گردشگری ساحلی، دریایی در ایران

امروزه در اغلب کشورهای دنیا که سواحل دریایی دارند توجه به تورهای دریایی؛ حمل نقل دریایی، ورزش‌ها و تفریحات آبی و سایر سرگرمی‌های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه‌های گردشگری قرار دارد. سواحل ایران نیز هر ساله تعداد بسیاری از هموطنانمان را با جاذبه‌ها سواحل بکرش به سمت خود جلب می‌کند.
کشور ما با توجه به موقعيت‌هاي خاص جغرافيايي و دسترسي دو سويه‌اش به دريا از مزيتي نسبي در توسعه‌ی گردشگری ساحلی و دریایی برخوردار است. درياي خزر در شمال ايران و مجاورت با سه استان شمالي گيلان، مازندران و گلستان موقعيت مناسبي را براي دسترسي به دريا فراهم کرده است و هر سال در فصل گرم سال ميليون‌ها مسافر از شهرهاي مختلف به اين مناطق سفر مي‌کنند. اما آنچه در اين منطقه بيشتر مورد توجه است گردشگري ساحلي است.
این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترين درياچه جهان از مهم‌ترين ظرفيت‌هاي ايران در حوزه‌ی گردشگری دریایی و ساحلی به شمار مي‌رود. برای مثال بندر انزلي مهم‌ترين بندر درياي خزر و به دليل هم‌جواري با ساير بنادر ساحلی و دسترسي آن به بنادر اروپايي از موقعيت اقتصادي کم‌نظيري برخوردار است. مناطقی همچون تالاب انزلي و شبه‌جزيره ميانکاله که از نظر زیست‌محیطی از جمله جاذبه‌های کم‌نظیر در سطح جهان شناخته شده‌اند. جاذبه‌هاي فراوان تفريحي، توريستي، تاريخي، آب و هواي مناسب و نزديکي به چند فرودگاه بين‌المللي، دسترسي به امکانات حمل و نقل دريايي، زميني و هوايي موجب تبديل اين منطقه به منطقه آزاد شد.

بزرگترین دریاچه داخلی

گردشگری ساحلی و دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه

لازم به ذکر است در منطقه‌ی شمال ایران، درياچه‌ی اروميه به عنوان بزرگ‌ترين درياچه‌ی داخلي ايران پس از مرداب انزلي یکی از زيستگاه‌‌های طبيعي جانوران نادر در سطح جهان به شمار مي‌رود.

دیگر سواحل گردشگری ساحلی

سواحل خليج‌فارس نیز با قرار گرفتن در منطقه‌ی حاره‌اي و گرم کره زمين و هم‌جواري با 4 استان بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سيستان و بلوچستان يکي از زيباترين پديده‌هاي دريايي جهان را دارا ست.
وجود جزاير زيبا و زيستگاه‌های بسیاری از پرندگان مهاجر، گونه‌هاي دريايي منحصر به فرد و مرجان‌هاي دريايي پتانسيل بسيار بالايي براي گردشگري دريايي دارد، اما به‌رغم اين ظرفیت‌های پنهان و آشکار، تنها در منطقه‌ی محدودي از جزيره‌ی کيش فعالیت‌های مرتبط با گردشگری دریایی و ساحلی رونق دارد.
جزيره قشم 5/2 برابر بزرگ‌تر از سنگاپور و بحرين است و به عنوان بهشت مرجان‌هاي دريايي شناخته مي‌‌شود. اين جزيره از گذشته‌هاي دور همواره مرکز تجاري و کشتيراني بسيار پر رونقي بوده است. از سال 2000 ميلادي قشم به عنوان يک جزيره آزاد تجاري شناخته شد. و نقل از مسئولان اين جزيره توانايي پذيرش 5/1 ميليون مسافر در ايام تعطيلات را دارد.
جنگل‌هاي وسيع دريايي حرا از زيباترين جاذبه‌هاي توريستي اين جزيره به شمار مي‌آيند و سالانه هزاران پرنده از جهان و پرندگان بومي ايران به اين جزيره مهاجرت مي‌کنند.
چابهار نيز در منتهي‌اليه جنوب شرق ايران در کنار درياي عمان و اقيانوس هند واقع شده است و از زيبايي‌هاي آن مي‌توان به تپه‌هاي گل‌فشان تالاب ليپار، درختان انجير معابد، جنگل‌هاي حرا، قلعه تاريخي تين، کوه‌هاي مينياتوري و تپه‌هاي مريخي اشاره کرد.
ساير جزاير جنوبي ايران نيز داراي جاذبه‌هاي توريستي و گردشگری ساحلی فراوان‌اند. جزيره مينو در ميان اروند با درختان در هم پيچيده و نيزارهاي بلند زيستگاه انواع پرندگان و آبزيان است و قابليت تبديل شدن به جزيره‌اي ويژه براي گردشگران را دارا ست.

بهترین و زیباترین سواحل گردشگری دریایی در ایران

سواحل دریاهای مازندران، مکران و خلیج فارس در کشور ما ظرفیت‌های گردشگری ساحلی بالایی دارند. بهترین سواحل ایران در حاشیه این دریاها از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ایران بین گردشگری دریایی داخلی و خارجی کشور ما هستند. تنوع آب و هوای ایران در بخش‌های شمالی و جنوبی سبب پیدایش زیباترین سواحل ایران با چشم‌اندازهای متنوع طبیعی شده‌اند.

اقلیم چهار فصل کشور ما امکان سفر به بهترین سواحل ایران در ماه‌های مختلف سال را برای علاقه‌مندان به مناطق ساحلی و دریا ممکن ساخته است. از جنگل‌های سرسبز و انبوه تا سواحل صخره‌ای و شنی در گوشه و کنار کشور ما به چشم می‌خورند. بازدید از هرکدام از سواحل جنوبی یا شمالی ایران، حال و هوای خاص خود را دارد. در این مقاله به معرفی زیباترین سواحل گردشگری ایران می‌پردازیم.

زیباترین سواحل شمال ایران

بهترین سواحل شمالی ایران در کرانه دریای مازندران میان جنگل‌های انبوه و جلگه‌های سرسبز قرار گرفته‌اند. این سواحل در همه سال از گردشگران سراسر ایران میزبانی می‌کنند و از محبوب‌ترین مقاصد سفر داخلی برای ایرانیان به شمار می‌روند. دریای مازندران در جوار استان‌های گیلان، مازندران و گلستان قرار دارد و در این بخش ما به معرفی زیباترین سواحل شمال ایران در این استان‌ها می‌پردازیم.

گردشگری ساحلی چمخاله استان گیلان – زیباترین ساحل ایران
گردشگری ساحلی در چمخاله
چمخاله

ساحل چمخاله با اینکه از بهترین سواحل کشور است، اما به اندازه ای که به سواحل انزلی توجه می شود مورد توجه قرار نمی گیرد. چمخاله نام شهری در استان گیلان است. حدود ۲۷۷ سال پیش یعنی در زمان حکومت نادرشاه افشار، بسیار از مردم برای دور بودن از جنگ به منطقه چمخاله مهاجرت کردند و در این منطقه خوش آب و هوا ساکن شدند. البته این ساحل بعد از ساحل انزلی دومین ساحل گردشگری ساحلی در شمال کشور است.

رودخانه ای که از میان شهر این شهر می گذرد به جذابیت های این شهر افزوده و باعث شده که گردشگران خارجی بسیاری نیز به این منطقه سفر کنند. تالاب زیبا چمخاله و ساحل دوست داشتنی آن از جاذبه های گردشگری ساحلی نابی است که نباید تجربه آن را از دست بدهید. این ساحل زیبا در سال ۱۳۹۰ توسط وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان گیلان انتخاب شد. برای بازدید از ساحل چمخاله و شهر زیبای آن می توانید با استفاده از بلیط هواپیمای تهران رشت به استان گیلان سفر کنید.

ساحل انزلی – زیباترین ساحل عمومی شمال
گردشگری ساحلی و ساحل انزلی
ساحل انزلی

به دفعات به ساحل انزلی اشاره کردیم ، بگذارید بیشتر در مورد آن بدانیم. مزیت سواحل انزلی این است که برخلاف سواحل دیگر شهرهای استان مازندران ساحل عمومی محسوب می شود و می توان به راحتی از آن بهره برد. در راستای ایمنی و راحتی بیشتر مسافران این منطقه در سال ۱۳۸۶ بر اساس طرحی که توسط منطقه آزاد انزلی اجرا شد، در ۳ کیلومتر از خطوط سواحل انزلی امکاناتی همچون آلاچیق، مناطق شنای ایمن سازی شده (گروه امداد و نجات)، امکانات رفاهی، سرویس بهداشتی، پارکینگ و زمین های فوتبال و والیبال احداث شد.

ساحل گیسوم
-پارک-جنگلی-گیسوم
پارک جنگلی گیسوم

یکی از زیباترین و اسرارآمیزترین سواحل ایران، ساحل گیسوم است که در شمال استان گیلان واقع شده است. می‌توانید درختان زیبای جنگل گیسوم را ببینید و با پای برهنه بر روی ماسه‌های درخشان ساحل آن قدم بزنید. همچنین می‌توانید به آب نزدیک‌تر شوید و اجازه دهید امواج غلتان پاهایتان را لمس کنند و خنکی آب در پوستتان جاری شود.

اگر به دنبال مکانی آرام برای کمپ و گذراندن وقت در کنار آب هستید، ساحل گیسوم یک گزینه عالی برای گردشگری ساحلی است. در اینجا می‌توانید با گوش دادن به صدای آرامش‌بخش دریا بخوابید و صبح زود به ساحل بروید. تماشای طلوع خورشید و پخش شدن رنگ‌های طلایی آن آمیخته با بوی دریا شما را آرام می‌کند. می‌توانید ساعت‌ها در این ساحل روی شن‌های داغ و نرم بنشینید و به امواج نگاه کنید.

ساحل رامسر
گردشگری ساحلی و ساحل پارک آبی رامسر
ساحل رامسر

آیا می‌خواهید برای تعطیلات به مقصدی بروید که خاطره آن برای یک عمر در ذهن شما بماند؟ در اینجا یک مورد خوب وجود دارد. رامسر شهری کوچک و گوهری پنهان در منطقه دریای خزر است. رامسر که در دل زیبایی‌های طبیعی قرار دارد از یک طرف با رشته کوه جنگلی و از طرف دیگر با دریا همسایه است. این شهر که یک مقصد گردشگری محبوب و دوست‌داشتنی است، یکی از هیجان‌انگیزترین و زیباترین سواحل شمال ایران یعنی ساحل خلج را در خود جای داده است.

این مکان با خط ساحلی شنی، دریای شور، و غروب خیره کننده خورشید در مقابل آسمان آبی، می‌تواند استراحتگاهی آرامش‌بخش برای تعطیلات ایده‌آل شما باشد. ساحل خلج علاوه بر ارائه مناظر دیدنی، امکانات زیادی نیز ارائه می‌دهد تا مسافران بدون هیچ‌گونه نگرانی در ساحل قدم بزنند و به صدای آرامش‌بخش دریا گوش بسپارند. بهترین زمان بازدید از ساحل خلج رامسر، بهار و تابستان است اما فصل تابستان به کسانی که از شلوغی و گرما فرار هستند اصلاً توصیه نمی‌شود.

ساحل نمک آبرود
گردشگری ساحلی و نمک آبرود
ساحل نمک آبرود

یکی دیگر از بهترین سواحل شمال ایران، ساحل نمک آبرود است. استراحتگاه ساحلی نمک آبرود در شمال جاده چالوس – تنکابن قرار گرفته است و منظره‌ای بسیار دیدنی از دریای خزر ارائه می‌دهد. این ساحل همچنین به دلیل داشتن محیطی آرام  و ورزش‌های آبی متنوع، گردشگران را به خود جذب می‌کند. تفریحات آبی این ساحل شامل قایق سواری، شنا، جت‌اسکی، هاورکرافت، شاتل و ماهیگیری در رودخانه است. همچنین می‌توانید در اینجا به پیست موتورسواری، ماشین‌سواری، اسب سواری، دوچرخه سواری و سایر پیست‌های تفریحی بروید و کلی لذت ببرید.

بدون هرگونه اغراق ساحل نمک آبرود یکی زیباترین سواحل شمال ایران است و امکانات توریستی زیادی مثل آلاچیق، کلبه، سوئیت، رستوران، بوفه، دوش و سرویس بهداشتی، پارکینگ و…  دارد. نمک آبرود و ساحل دیدنی آن، این منطقه را به یکی از انتخاب‌های محبوب برای تفریح ​​مسافران شمالی تبدیل کرده است. این ساحل انرژی تازه‌ای به مردم منتقل می‌کند و در کنار آرامش و زیبایی، دنیایی از هیجان و سرگرمی را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهد

ساحل متل قوی سلمان شهر
گردشگری ساحلی و متل قو
ساحل متل قو

اگر به دنبال مکانی مدرن برای گذراندن تعطیلات خود هستید، ساحل متل قوی سلمان شهر در شمال استان مازندران، یکی از این مکان هاست. ساحل سلمان شهر خانواده پسند است و این آن را به یکی از محبوب‌ترین سواحل ایران تبدیل کرده است. امکانات تفریحی زیادی مانند جت اسکی، قایق موتوری و پاراسلینگ در اینجا وجود دارد. یک برج دوقلو تجاری در آن منطقه به نماد متل قو تبدیل شده است و به شما امکان می‌دهد به هر چیزی که نیاز دارید دسترسی داشته باشید.

خود ساحل سلمان شهر فوق‌العاده زیباست. اگرچه ساحل در تابستان بسیار شلوغ می‌شود، اما ازدحام جمعیت آزاردهنده نیست. با تماشای شادی مردم در اطراف، در حالی که هیجان زده می‌شوید، می‌توانید آرامش دریا را نیز به دست می‌آورید. شما می‌توانید به قایقرانی، فوتبال، والیبال و حتی ساختن مجسمه شنی در این ساحل بپردازید. هرگز بدون خرید سوغاتی این شهر و ساحلش را که یکی از زیباترین سواحل شمال ایران است را ترک نکنید. کلوچه گردویی و کشمشی شهر در ایران رایج است. بهترین زمان برای سفر به ساحل سلمان شهر بهار و تابستان است تا از آب و هوا لذت بیشتری ببرید

ساحل نوشهر، جواهری در خزر
گردشگری ساحلی و ساحل نوشهر
ساحل نوشهر

نوشهر بهشت گردشگران است. برای رسیدن به این شهر ساحلی و اقامت در خانه‌های نزدیک دریا باید از جاده‌ای پر پیچ‌و‌خم و زیبا به اسم جاده چالوس بگذرید. ویلاهای ساحلی نوشهر برای سفر و اقامتی نزدیک به دریا انتخاب خوبی است. قدم زدن در ساحل، تماشای موج‌های خروشان خزر، قایق‌سواری و بازی‌های گروهی لب دریا از کارهایی است که باعث می‌شود سفر خوبی داشته باشید. نوشهر چون با دریا فاصله کمی دارد وهوای آن در فصل‌های بهار و تابستان رطوبت زیادی دارد برای مسافرت‌ در پاییز و زمستان مقصد خوبی است.

ساحل بندر گز
گردشگری ساحلی بندرگز
ساحل بندر گز

بندر گز در منتهی‌الیه شرقی دریای مازندران و نزدیکی گرگان، بندر ترکمن و مرز بین استان‌های گلستان و مازندران قرار دارد. ساحل بندر گز با اسکله چوبی و چشم‌انداز زیبا از دریای کاسپین، از دیگر سواحل زیبای شمال ایران محسوب می‌شود. خلیج گرگان و شبه‌جزیره میانکاله در شمال بندر گز قرار گرفته‌اند و این شهر و مناطق اطراف آن از پرترددترین شهرهای شمالی ایران هستند.

در بخش جنوبی ساحل بندر گز جنگل‌های انبوه با گیاهان متنوع و چشمه‌های پرآب قرار دارند که توجه علاقه‌مندان به سواحل نزدیک به جنگل را به خود جلب می‌کنند. گشت‌وگذار در ساحل بندر گز و تماشای زیبایی‌های این منطقه برای مسافران خالی از لطف نیست. از شهرهای گرگان، بندر ترکمن و بهشهر امکان دسترسی به بندر گز را خواهید داشت. 

زیباترین سواحل جنوبی ایران

سواحل جنوبی کشور ما در خلیج فارس قرار گرفته است.

جزیره های ایرانی خلیج فارس با زیباترین چشم‌اندازهای ساحلی از بهترین مقاصد سفر جنوب ایران هستند. استان سیستان و بلوچستان در کرانه دریای مکران نیز ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در خط ساحلی خود دارد. زیباترین سواحل جنوبی ایران را سواحل مرجانی، صخره‌ای و شنی تشکیل می‌دهند. در این بخش به معرفی این مناطق می‌پردازیم

بیشتر سفرهایی که به قصد لذت بردن از سواحل ایران انجام می شود به مقصد شهرهای شمالی و سواحل شمال کشور است. اما چرا؟ سواحل جنوب کشور به واقع بی نظیرند و واقعا جای تعجب دارد که هیچ توجهی به سواحل جنوبی نمی شود. البته از طرفی باید خوشحال باشیم. چرا که اگر سیل گردشگران به سمت این سواحل روانه شود، شاید عاقبت آن ها نیز شبیه سواحل شمالی کشور شود.

ساحل جزیره لاوان

گردشگری ساحلی و جزیره لاوان
ساحل جزیره لاوان

جزیره لاوان از بکرترین جزایر خلیج فارس است که دسترسی به آن از بندر مقام صورت می‌گیرد. سواحل جزیره لاوان را سواحل شنی، مرجانی و صخره‌ای تشکیل می‌دهند و بسیار بکر و زیبا هستند. جزیره مارو یا شیدور نیز در بخش شرقی جزیره لاوان قرار دارد و منطقه بکر و خالی از سکنه است. در حال حاضر به‌دلیل خطر نابودی اکوسیستم محیط جزیره مارو امکان بازدید از آن وجود ندارد.

ساحل جزیره لاوان چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از خلیج فارس دارند. آب و هوای مناسب و محیط امن در این سواحل امکان کمپ در طبیعت این جزیره را ممکن می‌سازند و بسیاری از گردشگران در بازدید از جزیره لاوان شب را در سواحل این جزیره می‌گذرانند. برای بازدید از جزیره لاوان باید به بندر مقام در غرب هرمزگان بروید و به‌وسیله قایق خود را به این جزیره و سواحل بکر آن برسانید. 

ساحل قشم، سفر به سرزمین شن‌های درخشان

گردشگری ساحلی و ساحل قشم
ساحل قشم

به جزیره عجایب هفتگانه قشم سفر کنید و در یکی از دیدنی‌ترین ساحل‌های ایران چند روزی اقامت داشته باشید. اطراف جزیره قشم جزیره‌های زیبایی مثل ناز، هنگام و هرمز قرار دارد که هر کدام یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره‌اند. جزیره هرمز با خاک سرخش، جزیره هنگام که خانه دلفین‌هاست و جزیره ناز که با جزر‌و‌مد به قشم می‌پیوندد و از آن جدا می‌شود فقط یکی از قسمت‌های دیدنی ساحل قشم است. ماهیگیری، غذاهای خوشمزه محلی و جنوبی و قایق‌سواری در ساحل این جزیره لذت سفر به آن را چند برابر می‌کند.

معروف ترین سواحل قشم

جزیره قشم دارای سواحل متعدد صخره‌ای و شنی است که هرکدام جذابیت‌های خاص خودش را دارد. در ادامه تعدادی از معروف ترین سواحل جزیره قشم را باهم بررسی می‌کنیم.

سوزا

گردشگری ساحلی در ساحل سوزا
ساحل سوزا

سوزا یکی از بهترین و دنج‌ترین سواحل جنوب ایران در جزیره قشم است که خبری از شلوغی شهر و نیست. در این ساحل همه چیز در ارتباط با آرامش و سکون و صدای دریا است.

ساحل سوزا در نزدیکی امکانات رفاهی قرار دارد و از این بابت می‌توانید به‌راحتی لحظات جذابی را در آن تجربه کنید.

خارک

گردشگری ساحلی در جزیره خارک
ساحل خارک

جزیره خارک یکی دیگر از زیباترین جزایر ایران در خلیج فارس است که از نظر اقتصادی هم اهمیت بسیار بالایی دارد. ساحل زیبای جزیره خارک یکی از جذاب‌ترین سواحل جنوب ایران است.

مرجان‌های جزیره خارک، از مهم‌ترین نمادهای این جزیره نفتی در نزدیکی استان بوشهر است.

ساحل مرجانی کیش، مروارید خلیج فارس

کیش دنیای تفریح‌های مدرن آبی و پر از هیجانی است که هرکسی دوست دارد آن‌ها را امتحان کند. در سفر به کیش می‌توانید در بازارها و پاساژها ساعت‌ها بگردید و متوجه گذشت زمان نشوید اما باز در آخر گشت‌‌و‌گذار‌ها می‌توانید به ساحل این جزیره بروید و در کنار دریای مرجانی آن از وسایل پر‌هیجان تفریحی گروهی و انفرادی استفاده کنید. دوچرخه‌سواری لب دریا در کیش یکی از ورزش‌های محبوب این جزیره است.

یکی دیگر از دلیل‌های محبوبیت این جزیره وجود مرجان‌های آبی است که باعث شفافیت آب می‌شوند و در هنگام شنا می‌توانید کف دریا را ببینید، تجربه‌ای که شاید در ساحل‌های دیگر ایران کمتر اتفاق بیوفتد.

ساحل کلبه هور کیش

گردشگری ساحلی و کلبه هور کیش
کلبه هور کیش

ساحل کلبه هور از دیگر سواحل زیبا و تماشایی در جزیره کیش است که محلی مناسب برای اتراق و گشت‌وگذار در کرانه خلیج فارس به شمار می‌رود. در ساحل کلبه هور نیز مانند بسیاری از  سواحل جزیر کیش امکان استفاده از تفریحات دریایی و غواصی در عمق خلیج فارس را خواهید داشت. در گذشته این منطقه با کلبه‌های چوبی محل استراحت ماهیگیران بود و نام کلبه هور از همان زمان به یادگار مانده است.

ساحل کلبه هور به‌دلیل محیط آرام و دنج خود گردشگران زیادی را جلب می‌کند. غاری طبیعی به عمق پنج متر در بخش جنوبی این ساحل وجود دارد که برای پیاده روی و ثبت تصاویر زیبا مناسب است. علاقه‌مندان به سوارکاری می‌توانند در این ساحل اسب کرایه کنند و مدتی را به سواری در ساحل بپردازند. کشتی یونانی به گل نشسته نیز در نزدیکی ساحل کلبه هور قرار دارد. برای بازدید از این ساحل باید به غربی‌ترین بخش ساحلی جزیره کیش بروید. 

ساحل بریس چابهار

گردشگری ساحلی بندر بریس چابهار
بندر بریس چابهار

با اینکه ساحل چابهار جاذبه های گردشگری زیبا و کمتر شناخته شده ای دارد، اما ساحل بریس چابهار یکی از مشهورترین سواحل ایران است که برای بیشتر افراد آشناست. طبیعت خاص و منحصر به فرد چابهار باعث شده تا شرایط ویژه ای در سواحل این شهر نیز به وجود بیاید. سواحل صخره ای، دریایی زیبا و آرامش بخش و باغات میوه در این منطقه باعث جذابیت بیشتر سواحل چابهار شده است.

ساحل درک

گردشگری ساحلی در دشت و  منطقه درک
منطقه-درک

درک نزدیک‌ترین ساحل ایران به تنگه هرمز است. ساحل درک در واقع محل اتصال دریای عمان به اقیانوس هند و یکی از زیباترین سواحل ایران است.

ساحل درک درآن‌واحد دارای سه بافت بسیار متفاوت است. در ساحل درک، شما می‌توانید ترکیبی از ساحل صخره، ساحل شنی و ساحل مرجانی را مشاهده کنید.

ساحل درک یکی از حیرت‌انگیزترین سواحل ایران است که گویی کویر و صحرا را به دریا متصل می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً بازدید از چابهار و ساحل درک را در برنامه سفرهای خود به شهرهای ساحلی جنوب ایران قرار دهید.

ساحل تنگ

گردشگری ساحلی نمای شب در ساحل تنگ
ساحل تنگ

شب‌تاب یا ساجل تنگ یکی از متفاوت‌ترین سواحل در بین شهرهای ساحلی جنوب ایران است.

در این ساحل به دلیل فعالیت بالای فیتوپلانگتون‌ها، در طول شب نور آبی‌رنگ زیبایی به چشم می‌خورد که باعث می‌شود این ساحل شبیه به یک ساحل اسرارآمیز به نظر برسد.

ساحل شب‌تاب تنگ در نزدیکی روستای تنگ در چابهار قرار دارد.

سواحل مکران

گردشگری ساحلی و قایقهای ساحل مکران
ساحل مکران

اما در نهایت ساحل مکران چابهار مجموعه شگفتی‌های سواحل جنوب ایران در چابهار را تکمیل می‌کند.

خطوط ساحلی مکران در امتداد بندر چابهار قرار دارد و کانون اتصال کویر و دریا با یکدیگر است.

سواحل مکران دارای بخش‌های مختلفی هستند که در برخی از آن‌ها اسکله کشتی‌ها و در بعضی از آن‌ها امکان شناکردن و آب‌تنی فراهم است.

خلیج گواتر

گردشگری ساحلی و خلیج گواتر
خلیج گواتر

یکی از دورترین نقاط مرزی ایران است که در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد. ساحل صخره‌ای خلیج که در اثر برخورد آب با کوه ایجاد شده است، این روزها یکی از زیباترین جاذبه‌های این منطقه است.

این صخره‌ها که ارتفاع آن تا حدود ۵ متر هم می‌رسد، فضای بسیار متفاوتی را نسبت به سایر شهرهای ساحلی ایران ایجاد کرده است.

جزیره هرمز و ساحل سرخ آن

گردشگری ساحلی و ساحل سرخ هرمز
ساحل سرخ هرمز

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزایر ایران در خلیج فارس است. این جزیره نسبتاً کوچک، به ساحل سرخ خودش معروف است.

ساحل سرخ جزیره هرمز به دلیل وجود مواد معدنی مختلف به رنگ زیبای قرمز درآمده است. عمده شن‌ها، صدف‌ها و سنگ‌های اطراف ساحل سرخ جزیره هرمز به رنگ قرمز درآمده و منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

بهترین زمان سفر به ساحل سرخ هرمز در اواسط پاییز تا اواخر زمستان است. در این فصل می‌توانید در هوایی مطبوع و دل‌انگیز روی شن‌های سرخ ساحل هرمز قدم بزنید و از آب‌وهوا و منظره زیبای این جزیره لذت ببرید.

ساحل جزیره هنگام

گردشگری ساحلی و ساحل هنگام
ساحل هنگام

جزیره هنگام از بکرترین مناطق جنوبی ایران در کرانه‌های خلیج فارس است و سواحل زیبای اطراف این جزیره بسیار تماشایی و بکر هستند. بخش‌های زیادی از سواحل جزیره هنگام را صخره‌های فرورفته در آب تشکیل می‌دهند؛ اما ماسه‌های نقره‌ای رنگ نیز در بخش‌هایی از نقاط ساحلی به چشم می‌خورند. ساحل نقره ای هنگام از زیباترین سواحل جنوب ایران است که در طول سال‌های اخیر گردشگران زیادی برای بازدید از این منطقه راهی جزیره هنگام شده‌اند.

در بازدید از ساحل نقره ای جزیره هنگام به یاد داشته باشید حفظ اکوسیستم محیط بسیار ضروری است. ماسه‌های نقره‌ای رنگ این منطقه تنها در سواحل خلیج فارس و در کنار یکدیگر زیبایی دارند؛ پس هرگز برای یادگاری بخشی از این خاک را برندارید. دسترسی به جزیره هنگام از شهر بندر عباس و جزیره قشم امکان‌پذیر است. 

ساحل بنود عسلویه

گردشگری ساحلی و ساحل عسلویه
ساحل بنود عسلویه

این ساحل از زیباترین سواحل صخره‌ای بوشهر در نزدیکی بندر عسلویه است. محیط زیبا و تماشایی این ساحل در کرانه خلیج فارس علاقه‌مندان به کمپ در طبیعت را به سوی خود جلب می‌کند. تماشای طلوع و غروب خورشید و درخشش مهتاب در ساحل صخره‌ای بنود بسیار جذاب است. این ساحل محیطی بکر دارد و پیچ‌وخم صخره‌های آن همراه با دو غار کوچک و بزرگ برای عکاسی و ثبت تصاویر زیبا مناسب هستند.

ساحل بنود در فاصله تقریبی ۳۰ کیلومتری از جنوب شرقی عسلویه و در مجاورت روستای بنود قرار دارد. برای بازدید از این ساحل صخره‌ای زیبا می‌توانید به عسلویه یا پارسیان در هرمزگان بروید. 

سواحل مکسر

گردشگری ساحلی و ساحل مکسر
ساحل مکسر

مکسر از تماشایی‌ترین سواحل صخره‌ای جنوب ایران در منطقه‌ای بکر نزدیک به بندر مقام است. این ساحل زیباترین تلاقی کوهستان و دریا را مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشد. ساحل مکسر از مجموعه صخره‌های فرسوده در جریان مداوم آب در طول سالیان طولانی تشکیل شده است. شکل ظاهری این صخره‌ها شبیه تندیس‌هایی تراشیده به دست مجسمه سازی ماهر هستند. شیارهای منظم و هماهنگ در تخته سنگ‌های عظیم ساحل مکسر مناظری زیبا از سواحل صخره‌ای ایجاد کرده‌اند که گردشگران را به وجد می‌آورند.

تماشای آسمان و زیبایی‌های ساحل مکسر در شب لطف دوچندان دارد و به همین دلیل بسیاری علاقه‌مندان به طبیعت گردی، شب را در این ساحل می‌گذرانند. برای بازدید از سواحل مکسر باید به بندر مقام یا شهرستان پارسیان در هرمزگان بروید و به جاده بستانو در حد فاصل این دو شهر وارد شوید. ساحل بنود، گردنه عشاق و سواحل صخره‌ای پارسیان در طول این مسیر از زیباترین سواحل خلیج فارس هستند. ساحل مکسر در نزدیکی بندر مقام قرار دارد. 

سواحل ریشهر

گردشگری ساحلی و ساحل ریشهر
ساحل ریشهر

ساحل ریشهر بوشهر از زیباترین کرانه‌های خلیج فارس در جنوب غربی کشور است. در مجاورت این ساحل بوستانی زیبا تعبیه کرده‌اند تا گردشگران با استفاده از امکانات رفاهی این پارک لحظاتی شاد و دلپذیر در این ساحل زیبا سپری  کنند. ساحل ریشهر فاصله کوتاهی تا شهر باستانی ریشهر دارد و از زیباترین جاهای دیدنی بوشهر به شمار می‌رود.

قدمت تاریخی ساحل ریشهر و امکانات مناسب اطراف آن این ساحل را به معروف‌ترین و پرترددترین ساحل بوشهر تبدیل کرده‌اند. از دیدنیهای نزدیک به ساحل ریشهر می‌توان دهکده گردشگری و بخش تاریخی شهر بوشهر را نام برد. برای بازدید از ساحل ریشهر باید به فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری از جنوب شرقی بندر بوشهر بروید. 

گردشگری ساحلی از شمال تا جنوب ایران

سواحل شمال و جنوب کشور ما به‌لحاظ اقلیمی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. آب و هوای سواحل شمال ایران در مقایسه با کرانه‌های خلیج فارس و دریای مکران معتدل‌تر است و سواحل شمالی در طول سال افزایش دمای کمتری را تجربه می‌کنند. پوشش انبوه جنگلی و کوهستانی در شمال ایران نیز سبب آب و هوای دلپذیر در بازه‌های بیشتری در سال می‌شوند. برای بازدید از زیباترین سواحل شمال ایران در هر زمانی از سال می‌توانید به کرانه‌های دریای مازندران سفر کنید. تنها در ماه‌های تیر و مرداد، گرمای هوا در سواحل دریای مازندران شدید می‌شود. دی و بهمن نیز سردترین زمان‌ها در سواحل شمالی ایران هستند.

سواحل جنوبی ایران در طول فصل‌های گرم سال درجه حرارتی بالا را تجربه می‌کنند و تحمل گرما و شرجی هوا در این کرانه‌ها به‌خصوص برای افراد غیر بومی بسیار سخت می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از زیباترین سواحل جنوبی ایران از اواسط پاییز آغاز می‌شود و تا نخستین روزهای فروردین ماه ادامه دارد. 

.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا