توصیه های مفید برای آشپزی و تغذیه

ایرانکده برای شما بهترین توصیه ها را در زمینه آشپزی و تغذیه داردکه باعث می شود تا سالم زندگی کنید و بیماری هم نگیرید.می دانیم که عامل اول سرطان تغذیه است. فکر سالم در بدن سالم است. در غیر این صورت، شما نه می توانید درست فکر کنید و نه برای خود و دیگران، تصمیم های راهگشا بگیرید. بسیاری از افراد باظاهر سالم و زیبا، اما مشکلات جسمی متعددی دارند.

در عصری که انسان ها اسیر فناوری اطلاعات، ارتباطات، شبکه های اجتماعی و نشتسن های پی در پی هستند و آلودگی هوا، غذاهای چرب، پر نمک و شیرین، سلامت عمومی را به شدت تهدید می کند، حفظ سلامت جسمانی کار مشکلی به نظر می رسد.طبق اعلام معاون زیر بهداشت، ۴۷ میلیون ایرانی تغذیه نا سالم دارند؛ بدین معنا که الگوهای مصرف خوراکی و آشامیدنی درست نیست.

مصرف نمک در وضعیت هشدار

آشپزی و تغذیه و عکس مصرف نمک و نمکدان

یکی از دلایل مهم ابتلاء به فشارخون، مصرف زیاد نمک است، مردم ایران تقریباً دو برابر مقدار کافی نمک مصرف می‌کنند. در حالی که تمام افراد کمتر از ۵۰ سال، باید در طول روز، کمتر از ۵ گرم معادل حدود یک قاشق مرباخوری، نمک مصرف کنند. البته منظور از مصرف نمک، کل نمک موجود در مواد غذایی است که وارد بدن می‌شود.

میزان مصرف نمک روزانه برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی، کمتر از ۳ گرم معادل نصف قاشق مرباخوری در طول روز است. البته در پیشگیری از پرفشاری خون، حتماً باید به نمک پنهان یا سدیم موجود در مواد غذایی مانند فست فودها، سس‌ها، شور و ترشی‌ها، تنقلات مانند چیپس، پفک و آجیل توجه کرد و مصرف زیاد اینها می‌تواند زمینه بروز فشار خون بالا را فراهم کند.

خوردن میوه و سبزی جات و کم کردن فست فودها

آشپزی و تغذیه و عکس میوهجات و صیفی جات

مصرف روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات به عنوان یکی از عوامل مؤثر در پیشگیری از فشار خون بالا یاد کرد. در طول روز با مصرف حداقل ۲ عدد میوه و ۳ واحد سبزی، صیفی و سالاد در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام می‌توان از ابتلاء به فشار خون بالا، پیشگیری کرد چون میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم و منیزیم هستند.

انواع ساندویچ، پیتزا، سوسیس و کالباس، حاوی مقدار زیادی نمک و چربی هستند. بنابراین مصرف بی رویه فست فودها می‌تواند خطر ابتلاء به فشارخون بالا و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

مصرف ناکافی شیر و لبنیات به عنوان یک عامل خطر می‌تواند در بروز فشار خون بالا تأثیرگذار باشد چون شیر و لبنیات حاوی و منبع عمده کلسیم هستند و در مواردی که کمبود دریافت کلیسم ایجاد می‌شود، خطر ابتلاء به پرفشاری خون بالا می‌رود. مصرف کلسیم در بروز فشارخون بالا، نقش دارد.

استفاده از مواد غذایی سالم با ارزش غذایی بالا، مهارتی در سبک زندگی سالم است.

عسل ،ماده غذایی مفید در پیشگیری از سرماخوردگی و برای سلامتی است. در طب سنتی، مخلوطی از عسل، آب ولرم، آب لیمو، آویشن و عسل، اثر سینرژیک یا تقویتی دارد و در پیشگیری و درمان سرما خوردگی تاثیر گذار است .برخی ادویه ها مانند زنجبیل نیز در بهبود سرماخوردگی نقش مفیدی ایفا می‌ کنند. برای بالا بردن ایمنی بدن از خوردن لبنیات به خصوص ماست پروبیوتیک‌ غافل نشوید.

تمام راهکارهای خیلی ساده و ارزان دشمن چاقی و دشمن اعتیاد به مصرف داروهای شیمیایی بوده و زندگی سالم را برای فرد به خصوص در زمستان به همراه دارد.

داشتن برنامه غذایی سالم:

نکته اصلی برای داشتن یک برنامه غذایی سالم محاسبه کالری مصرفی در مرحله اول است برای این کار می توانید در ابتدا از برنامه های کالری شمار استفاده کنید.

برای دریافت این موضوع باید آگاهی درستی از وضعیت سوخت‌وساز بدنی خود داشته باشید.

توجه داشته باشید که اگر شما بیش از میزان موردنیاز بدنی‌تان خوراکی و نوشیدنی مصرف کنید انرژی مازاد به‌صورت چربی‌های اضافه در بدن شما ذخیره می‌شود.

همچنین شما برای داشتن یک برنامه غذایی مطلوب باید طیف گسترده‌ای از مواد مغذی و خوراکی‌ها را در نظر بگیرید.

در برنامه غذایی خود چه بگنجانیم؟

-تنظیم وعده‌های غذایی خود را بر اساس کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند و با فیبر بالا

-میوه و سبزیجات ارکان اصلی یک برنامه غذایی اصولی و سالم

-در برنامه غذایی خود ماهی‌ها را جدی بگیرید مخصوصاً ماهی‌های روغنی

-حذف چربی‌های اشباع‌شده و شکر

-قند و شکر، خوشمزه‌های خطرناک

-نمک کمتر، برنامه غذای سالم‌تر

-فعال باشید و وزن سالم داشته باشید

-اجازه ندهید احساس تشنگی داشته باشید.

-صبحانه را حذف نکنید.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا