جدیدترین اخبار تغییرات کنکور ۱۴۰۲ سازمان سنجش

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ واکنش نماینده مجلس شورای اسلامی را در پی داشت.

سازمان سنجش منتشر شد که طبق آن کنکور ۱۴۰۲ در نیمه اول تیرماه و نیمه دوم دی‌ماه برگزار می‌شود. ثبت‌نام آزمون دو بار، اما پذیرش یک‌بار انجام می‌شود.

سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می‌شود؛ هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت. اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت، اما تنها یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود.

این نمره به اضافه سوابق تحصیلی نمره کل را تشکیل می‌دهد تا داوطلب براساس گروه آزمایشی انتخاب رشته کند.

دروس عمومی در قانون جدید حذف شد؛ در واقع این دروس از آزمون سراسری حذف و به آزمون‌های سوابق تحصیلی منتقل می‌شوند.

تغییرات کنکور بی‌توجهی به عدالت است.

طی روزهای گذشته مهدی اسماعیلی درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مجلس به‌دنبال مدیریت کنکور بود. اما یک‌باره شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ورودی ناصحیح به این موضوع داشت؛ وضعیتی که براساس مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی ایجاد نمودند استرس دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در مجلس به رئیس‌جمهور گفتیم به موضوع ورود پیدا کند و اجازه ندهد شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌محابا به کنکور وارد شود. هم‌اکنون این بحث که نظام آموزشی کشور نتوانسته است عدالت آموزشی را محقق کند. به‌عنوان یک دغدغه مطرح است و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عدالت آموزشی بی‌توجه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است توانایی برگزاری امتحانات نهایی را ندارد. این زیرساخت هنوز در وزارت آموزش و پرورش فراهم نیست.

مصوبه جدید می‌تواند منجر به تقویت مافیای کنکور شود. طبقات متوسط و ضعیف جامعه آسیب خواهند دید و در نهایت خروجی مصوبه به‌نفع دهک‌های بالاتر است.

اخطار به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

وی گفت: به شورای عالی انقلاب فرهنگی اخطار دادیم اگر مصوبه را پس نگیرند مجلس ورود و طرحی را آماده می‌کند، به آن‌ها هشدارهای لازم را برای ایفای حقوق دانش‌آموزان دادیم.

با تغییرات کنکور عدالت رعایت نمی‌شود

علیرضا میرصالح‌مهابادی برخی موارد مطرح شده در مصوبه تغییرات کنکور را مفید می‌داند و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخی از موارد عنوان شده در این مصوبه هنوز تجربه لازم را ندارد. در رابطه با برگزاری آزمون سال ۱۴۰۲ سازمان سنجش اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه کنکور ۱۴۰۲ هم مانند سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، منتشر کرد ولی در روزهای بعد مصوبه تغییر کنکور ۱۴۰۲ ابلاغ شد. که نشان دهنده تضاد و وجود نداشتن هماهنگی بین مسئولان مربوطه و نبود پختگی در این اقدام است.

مدرس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی شهرداری مهاباد تصریح می‌کند: نبود هماهنگی بین گفته‌های مسئولان مربوطه باعث سردرگمی داوطلبان می‌شود و کماکان نمی‌دانند کدام یک از شرایط را برای آمادگی خود مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به جایگزینی نمرات کلاس دوازدهم دانش‌آموزان در کنکورمی‌گوید: با توجه به نبود نظارت کافی بر همه مدارس امکان تضییع حق دیگر دانش‌آموزان در این بخش وجود دارد که سبب می‌شود آن‌گونه که باید عدالت رعایت نشود.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا