معبد چغازنبیل کجاست؟

حتما سفر کنید

جغازنبیل :اگر به سفرهای ماجراجویانه و تاریخی علاقه‌مند دارید، پیشنهاد میکنیم ما را همراهی کنید؛ اگر  تصمیم دارید سفری به یکی از شهرهای باستانی در دل تاریخ داشته باشید بنایی حیرت‌انگیز و به یادگار مانده از عصر ایلامی‌ها را معرفی می کنیم. این شهر دوراونتاش یا چغازنبیل نام دارد که معبدی حیرت‌انگیز را در قلب خود جای داده است.

چغازنبیل در استان خوزستان قرار دار دارد و یکی از جاهای دیدنی شوش به شمار می‌رود. این معبد در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه واقع است

چغازنبیل، نخستین اثر تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت گردید.

داستان چغازنبیل

امپراتوری ایلام پیش از به حکومت رسیدن مادها در ایران حکومت می‌کردند. یکی از پادشاهان معروف این امپراتوری به نام اونتاش گال، در سال ۱۲۵۰ پیش از میلاد، شهری مذهبی و سلطنتی به نام دوراونتاش در نزدیکی رودخانه دز و شهر باستانی شوش ساخت. این شهر و معابد آن برای پرستش دو خدای بزرگ و حامی امپراتوری ایلام یعنی ناپیریشاه (خدای شهر انشان) و این شوشینک (حامی شهر شوش) بنا شد و در مراسم‌های آیینی پذیرای زائران بود و سکونت دائمی نیز در آن وجود داشته است. این شهر شامل سه حصار است که هفت دروازه دارد و در فاصله بین هر دو حصار کاخ‌ها، بناها، معابد و سازه‌های زیادی قرار دارند.

معنی اسم چغازنبیل چیست؟

حرفها درباره نام چغاز زیاد است. که چغازنبیل یعنی تپه سبدی. چغا در زبان لری یعنی تپه و زنبیل هم معنی سبد می‌دهد.

می‌گویند چون شکل بنا شبیه زنبیل برعکس بوده و در تپه پیدایش کرده‌اند، چنین نامی برایش گذاشته‌اند.

زیگورات چیست؟

مهم‌ترین و شاخص‌ترین بنای شهر چغازنبیل یا دورانتاش، زیگورات آن است که معبد اصلی شهر محسوب می‌شود

معبد كريريشا و معبد اين شوشينک در مجموعه معابد این شهر، تنها معابدی هستند كه نمای آجری دارند و اين نشان از اهميت اين دو معبد دارد.

زیگورات چغازنبیل، معبدی مطبق شکل است که پنج داشت و در حال حاضر حدود دو طبقه از آن باقی مانده است

زیگورات‌ها، بناهای مذهبی و در واقع معابد باستانی هستند که در دوره آشوری‌ها و بابلی‌ها در بین‌النهرین و در دوره ایلامی در ایران ساخته شده‌اند

آشور بانیپال در کتیبه‌ای به ویران کردن شهر شوش و این پرستشگاه اشاره کرده است. در قسمتی از این نوشته‌ها و کتیبه‌ها آشور گفته است:

«زیگورات شوش که با آجرهایی لاجورد لعاب داده شده شاخته شده بود را شکستم. معابد را با خاک یکسان و شوش را ویران کردم. ندای انسان‌ها و صدای شادی به دست من در این شهر از بین رفت.»

چه زمانی از این بنای تاریخی دیدن کنیم؟

از آنجا که شوش آب‌وهوایی گرم دارد بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل پاییز و اوایل بهار (فروردین ماه) است.

جاهای دیدنی اطراف چغازنبیل

روستای هفت تپه و موزه آن

سراغ هفت تپه که در نزدیکی چغازنبیل وجود دارد بروید و در آن روستا از موزه هفت تپه که مربوط به آثار دوره ایلامی‌ست بازدید کنید. این‌جا مهرها، پیکرهای سفالی، ظرف‌های سفالی و فلزی و…پر از آثار تاریخی‌ است. درواقع این جا بهشت عاشقان تاریخ است.

روستا خماط

به روستای خماط هم سری بزنید. این روستا ۶۰۰ نفر بیشتر جمعیت ندارد. در این روستا غذاهای عربی و قهوه عربی میل کنید. صنایع دستی جذابی دارد. و دشت‌های دیدنی و رودخانه پرآبی دارد که با دیدن این طبیعت بکر شاد می شوید.



نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا