم si به نام تسلا نامگذاری شد.

جریان متفاوت( AC) و موتورهای القایی

در سال ۱۸۸۶ تسلا با آلفرداس براون سرپرست وسترن یونیون و چارلزاف پک وکیل در نیویورک ملاقات کرد. جهت راه اندازی شرکت ها و ترویج نوآوری‌ها و اختراعات برای کسب درآمد اقتصادی تجربه خوبی دانستند.

 ایده های جدید تسلا تجهیزات الکتریکی از جمله نوعی ایده موتور حرارتی مغناطیسی موافقت کردند. تسلا نوعی موتور القایی برای کار با جریان متفاوت AC ابداع کرد. وضعیت این سیستم امکان انتقال به نقاط دور با استفاده از ولتاژ بالا به سرعت در اروپا و آمریکا به عنوان سیستم غالب انتقال و توزیع انرژی الکتریکی در حال گسترش بود.  این موتور از جریان چند فازی که میدان مغناطیسی دواری تولید، و برای چرخش موتور استفاده می‌کرد که آن را از تیموتاتور بی نیاز می‌کرد.

اختراعات

حدود ۳۰۰ حق ثبت اختراع در سراسر جهان را به مجموعه اختراعات خود افزود حداقل ۲۷۸ حق ثبت اختراع شناخته شد و در ۲۶ کشور به نام تسلا صادر شدند. تعدادی از حق ثبت اختراعات تسلا در آمریکا انگلیس و کانادا بود و بسیاری دیگر از اختراعات توسعه یافته تسلا تحت حفاظت حق ثبت اختراع قرار ندادند.

زندگینامه نیکولا تسلا و اختراعات

آثار ادبی

نیکولا برای مجله ها و ژورنال های نیز کتاب‌های نوشته است کتاب My Inventions and Other Writings که دیویدهچر آن را ویرایش و ترجمه کرد.

موزه نیکولا تسلا

یک موزه علمی است که در منطقه مرکزی بلاگر در صربستان قرار دارد این محل بزرگ داشت و نمایش زندگی و کار نیکولا تسلا و همچنین در منزل نمایش او اختصاص دادند.

بیش از ۱۶۰ هزار سند اصلی

بالغ بر دو هزار کتاب و مجله

۱۲۰۰ نمایشگاه فنی تاریخی یا بیشتر

بیش از ۱۵۰۰ عکس و کلیشه‌ای اصلی عکس از اشیای اصلی، ابزار ها و دستگاه های اصلی

۱۰۰۰ طرح و نقشه در آن نگهداری می شود.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا