اهمیت روابط مثبت و سالم برای خانواده

من تنها نیستم خدا با من است

روابط سالم خانواده، احساس خوب و لذت بخشی را به همراه دارد. برای ایجاد آن باید به کودکان کمک کرد تا در خانواده احساس امنیت کنند. و از این طریق اعتماد به نفس آن ها رشد پیدا می کند. زمانی می‌رسدکه به کودک اجازه دهیم تا دنیای اطرافش را کشف کند. چیزهای جدید را امتحان کند و یاد بگیرد و در کنار آن باید به کودکان خود حل مشکلات، تعارض ها، و احترام را آموزش دهیم. زیرا که این موارداز مواردی هستند که برای ایجاد روابط سالم نیاز دارند. کارهای بسیاری وجود دارد که با آن ها می توان روابط مثبت خانودگی را ایجاد کرد.

یک خانواده سالم و قوی که بین اعضای آن روابطی پایدار و مستحکم برقرار است، از کودکان بزرگسالانی مفید و ارزشمند برای رشد و تقویت جوامع فردا می‌سازد.

روابط سالم خانواده در کنار دریا

۴. در یک خانواده موفق، اعضا همیشه از یکدیگر قدردانی می‌کنند.

برای یکدیگر ارزش قائل شوید، قدردانی وسپاس از نشانه های روابط خوب خانوادگی است . برای این کار می توانید خاطرات خانوادگی خود را بگویید و یا تفاوت ها ، استعداد ها و توانایی های یکدیگر را و نقاط قوت یکدیگر را شناسایی و به کار بگیرید.

قدردانی باید دائما ابراز شود، هم به‌صورت زبانی و هم در عمل. مثلا می‌توانید به همسرتان بگویید چقدر از شام امشب لذت بردید یا بعد از آنکه کودکان‌تان آشپزخانه را تمیز کردند، به آنها بگویید: «دست بچه‌های گُلم درد نکند». می‌توانید با نوشتن یک یادداشتِ تشکر یا ارسال یک پیام کوتاه نیز احساساتتان را به آنها ابراز کنید.

 داشتن رابطه خوب با همسر :

والدین به عنوان مهم ترین الگو برای فرزندان هستند و کودکان آن چه که از رفتار والدینشان با یکدیگر می بینند را یاد می گیرند و آن ها را در ذهن خود ثبت می کنند. برای داشتن رابطه خوب در بزرگسالی برای فرزندانتان که به شکل موفقیت آمیزی عمل کند باید ابتدا والدین خودشان رعایت کنند و انجام دهند.

کودکان با دیدن مهارت های صحیح رابطه الگو برداری کنند و در ارتباط خود با دنیای اطراف آن را به کار بگیرند. همچنین این کار می تواند سبب تاثیر مثبتی در صمیمیت بین اعضای خانواده شود. زیرا که وجد تعارض و دعوا بین والدین موجب ایجاد جوی غمگین در خانواده می‌شود و آرامش رابطه را به هم می ریزد. یادگیری حل مسائل و مشکلات و تعارض ها و پیدا کردن نقطه مشترک در محیطی گرم وصمیمی و آرام می تواند در جهت داشتن روابط سالم خانواده کارآمد باشد.

وجود برخی مشکلات ارتباطی والدین با کودک و نوجوان به دلیل تغییرات رشدی آن ها ممکن است که تا حدودی طبیعی باشد اما در صورتی که می خواهید رابطه شما با فرزندانتان موفق باشد می توانید از مراکز مشاوران کمک و راهنمایی دریافت نمایید.

اولویت اول با خانواده

وقت‌گذرانی با اعضای خانواده به دور از حواس پرتی‌هایی هم‌چون تلویزیون، تلفن و شبکه‌های اجتماعی حامل این پیام است: که حفظ خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است و بر همه چیز اولویت دارد. انجام کارهای ساده در کنار یکدیگر مانند صرف غذا، آشپزی، بازی، خواندن آهنگ و داستان و تماشای فیلم پیوندهای عمیق و صمیمی بین اعضای خانواده ایجاد کند. پیشرو کردن کودکان در انجام هر یک از فعالیت‌های خانوادگی سهم بسزایی در رشد فکری، روانی و شخصیتی آن‌ها دارد.

ابراز احساسات و برقراری ارتباطات مؤثر

روابط سالم خانواده در کانون گرم

نشان دادن محبت، عشق و تأیید در خانواده با در آغوش کشیدن و بوسیدن یکدیگر، استفاده از الفاظ نرم و دلنشین و تشویق لفظی یا عملی بسیار ضروری است و نقش بسزایی در ایجاد احساس نزدیکی، صمیمیت و اعتماد ایفا می‌کند. این احساس نه تنها باعث می‌شود اعضا احساس ویژه کنند بلکه باعث می‌شود به شکل‌گیری فضای گرم و دلسوزانه در خانه نیز کمک کنند. ارتباطات کلامی نیز دلالت بر این دارد که هر یک از اعضای خانواده در مسائل خانوادگی حرفی برای گفتن دارد و منجر به ایجاد احساس حمایت و درک متقابل اعضا می‌شود که نتیجه آن به وجود آمدن روابط عاطفی ناگسستنی است.

کلام آخر

اگر زمان زیادی را با خانوده‌تان سپری کنید، ارتباطاتتان تقویت می‌شود. هنگامی که با جدیت به‌دنبال ایجاد یک رابطه‌ی موفق باشید، نیاز به بخشش و حل اختلافات را احساس می‌کنید.

اگر اعضای خانواده‌ی شما کم‌کاری می‌کنند، ناامید نشوید. هیچ انسانی کامل نیست. مهم‌ترین نکته این است که شما برای داشتن روابط خانوادگی خوب، تلاش می‌کنید. شناخت ویژگی‌های خانواده موفق، اولین گام است.

درمورد بخش‌هایی که در آنها ضعف دارید، جلسات خانوادگی ترتیب دهیدو از همه مهم‌تر، از خداوند کمک و هدایت بخواهید تا به‌عنوان یک خانواده، بهتر عمل کنید.

این کار مستلزم عزم، تعهد و تلاش شماست اما درنهایت، خانواده‌ی قوی‌تری خواهید داشت که قطعا ارزش تلاش کردن را دارد.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا