همه چیز درباره بیت کوین

بیت کوین چیست؟

داستان  از سال ۲۰۰۸میلادی با انتشار مقاله‌ای درخصوص نوعی از پول الکترونیکی‌به نام بیت کوین در آن معرفی شده بود آغاز شد. ساتوشی ناکاموتو که هویت ناشناسی دارد آغازگر انقلابی بود که بعدها ‌ به خبر اول رسانه‌ها منجرشد . اولین ارز دیجیتالی بود که در دنیا آغازگر جریان غیرمتمرکز سازی شد.

دلیل مخفی بودن هویت ناکاموتو؟؟

یکی از علتهای احتمالی، خطرجانی ساتوشی ناکاموتو به دلیل به وجودآوردن بیت کوین است و ایرانکده قصد دارد که در ادامه به بیان ویژگی‌های بیت کوین بپردازد همچنین این نوآوری اقتصادی قابلیت کنار زدن بانک‌های بزرگ و موسسات مالی را دارد و به همین دلیل از همان ابتدا دشمنان زیادی می‌توانسته داشته باشد.

تاریخچه پول

هزاران سال پیش  پس از آنکه انسان‌های غارنشین شروع به دامپروری و کشاورزی کردند، با مشکلات جدیدی روبرو شدند. نیاز به نیازهای اولیه از قبیل غذا و خوراک برای انسان‌های اولیه که مهمترین نیاز آن‌ها به شمار می‌رفت، اغلب با شکار و یا پرورش میوه‌ها و گیاهان برطرف می‌شد. با شروع دامداری و پرورش حیوانات، و از سوی دیگر کشاورزی و کاشت و پرورش گیاهان خوراکی، محصولاتی که به دست انسان‌ها پرورش و تولید می‌شد نیز افزایش یافت. با افزایش این محصولات و با توجه به اینکه تعدادی از این مواد غذایی دارای طول عمری بودند که پس از گذشت این زمان فاسد می‌شدند، انسان به مبادله کالا با کالا روی آورد که آغازی برای پیدایش پول بود.

مبادله کالا با کالا نیز مشکلاتی داشت مانند حمل کالاهای مورد معاوضه دشواربودو همچنین اختلاف در ارزش آن‌ها یکی دیگر از مشکلات بود. همین مشکلات سبب ایجاد ابزار واسطه‌ای به نام پول شد که شکل آن در طول زمان بارها تغییر یافت.

مردم هرمنطقه ازاین کره خاکی از پول‌های مخصوص منطقه خودشان که اغلب به طور مستقیم از طبیعت آن منطقه به دست آمده بود، استفاده می‌کردند. در برهه‌ای از تاریخ، از نمک و صدف‌های دریایی و  پنبه به عنوان ابزار واسطه‌ای که ارزش کالا‌های مختلف را مشخص می‌کرداستفاده می شد.

این چرخه پول همینطور ادامه داشت تا اینکه به سکه‌های فلزی طلا و نقره رسید این فلزات به دلیل استقامت، محدودیت منابع و اینکه جعل‌ کردن آن‌ها سخت بودو بیش از هزار سال به عنوان پول در امپراتوری‌ها و حکومت‌های مختلفی که روی سکه‌ها عکس پادشاهانشان حک شده بود، استفاده شدند. اما سکه‌های فلزی هم دشواری های خاص خودشان را داشتند، حمل آن‌ها به دلیل وزنشان چالش این سکه‌های فلزی بود. راه‌حل مشکل حمل کردن سکه‌های فلزی باعث شد مراکزی به وجود بیاید  که سکه را دریافت کرده و رسید و اسناد کاغذی به تجار میدادند و همچنین با همان رسید ها میتوانستند سکه های فلزی دریافت کنند.

کنترل بیت کوین دست کیست؟

بیت کوین بر خلاف پول‌های رایج که عرضه و توزیع آن‌ها در اختیار دولت‌هاست، تحت کنترل هیچ فرد، گروه و یا سازمانی نیست. کسانی  که به این شبکه ارز دیجیتال وارد میشوند باید کلیه قوانین به صورت کدهای برنامه نویسی قابل مشاهده درشبکه را بپذیرند.

بیت کوین چه هدفی را دنبال میکند؟

هدف اصلی  بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. برای همین آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست. درواقع کنترل و انتقال آن را تنها مالکین با کلمه عبورویژه‌ای دسترسی به انتقال یا خرج کردن آن را دارند.

پشتوانه بیت کوین چیست ؟

به صراحت میتوان گفت بیت کوین هیچ پشتوانه ای ندارد!

بیت کوین همانند پول‌های امروزی توسط طلا یا کالایی قابل مبادله، پشتوانه‌سازی نشده است. ارزش بنیادین بیت کوین و ارزهای بی‌پشتوانه از اعتماد مردمی ناشی می‌شود که به ارزش آن‌ها اعتقاد دارند.

بیت کوین چگونه ارزش‌گذاری می‌شود؟

ارزش بیت کوین توسط فرد یا گروه و سازمانی مشخص نمی‌شود. همانطور که قیمت طلا در بازارهای جهانی براساس عرضه و تقاضا تعین میگردد قیمت بیت کوین نیز در صرافی‌ها و کارگزاری‌ها بر اساس دو عامل اصلی عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.وقتی  نیروی عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ها در جهت نزولی، تا زمانی که دوباره میزان تقاضا برابر با عرضه شود.

ازطرفی می‌توان از آن یک ارز بنیادین نیزنام برد که مقدار آن با توجه به وضعیت شبکه‌اش و هزینه‌ای که ماینرها برای استخراج یک واحد از آن صرف می‌کنند، به دست می‌آید. با وجود شیوه‌های ارزش‌گذاری مختلف، در نهایت قیمت آن توسط عرضه‌ای که می‌تواند از سوی استخراج‌کنندگان باشد و یا تقاضایی که از سوی سرمایه‌گذاران شکل گرفته‌ است، تعیین می‌شود.

برخی ازویژگی های بیت کوین

حمل آسان تر نسبت به پول فیزیکی و طلا و فلزات گرانبها

قدرت در دست یک شخص واحد نیست

غیرقابل جعل بودن آن

محدود بودن آن

ناشناس بودن تراکنش ها

غیر قابل برگشت بودن تراکنش ها

غیر قابل سانسور

امکان بیش از یک بارخرج کردن در آن وجود ندارد

امکان تراکنش در هرزمان و مکان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا