معرفی کشور مصر و اهرام ثلاثه

     ایرانکده در آشنایی با کشور مصر شما را همراهی می‌کند .یکی از کشورهای شمال شرقی آفریقا محسوب می‌شود که از سمت غرب با لیبی و از سمت جنوب با سودان همسایه است. این کشور از سمت شمال با دریای مدیترانه هم مرز است و از سوی شبه جزیره سینا با اسرائیل و در نوار غزه با فلسطین مرز زمینی دارد.

تاریخ طولانی این کشور سبب شد که آثار باستانی زیادی در آن وجود داشته باشد. معروفترین این آثار اهرام هستند که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته می‌شوند.

سابقه تاریخی این کشور به چهار هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. در سال ۱۷۹۸ ناپلئون به آن لشکرکشی کرد و در سال ۱۸۰۵ میلادی محمدعلی پاشا از طرف دولت عثمانی حاکم آنجا شد و سلسله جدید مصر را تشکیل داد.

مصری‌ها کانال سوئز را که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند،  در سال ۱۸۶۹ ساختند. این کشور در سال ۱۹۱۴ تحت سلطه انگلیس درآمد.

سرانجام در سال ۱۹۲۲ استقلال خود را به دست آورد. در سال ۱۹۵۳ برقراری حکومت جمهوری در مصر رسما اعلام شد

حکومت مصر

حکومت در این کشور جمهوری است و رئیس آن رئیس جمهور است. رئیس جمهور هر شش سال یک بار با رای مردم انتخاب می‌شود.

در سال ۲۰۰۵ رفراندومی در این کشور برگزار شد تا تغییری در قانون اساسی ایجاد شود. بر اساس نتیجه این رفراندوم رئیس جمهور از میان چند کاندیدا انتخاب می‌شود. پیش از آن شورای مردمی رئیس جمهور را انتخاب می‌کرد و مردم در رای گیری به او رای مثبت یا منفی می‌دادند.

نخست وزیر رئیس دولت است که او و کابینه را رئیس جمهور تعیین می‌کند.

شورای مردمی که در مصر با نام مجلس الشعبی از آن یاد می‌کنند ۴۵۴ کرسی دارد که ۴۴۴ نماینده آن با رای مردم و ۱۰ نماینده با رای رئیس جمهور تعیین می‌شوند. دوره نمایندگی این مجلس پنج ساله است.

مجلس مشورتی یا الشورا تنها نقش مشورتی دارد. این مجلس از ۲۶۴ نماینده که ۱۷۴ نفر از آنها با رای عمومی و ۸۸ نفر از آنها با نظر رئیس جمهور تعیین می‌شوند، تشکیل شد.

اقتصاد در مصر

کشور مصر

کشور مصر در سال سال ۲۰۲۰ رشد.۲۶ درصدی داشت و تولید ناخالص داخلی در این کشور به ارزش ۳۳۲.۹۰ میلیارد دلار اعلام شد. در این کشور در حدود ۲۸ میلیون نفر مشغول به کار هستند ارزیابی‌ها نشان می‌دهد وضعیت تولید ناخالص کشور مصر بیش از ۳۲ درصد در بخش کشاورزی ارزیابی گردید. در مصر روزانه ۶۸۸ هزار و ۱۰۰ بشکه نفت تولید می‌شود.

کشور مصردر فهرست رتبه 21 گاز طبیعی می باشد و در طول سال نیز ۷۶.۴۰ میلیارد متر مکعب نیز گاز تولید می‌شود. محصولات صادراتی در کشور مصر بیشتر شامل نفت خام و محصولات پتروشیمی است و البته که پنبه و منسوجات و آهن‌آلات نیز از این کشور به سایر کشورها صادر می‌شود.

به بخش‌های صادراتی مصر مانند آهن‌آلات و همینطور مواد شیمیایی نیزمی توان اشاره داشت. محصولات وارداتی مصر بیشتر شامل ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد غذایی است. همینطور مواد شیمیایی و چوب و الوار نیز از دیگر موارد وارداتی ارزیابی می‌شود. وضعیت اقتصادی مصر به طور جدی دنبال می‌شود و البته که وضعیت نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه در مصر به ارزش ۷.۷۰ درصد ارزیابی شد. وضعیت تولید ناخالص داخلی در مصر به ارزش مشخص دنبال می‌شود. تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

وضعیت تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور رشد ۳ درصدی داشته است. تولید ناخالص داخلی از کشاورزی در مصر رشد ۱۲ درصدی دارد، وضعیت تولید ناخالص داخلی از ساخت و ساز در این کشور به ارزش ۱ درصدی ارزیابی کردند. اقتصاد مصر وابسته به بخش تولید ناخالص داخلی از حمل و نقل عمومی با رشد ۴ درصدی ادامه دار است.

مذاهب و فرهنگ در مصر

کشور مصر

اسلام دین رسمی در کشور مصر است و مسلمانان مصر سنی هستند و این کشور مرکز تحقیقات اسلامی بوده است و دانشگاه الازهرِ قاهره یکی از معروف‌ترین مؤسسات آموزش اسلامی در جهان به شمار میرود. مسلمانان کشور مصر شیخ‌های الازهر را بالاترین مقامات مذهبی می‌دانند

زبان رسمی و نوشتاری کشور مصر، زبان عربی می باشد اما زبان گفتاری نیز لهجه خاصی از عربی می باشد. علاوه بر زبان عربی، زبان انگلیسی و به نسبت کمتری زبان فرانسه در زمینه های تجاری و آموزشی این کشور مورد استفاده قرار می گیرند. تمدن مصر از قدیمی ‌ترین تمدن‌ های بشر است و بسیاری از پیشرفت ‌های علمی بشر ریشه در این کشور دارد. این کشور با تمدن 3000 ساله به جهت توانایی در معماری و استفاده از رودخانه نیل برای اهداف کشاورزی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در زمینه فرهنگ به اوج خود رسید.

نمای فرهنگی کشور مصر تحت تاثیر عواملی چون اسلام و مسیحیت فرآیند مدرنیزه سازی کشور که از اوایل قرن 19 میلادی آغاز گردیده و بالاخره جبهه گیری علیه فرهنگ آمریکایی و تمایل به سمت اسلامی سازی فرهنگ کشور قرار دارد

آب و هوا در کشور مصر

هوای کشور مصر تقریبا در تمام فصل ها غبار آلود می باشد. علاوه بر گرد و غبار، ذرات معلق شن نیز هوای بیابانی مصر را همراهی می کنند. آب و هوای مصر در نقاط مختلف متفاوت است در تابستان در صحراها هوا گرم و در سایر نواحی خشک و مرطوب است

جاذبه های گردشگری در مصر

کشور مصر به خاطر تمدنی قدیمی و داشتن بناهای معروفی مانند اهرام جیزه، مجسمه ابوالهول بزرگ و معابد باستانی اقصر با قدمت هزاران سال در جهان شهرت دارد.

اهرام جیزه

کشور مصر

حومه جنوب غربی قاهره قرار دارد، یکی از جذاب ‌ترین و مشهور ترین بناها در مصر شناخته می شود. اهرام جیزه در مصر طی سه نسل یعنی توسط خوفو، خفرع و منکورع ساختند. اهرام بزرگ خوفو یکی از بهترین اهرامی است که دارای 139 متر ارتفاع می باشد. این هرم بلندترین هرمی است که توسط بشر ساخته شد و یکی از عجایب هفتگانه محسوب می شود

رود نیل

کشور مصر

سفر دریایی در رودخانه‌ی نیل یکی از جاذبه‌های اصلی در مصر است. رود نیل از زمان مصر باستان بسیار مشهور بوده است. هیچ راهی بهتر از رودخانه‌ی نیل برای ردیابی تاریخ مصر نخواهد بود. تقریبا تمام کشتی‌های کروز مصر سفر خود را از طریق مسیر اقصر اسوان انجام می‌دهند زیرا این مسیر امن، خوش منظره و زیبا است.استفاده از قایقی چوبی به نام فلوکه، می‌تواند سفری پرماجرا برای شما فراهم کند. فلوکه قایقی است که از دوران باستان در رود نیل مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگرچه فلوکه همانند کشتی کروز راحت و آرام نیست اما تجربه‌ی سواری در یک قایق هزار ساله می‌تواند بسیار جذاب باشد.

ابو سمبل

کشور مصر

ابو سمبل یک اثر باستان شناسی دارای دو معبد برش داده شده از سنگ در جنوب مصر و در ساحل غربی دریاچه ناصر می باشد. معابد دوقلو در اصل از کوهستان و در زمان سلطنت فرعون رامسس بزرگ در سده‌ سیزدهم پیش از میلاد کنده کاری شده بودند. این مجتمع در سال 1960 به دلیل جلوگیری از فرو رفتن در زیر آب جابه جا شد.

مسجد احمدبن طولون

کشور مصر

این مسجد یکی از قدیمی‌ ترین مساجد در شهر قاهره می باشد. این بنا توسط احمد بن طولون، فرماندار عباسی مصر ساخته شد. این مسجد در وسط یک حیاط بزرگ ساخته شده و در هر چهار طرف دارای تالارهای سر پوشیده می باشد. مناره‌ این مسجد طبق مناره‌ بزرگ سامرا به شکل حلزونی ساخته شده است


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا