همه چیز درباره طراحی دکوراسیون

تاریخچه طراحی دکوراسیون

در گذشته طراحی دکوراسیون مانند امروزه نیست.افراد با نقاشی کردن، طرح و نقش جذابی به غارهای خود می دادند. 
افراد ملل شرق، علاقه زیادی به دکوراسیون داخلی دارند. ذوق و شوق آن ها به مبلمان و تزیینات چینی، فرش های ایرانی، صدف کاری ژاپنی و دیگر مجسمه ها و نقاشی و طرح های رنگی است که نشان دهنده جذابیت فضای زندگی شان است. در همه جای دنیا سبک دکوراسیون چه در شرق چه در غرب نیز متفاوت است.

تعریف دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون عکس شومینه
دکوراسیون داخلی

هماهنگ سازی که برای به جلوه درآوردن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیا در یک اتاق یا یک ساختمان طراحی شده است.

با احتساب این موضوع همه ما زمانی که به چیدمان منزل و تزئین نمودن آن مشغولیم به نوعی در حال پیاده سازی دکوراسیون داخلی هستیم. دکوراسیون داخلی همانند تمام علوم و هنرهای دیگر اصول و سبک وسیاقی دارد که بر اساس المان‌های متفاوت از جمله سلیقه و نیازهای دوران های مختلف دستخوش تغییراتی می گردد.

دکوراسیون داخلی که زیر مجموعه معماری داخلی محسوب می گردد در واقع به معنی خلق فضاست فضایی که در عین حال که زیباست، کارایی بالایی نیز داشته باشد و بتواند تمام نیازهای کاربران را برطرف نماید.

طراح دکوراسیون داخلی عموما حس زیبایی شناسی را با اصول و ارکان تخصصی معماری داخلی ادغام می نماید و در نهایت فضایی ایجاد می کند که معرف نیازها، هویت و خواسته های مخاطبان باشد.

قانون دکوراسیون :

-حذف تابلوهای کوچک از دیوارهای بزرگ منزل
-برای بهترین چیدمان در منزل باید تابلوهای کوچک بر روی دیوارهای بزرگ را حذف کنیم با این کار دیوار خانه کوچک به نظر می رسد. استفاده از تابلوهای دو سوم عریض تر از دیوار مناسب می باشد تا یک دکوراتیو به حساب آید.
-استفاه از تعداد نور مناسب در منزل
-استفاده از نورهای زرد ، میزان گرما و زردی به رنگ اضافه می‌کنند. در واقع، نورهای سفید سبب اضافه شدن کمی رنگ آبی به دیگر رنگ ها می‌شود

عناصر مهم در دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون و مبل کوسن و فرش

هنر دکوراسیون داخلی فقط به چیدن اشیا و اثاثیه محدود نمی شود و عناصر دیگر هم دخالت دارند. علاوه بر عوامل رنگ ، نور و چیدمان مبلمان ها ، روحیه افراد محیط و نیازهای آن ها به دقت بررسی می شود.

سبک های مختلف دکوراسیون داخلی :

برای طراحی داخلی اولین اقدام داشتن اطلاعات درباره انواع مختلف سبک های دکوراسیون است . سبک‌های متفاوت شامل مدرن، مینیمال، اسکاندیناوی و صنعتی و … می‌باشد که فرق های هم باهم دارند و هر کسی به علاقه خود در چیدن آن ها را برای محیط زندگی خود استفاده می‌کند.

1-سبک دکوراسیون مدرن :

دکوراسیونی که معمولا به یک خانه با رنگی ساده و منظم مثل استیل و شیشه طراحی شود مدرن می‌گویند. در این دکوراسیون عواملی مانند سادگی در همه جای منزل قابل دیدن است و از ویژگی های سبک مدرن صاف، صیقلی و براق و شفاف دخالت دارند.

2- سبک دکوراسیون امروزی :

سبک مدرن و امروزی دو سبک مختلف می‌باشد و اغلب به جای هم استفاده می‌شود. فرق بین آن ها در سبک مدرن شیوه طراحی است که از قرن بیستم شروع می‌شود.
از جهتی دیگر سبک امروزی انعطاف پذیری بالایی دارد و تعهد چندانی به سبک خاصی ندارد. در دکوراسیون امروزی راحتی در فضا موجود است. 
بر عکس سبک مدرن فضای چیدمان راحتی در آن وجود ندارد و احساس نزدیکی بیشتری به مخاطب انتقال می‌دهد.

3- سبک دکوراسیون مینیمال

مینیمال به معنای سادگی و نبودن عنصرهای اضافی از محیط است و یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی است. در سبک مینیمالیست استفاده از پالت های رنگی مجاز می باشد و وسایل استفاده شده براق نمی‌باشد. در اصل سفید یکی از رنگ های پرکاربرد رنگ در این سبک است.

4- دکوراسیون صنعتی

ایده سبک دکوراسیون ریشه در دوره انقلاب صنعتی اروپا دارد و منازل شهری قرن 17 و 18 میلادی در اروپا می باشد. در این نوع سبک استفاده از آجر و یا چوب در ظاهر دکوراسیون پرکاربرد است . یک خانه طراحی شده به روش صنعتی از یک روش استفاده شده از ساختمان صنعتی است.

5- سبک دکوراسیون اسکاندیناوی :

در طراحی اسکاندیناوی وسایل بکاربرده در خانه همانند مبلمان از یک اثر هنری است. این نوع سبک به سبک مینیمال نزدیک می باشد در اصل سبک مینیمال بیشتر ویژگی خود را از سبک اسکاندیناوی مدرن می گیرد.

6- سبک دکوراسیون فرانسوی :

در سبک دکوراسیون فرانسوی از رنگ های گرم و ملایم بیشتر استفاده می‌شود. در میان انواع دیگر از سبک‌های دکوراسیون داخلی استفاده از ظرف‌های چینی نسبتا سنگین و ضخیم است.

تفاوت های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

گرچه هر دو بخش های مشترکی با هم دارند و هدف همه آنها بهبود کیفیت زندگی از طریق بهبود فضاست ، اما مترادف هم نیستند. طراحی داخلی منزل و دکوراسیون داخلی منزل دو واژه ای هستند که معمولا با یکدیگر اشتباه می‌گیرند اما حقیقت این است که نمی توان این دو واژه را به جای هم به کار برد. شباهت های زیادی بین این دوشغل وجود دارد، آنقدر که سخت است بتوان گفت مرز مشخص بین این دو حرفه چیست. طراحی داخلی تخصصی است که نیاز به تمرین و آموزش رسمی دارد. تخصص در این شغل با مطالعه رنگ ها و پارچه ها، تمرینات طراحی با استفاده از کامپیوتر (CAD)، ترسیم، برنامه ریزی فضایی، طراحی مبلمان، معماری و غیره به وجود می آید.

در طرف مقابل دکوراتورها کسانی هستند که تنها با سطح ظاهری فضا سرو کار دارند. اغلب آنها دوره های تخصصی را می‌گذرانند و آموزش می‌بینند.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا