هدیه ازدواج سازمان تامین اجتماعی

طبق ماده ۸۵ قانون تأمین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که برای بار اول تشکیل خانواده می‌دهند، پرداخت می‌شود.

به گزارش فرارو؛ بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در هنگام ازدواج اول، هدیه نقدی ازدواج معادل «یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه» دریافت می‌کنند . اگر زن و شوهر هر دو بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به هر دو نفر پرداخت می‌شود.

میزان کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ و در صورتی‌که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

چه کسانی می‌توانند هدیه ازدواج از تامین اجتماعی بگیرند؟

یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است؛ به نحوی که بیمه‌شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد.

از دیگر شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی این است که در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.

همچنین بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده‌اند و در زمان ازدواج شرایط فوق را داشته‌اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

مدارک لازم برای دریافت هدیه ازدواج

برای ارائه درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج، بیمه‌شدگان متقاضی می‌توانند با ورود به این سامانه به آدرس: es.tamin.ir درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.

چک لیست مستندات مورد نیاز برای پذیرش درخواست هدیه ازدواج:

  • اصل عقد نامه و کپی تمام صفحات آن
  • اصل و کپی صفحات اول و دوم شناسنامه عروس و داماد متقاضی هدیه ازدواج
  • تعهد کتبی زوجین مبنی بر بار اول ازدواج
  • دفترچه بیمه درمان تامین اجتماعی. دفترچه بیمه نشان‌دهنده شرایط زمانی و مدت زمان بیمه زوجین برای اخذ حمایت مالی ازدواج خواهد بود.

در نهایت، پس از تهیه مدارک لازم، آگاهی از چگونگی ثبت نام و مراحل آن ضرورت می‌یابد.

چگونه ثبت نام کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی را انجام دهم؟

با توجه به اینترنتی شدن بیشتر امور، سازمان تامین اجتماعی نیز خدمات گسترده‌ای در بستر آنلاین خدمات غیرحضوری خود ارائه کرده است. این بستر اینترنتی، همه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی را در یک درگاه جامع گرد هم آورده است.

در صورت تمایل به استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری، باید پس از ثبت نام در این سایت، نام کاربری و رمز عبور خود را با پیمودن مراحل احراز هویت دریافت نمایید. نام کاربری در سایت تامین اجتماعی همان کد ملی شما خواهد بود. اگر قبلا از خدمات این سامانه نظیر دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی استفاده کرده‌اید، نیازی به ثبت نام مجدد نخواهید داشت.

مراحل اخذ کمک هزینه ازدواج سازمان تامین اجتماعی

  • پس از ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی، برای دریافت هدیه ازدواج این سازمان، مراحل زیر را طی کنید:
  • با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه تامین اجتماعی شوید.
  • پس از ورود، از قسمت بالای صفحه، بخش بیمه شدگان، حمایت‌های کوتاه مدت، استحقاق خود را جهت دریافت هدیه ازدواج بررسی نمایید.
  • با ورود به این بخش، تاریخ عقد خود را درج نمایید. سامانه به استعلام شرط ۷۲۰ روز سابقه کاری در عرض ۵ سال قبل از ازدواج تان می‌پردازد.
  • روی tab حمایت‌های کوتاه مدت کلیک کرده و فرم ثبت نام هدیه ازدواج تامین اجتماعی را تکمیل نمایید.
  • در این صفحه اطلاعات شخصی‌تان شامل نام و نام خانوادگی، شماره بیمه، آخرین شعبه فعال و شماره موبایل شما مشاهده می‌شود.
  • کادر‌های مشخصات ازدواج، مشخصات همسر را تکمیل نموده و دکمه  «احراز شرایط و ثبت درخواست» را تایید نمایید.
  • در صورت ثبت موفقیت آمیز اطلاعات ازدواج، کادر‌های مدارک موردنیاز باز می‌شود. مدارکی که قبلا در این مقاله عنوان شد، در کادر‌های مربوطه بارگزاری نمایید.

پس از بررسی نهایی، بعد از مدت کوتاه کمتر از یک هفته، هدیه ازدواج تامین اجتماعی به حساب بانکی شما واریز خواهد شد.

در صورت اطلاع از مبلغ هدیه ازدواج قبل از واریز به حساب بانکی‌تان، به قسمت بیمه شدگان، امور فنی بیمه شدگان، محاسبه مبلغ کمک هزینه ازدواج ، وارد شوید. با وارد کردن تاریخ عقد، میزان این حمایت مالی اعلام خواهد شد.

شماره حساب شما برای واریز کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی الزامی است؛ بنابراین به بخش بیمه شدگان، خدمات نام‌نویسی، اعلام شماره حساب بانکی وارد شوید. با ارائه این اطلاعات، مجوز ثبت درخواست‌تان در سامانه صادر خواهد شد.

مطابق با گزارش مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، تعداد درخواست‌های بهره‌مندی از هدیه ازدواج در سال ۱۴۰۰ نزدیک به یکصد هزار مورد بوده است که از این تعداد، فقط ۱۴۸۴ فقره درخواست به‌صورت حضوری و حدود ۹۱ هزار و ۵۰۰ مورد درخواست به صورت غیرحضوری ارائه شده و براین اساس ۹۸ درصد در خواست‌ها به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه بیمه‌شده به شعب سازمان انجام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا